• Anonym (L)

Kan inte se någon framtid

Den enda anledningen jag har att leva vidare är min son, han är det bästa som har hänt mig, men jag vet inte hur jag ska orka leva vidare. 

De senaste 20 åren har varit en enda lång kamp, Jag lämnade pappan när han blev våldsam mot mig och därefter har det varit många turer i familje- och tingsrätten. Pappan har hotat och trakasserat mig och sonen under många år. 

Jag var med om en olycka, sonen blev svårt sjuk, min nära anhörig blev också svårt sjuk. Det har aldrig tagit slut, problemen har bara fortsatt. 

Jag gav upp min karriär och hade varken tid eller ork för relationer. Jag kämpade bara på, ofta på ren autopilot, jag drev allt framåt ensam. 

Idag har jag ett helt ok jobb med medellön  och bor i en trevlig hyresrätt men det är som om jag har tacklat av fullständigt.

Sonen fyller snart 19 och ju mer självständig han blir desto mer släpper jag taget om allt. Jag orkar inte mer, jag är så fruktansvärt trött. 

Hemmet förfaller. Jag städar men orkar inte hålla efter. Jag förfaller. Jag tränar och försöker äta nyttigt men orkar inte upprätthålla det. Jag försöker men  hittar inte motivationen. 

Jag har en helt ok lön men lyckas inte spara pengar för jag orkar inte planera inköp och mat. Allt är från dag till dag. 

Jag har drömmar son ändå är realistiska men att komma dit känns helt oöverstigligt. När sonen flyttar hemifrån vill jag flytta längre från stan men jag orkar ju inte ens städa så jag kommer inte härifrån. Ugnen är trasig men jag vill inte ringa värden när det ser ut så här. 

Jag vet, det är bara att rycka upp sig men jag har ryckt upp mig under så många år att jag inte orkar mer nu. Jag har jobbat och slitit för att sonen ska få ett bra liv. När jag ser tillbaka fattar jag inte hur jag klarade av allt, hur tiden räckte till. 

Bara tanken på att det är jag som måste styra upp min framtid får mig att ge upp. Jag vill inte mer nu. Alla säger jämt att jag är så stark och tuff men det är bara för att jag har varit tvungen. 

Jag önskar att någon kom och styrde upp mitt liv, städade och hjälpte mig att göra en plan, men det kommer ju inte att hända. 

Om det inte vore för sonen skulle jag kunna somna in nu men det går ju inte. Jag står inte ut med tanken på att åren kommer att släpa sig fram så här, bara jobba, däcka i soffan, gråta, panikstäda, däcka i soffan, gråta och misslyckas med allt. 

Jag håller masken inför sonen. Jag finns där för honom, stöttar och peppar. Det är det enda jag ser någon mening i. Samtidigt undrar jag hur länge han kommer att behöva mig, när det är ok att somna in.

Jag  skulle älska att få barnbarn men att hålla ut så länge när sonen har flyttat hemifrån och jag har ännu färre anledningar att kliva ur sängen känns omöjligt. 

Jag skulle vilja träffa någon men vem vill ha det här, en människa som har gett upp. Det skulle vara fantastiskt att ha någon att planera med, någon som bryter tystnaden när sonen inte är här men det är ju helt orealistiskt. 

Jag avskyr att vara till besvär, jag har så svårt att be om hjälp och vill inte utsätta någon för mig själv.

Livet gick så fort och jag tog så många dåliga beslut utan att förstå det själv. 

Jag vet inte vad jag vill med tråden, kanske bara ta mig genom dagen, kanske få något råd. Tack om du orkade läsa mitt svamlande ända hit. 

• Svar på tråden Kan inte se någon framtid
  • Anonym (Elli)

Nej, det är tyvärr inte bara att rycka upp sig när man är så slutkörd som du är.

Sök vård och se om du kan bli sjukskriven. Jag skulle gissa att du behöver vara hemma på heltid en liten tid och sedan på deltid ett bra tag, så att du får vila upp dig efter alla år som du har kämpat. Det är du värd!

• Anonym (Samma)

Känner samma som du TS. Jag lever idag för att jag har barnen. Finns ingen som helst mening annars. 

Sjukskriven som ngn nämnde är inte ett alternativ för mig iaf så jag knappt får de att gå runt som de är så med mindre pengar än nu kommer kronofogden snart knacka på dörren så allt är hopplöst o meningslöst o livet är bara en lång jävla kamp mot ingenting 

• Tobben

Att försöka hitta en partner när man knappt står ut med sig själv kan vara vanskligt.
    Men du verkar ha många bra egenskaper som jag tror att många skulle gilla.

Har du kunnat ordna allt dunordnat hittills trots att allt varit en kamp så har du visat förmåga på både vilja, vänlighet, kompetens och jävlar anamma.

Du är förmodligen en helt fantastisk person som inte får den uppmärksamhet du förtjänar.

Be om hjälp och när du känner dig någorlunda i balans tycker jag att du ska överväga att öppna upp för en relation.

• Anonym (L)
    Anonym (Elli) skrev 2024-04-01 14:36:01 följande:

Nej, det är tyvärr inte bara att rycka upp sig när man är så slutkörd som du är.

Sök vård och se om du kan bli sjukskriven. Jag skulle gissa att du behöver vara hemma på heltid en liten tid och sedan på deltid ett bra tag, så att du får vila upp dig efter alla år som du har kämpat. Det är du värd!

Du har rätt. Jag vet på ett plan att de här tankarna inte är rationella och att jag antagligen är deprimerad/utbränd. 

När sonen var liten hade jag inget val, jag hade inte tid att känna efter, men nu när han är mer självständig och jag får mer tid är det som om jag sjunker ner i mörkret. Det är som när man har en riktigt tuff dag på jobbet och inte inser hur trött man är förrän man kommer hem och däckar i soffan - den känslan, fast hela tiden. 

Jag trodde att livet skulle börja på riktigt för oss nu men i stället ligger jag här på soffan i mitt stökiga hem och orkar inte ens gå utanför dörren. 

Jag ska be min husläkare skicka en remiss till psykiatrin fast det lär nog dröja innan jag får hjälp. Jag är ju en skötsam person med en ordnad tillvaro utåt sett. 

Däremot tror jag inte att jag vill vara sjukskriven, möjligen på deltid. Jag tycker om mitt jobb och det skapar en viss normalitet och struktur i mitt liv. 

• Anonym (L)
    Anonym (Samma) skrev 2024-04-01 14:41:53 följande:

Känner samma som du TS. Jag lever idag för att jag har barnen. Finns ingen som helst mening annars. 

Sjukskriven som ngn nämnde är inte ett alternativ för mig iaf så jag knappt får de att gå runt som de är så med mindre pengar än nu kommer kronofogden snart knacka på dörren så allt är hopplöst o meningslöst o livet är bara en lång jävla kamp mot ingenting 

Hur gamla är dina barn? Det kanske låter  märkligt när det kommer från mig men det blir lättare när barnen blir större. Då får du mer tid för dig själv. Innan jag började må dåligt så kunde jag verkligen njuta av stunderna av egentid som jag inte hade när sonen var liten. 

Har du något nätverk som du kan få stöd av?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (L) skrev 2024-04-01 15:56:03 följande:
    Hur gamla är dina barn? Det kanske låter  märkligt när det kommer från mig men det blir lättare när barnen blir större. Då får du mer tid för dig själv. Innan jag började må dåligt så kunde jag verkligen njuta av stunderna av egentid som jag inte hade när sonen var liten. 

Har du något nätverk som du kan få stöd av?

Nån är i yngre tonåren o nån lite äldre. Jag har tid för Mig själv för barnen har sin pappa oxå men det enda jag gör när jag är själv är ser på tv. Har liksom ingen att umgås med. 

Har inget stöd o bor långt från min familj. 

• Anonym (L)
    Tobben skrev 2024-04-01 14:47:52 följande:

Att försöka hitta en partner när man knappt står ut med sig själv kan vara vanskligt.
    Men du verkar ha många bra egenskaper som jag tror att många skulle gilla.

Har du kunnat ordna allt dunordnat hittills trots att allt varit en kamp så har du visat förmåga på både vilja, vänlighet, kompetens och jävlar anamma.

Du är förmodligen en helt fantastisk person som inte får den uppmärksamhet du förtjänar.

Be om hjälp och när du känner dig någorlunda i balans tycker jag att du ska överväga att öppna upp för en relation.

Tack för fina ord! Jag har faktiskt inte tänkt på det så. Jag ser det mer som om jag har misslyckats. 

Fast jag vet ju att jag gör allt för mina närmaste. Trots allt som har hänt så har jag sett till att sonen har fått en stabil, trygg tillvaro med aktiviteter, prylar och resor som andra barn. Det viktigaste av allt är att han känner sig älskad och det gör han. 

Att träffa någon nu finns inte på kartan. Jag håller med dig helt om det. En partner ska inte vara ens psykolog. 

Jag kanske har en del egenskaper som kan vara bra i en relation. Jag måste bara få ordning på mig själv först och inser att den här gången måste jag ta emot hjälp. 

• Anonym (L)
    Anonym (Samma) skrev 2024-04-01 16:12:02 följande:

Nån är i yngre tonåren o nån lite äldre. Jag har tid för Mig själv för barnen har sin pappa oxå men det enda jag gör när jag är själv är ser på tv. Har liksom ingen att umgås med. 

Har inget stöd o bor långt från min familj. 

Finns det något du skulle vilja göra? Ibland kunde jag tvinga mig själv att gå ut på en promenad eller en utställning (det finns ju en del som är gratis) bara för att få andra intryck. 

Tror du att du är deprimerad? 

Svar på tråden Kan inte se någon framtid