• Emala

    Avsky för överviktiga, varför?

    Varför detta hat pga någon annans utseende?
    Varför har folk ett behov att kommentera överviktiga personers utseende?  
    Varför ens bry sig om hur andra ser ut?

  • Svar på tråden Avsky för överviktiga, varför?
  • AlbaC
    Djärven skrev 2024-04-01 20:08:42 följande:
    Det där med genetiskt bättre förutsättningar tror jag knappast.

    De flesta förstår  inte hur liten skillnaden är mellan normalvikt och fetma.

    En aktivitetssökning om dagen är skillnaden mellan normalvikt eller 20 kg övervikt.

    7 dl kaloridryck i form av läsk, öl eller juice dagligen istället för vatten är skillnaden mellan normalvikt och 20 kg övervikt. 

    Fast jo. Jag kan käka hur mycket skit som helst, är lång och smal/kurvig och det sätter sig på höfter, bröst och rumpa. Ser snygg ut oavsett om jag går upp 10 kg. 


    Sen har jag en kompis med pcos, har väldigt svårt att gå ner i vikt, är kort och har en helt annan kroppsform än mig. Så tror visst det genetik gör mycket.


    Finns ju många smala som äter mycket skit men aldrig går upp i vikt ändå. 

  • Mysigast
    AlbaC skrev 2024-04-01 20:25:34 följande:

    Fast jo. Jag kan käka hur mycket skit som helst, är lång och smal/kurvig och det sätter sig på höfter, bröst och rumpa. Ser snygg ut oavsett om jag går upp 10 kg. 


    Sen har jag en kompis med pcos, har väldigt svårt att gå ner i vikt, är kort och har en helt annan kroppsform än mig. Så tror visst det genetik gör mycket.


    Finns ju många smala som äter mycket skit men aldrig går upp i vikt ändå. 


    Sen brukar det bli svårare med åldern. Hur gammal är du? :)
  • AlbaC
    Mysigast skrev 2024-04-01 20:31:28 följande:
    Sen brukar det bli svårare med åldern. Hur gammal är du? :)
    37. Märker ännu ingen skillnad men har fått höra det du säger sen jag blev 18 :) 
  • Djärven

    Det är inte så det fungerar, AlbaC.

    När man inom forskning följt människor 24/7 har man sett att överviktiga äter betydligt mer än vad de tror. 

    Man kan dessutom äta kopiösa mängder mat om man rör sig ordentligt utan att bli överviktig. 

  • AlbaC
    Djärven skrev 2024-04-02 09:49:18 följande:

    Det är inte så det fungerar, AlbaC.

    När man inom forskning följt människor 24/7 har man sett att överviktiga äter betydligt mer än vad de tror. 

    Man kan dessutom äta kopiösa mängder mat om man rör sig ordentligt utan att bli överviktig. 


    Fast jag har umgåtts med en överviktig vän ofta och hela dagar, hon äter inte mer än mig. 
  • Djärven
    AlbaC skrev 2024-04-02 10:37:54 följande:
    Fast jag har umgåtts med en överviktig vän ofta och hela dagar, hon äter inte mer än mig. 
    Du sa ju själv att du äter samma som dina vänner men rör dig mer.

    Det är skillnaden mellan normalvikt och 20 kg övervikt på några års sikt.

    Många människor har dessutom olika är mönster själva och när de är med andra.
  • Djärven
    Djärven skrev 2024-04-02 10:41:21 följande:
    Du sa ju själv att du äter samma som dina vänner men rör dig mer.

    Det är skillnaden mellan normalvikt och 20 kg övervikt på några års sikt.

    Många människor har dessutom olika är mönster själva och när de är med andra.
    ätmönster
  • AlbaC
    Djärven skrev 2024-04-02 10:41:41 följande:
    ätmönster
    Ja tror absolut det stämmer på den stora massan men det finns också undantag, de som inte går upp så lätt och de som lätt går upp. Precis som att vissa blir tränade snabbare än andra.
  • Djärven
    AlbaC skrev 2024-04-02 11:02:43 följande:
    Ja tror absolut det stämmer på den stora massan men det finns också undantag, de som inte går upp så lätt och de som lätt går upp. Precis som att vissa blir tränade snabbare än andra.
    De där undantagen är så få att man kan bortse från dem. Äter man mer än man gör av med går man upp i vikt. Det är inte särskilt komplicerat.

    Om man tittar på de genetiska skillnaderna är inte de att människor förbränner olika utan att man föds med olika aptit. En person men rejäl aptit har mycket större risk för att överäta än någon som knappt har någon aptit alls.

    Med det sagt finns det många med stor aptit som lärt sig att hantera det och lever som normalviktiga. Men man behöver då vara mer noggrann och ha en livsstil som gör att man får det resultatet.
  • AlbaC
    Djärven skrev 2024-04-02 11:28:27 följande:
    De där undantagen är så få att man kan bortse från dem. Äter man mer än man gör av med går man upp i vikt. Det är inte särskilt komplicerat.

    Om man tittar på de genetiska skillnaderna är inte de att människor förbränner olika utan att man föds med olika aptit. En person men rejäl aptit har mycket större risk för att överäta än någon som knappt har någon aptit alls.

    Med det sagt finns det många med stor aptit som lärt sig att hantera det och lever som normalviktiga. Men man behöver då vara mer noggrann och ha en livsstil som gör att man får det resultatet.
    Då är jag det undantaget då, ätit upp till 300 g choklad DAGLIGEN under amning och hela gymnasiet och däremellan 100 g om dagen minst i flera år. Ändå varit smal och i perioder några klädsamma extra kg på bröst och rumpa. Vet flera kvinnor som också varit naturligt väldigt smala. 
  • Djärven
    AlbaC skrev 2024-04-02 18:27:30 följande:
    Då är jag det undantaget då, ätit upp till 300 g choklad DAGLIGEN under amning och hela gymnasiet och däremellan 100 g om dagen minst i flera år. Ändå varit smal och i perioder några klädsamma extra kg på bröst och rumpa. Vet flera kvinnor som också varit naturligt väldigt smala. 
    Jag tror inte att du är ett undantag. Jag äter också många kalorier per dag, 3500 kalorier skulle jag tro (= 650g choklad dagligen) men är ändå smal för att jag rör mig mycket. Något du skrev tidigare i tråden att du också gör.
  • mammabitch

    Fast ärligt talat så har jag i princip aldrig i vuxen ålder upplevt vare sig hat, diskriminering eller ens att min vikt kommenteras.

    Kan väl hjälpa till att jag är självsäker och inte har problem att ge svar på tal , men jag tror i alla fall att de flesta hatare sitter gömda bakom en skärm och försöker få andra att må dåligt för att få lite lättnad i sina egna miserabla liv....

    Personer som är nöjda med sina egna liv lägger sällan fokus på andras ofullkomligheter.

  • Auditanne
    mammabitch skrev 2024-04-02 22:01:20 följande:

    Fast ärligt talat så har jag i princip aldrig i vuxen ålder upplevt vare sig hat, diskriminering eller ens att min vikt kommenteras.

    Kan väl hjälpa till att jag är självsäker och inte har problem att ge svar på tal , men jag tror i alla fall att de flesta hatare sitter gömda bakom en skärm och försöker få andra att må dåligt för att få lite lättnad i sina egna miserabla liv....

    Personer som är nöjda med sina egna liv lägger sällan fokus på andras ofullkomligheter.


    Är man ute i verkliga livet så tror jag inte att vuxna människor i regel kommenterar andra vikt. Detta är ju något irrelevant som inte angår en själv.

    Men om vi säger på dejtingsidor. Där tycker jag att man måste få lov att säga vad man föredrar för kroppstyp på en ev. partner.

    Och när folk frågar om saken vilket en del män och kvinnor gör härinne. Då måste man väl rimligen kunna ge ett ärligt svar? Även om svaret är att man inte attraheras av övervikt.
  • mammabitch
    Auditanne skrev 2024-04-02 22:10:03 följande:
    Är man ute i verkliga livet så tror jag inte att vuxna människor i regel kommenterar andra vikt. Detta är ju något irrelevant som inte angår en själv.

    Men om vi säger på dejtingsidor. Där tycker jag att man måste få lov att säga vad man föredrar för kroppstyp på en ev. partner.

    Och när folk frågar om saken vilket en del män och kvinnor gör härinne. Då måste man väl rimligen kunna ge ett ärligt svar? Även om svaret är att man inte attraheras av övervikt.
    Man får väl ha vilka preferenser man vill och ingen behöver välja någon man inte är intresserad av - oavsett om det gäller vikt, hårfärg, politisk inriktning eller dialekt. Är man för snäv så begränsar det ju chansen att hitta någon men det är väl upp till var och en.

    Men det var inte frågan i trådstarten utan varför folk oombedda  fäller nedsättande kommentarer .
  • Auditanne
    mammabitch skrev 2024-04-02 22:53:37 följande:
    Man får väl ha vilka preferenser man vill och ingen behöver välja någon man inte är intresserad av - oavsett om det gäller vikt, hårfärg, politisk inriktning eller dialekt. Är man för snäv så begränsar det ju chansen att hitta någon men det är väl upp till var och en.

    Men det var inte frågan i trådstarten utan varför folk oombedda  fäller nedsättande kommentarer .
    Fast trådstartaren nämner ju inte specifikt i vilka sammanhang hen hört folk säga nåt om övervikt eller vad för slags kommenterar det rört sig om.

    Jag har märkt här på forumet att en del blir väldigt känsliga och tar det som personliga påhopp om man nämner övervikt som en dealbreaker i relationer. Finns de som går så långt som att kalla en "fettofob" vilket bara känns löjligt och överdrivet. 

    Till er härinne som frågar om folks preferenser kring utseendet - om ni bara vill ha svar från folk som gillar övervikt, var gärna tydliga med detta isåfall. Då behöver vi andra inte svara.
  • Emala

    Min fråga handlade inte om preferenser när det gäller sex och partners, utan hur man bemöter och har för syn på och fördomar om medmänniskor i allmänhet.
    Som tex en fördom som en person här kom med:  att en överviktig människa inte kan göra ett lika bra jobb på en arbetsplats. 

  • Auditanne
    Emala skrev 2024-04-03 01:00:00 följande:

    Min fråga handlade inte om preferenser när det gäller sex och partners, utan hur man bemöter och har för syn på och fördomar om medmänniskor i allmänhet.
    Som tex en fördom som en person här kom med:  att en överviktig människa inte kan göra ett lika bra jobb på en arbetsplats. 


    Det kan ju stämma i vissa fall. Om jag hade velat anställa en PT så hade jag valt en tränad sådan och inte en överviktig. Just av det skälet att en tränad PT lär vara i betydligt bättre form än en överviktig.
  • Krokodilmajonnäs
    Emala skrev 2024-04-03 01:00:00 följande:

    Min fråga handlade inte om preferenser när det gäller sex och partners, utan hur man bemöter och har för syn på och fördomar om medmänniskor i allmänhet.
    Som tex en fördom som en person här kom med:  att en överviktig människa inte kan göra ett lika bra jobb på en arbetsplats. 


    Det beror väl på vad det är för jobb. Köra lastbil kan väl vem som helst lära sig, men jag skulle inte vilja ha ett kakmonster som akutläkare eller brevbärare. De rör sig helt enkelt inte lika snabbt.  
Svar på tråden Avsky för överviktiga, varför?