• Maria3458

    Film i skolan

    Hej, 

    jag undrar hur detta ser ut i er barns skola, lågstadie, när det kommer till film i skolan? Dvs ?nöjesfilm? kan va smurfarna, fåret shaun, snorkråkorNa, nån julkalender eller något annat utan för mig synlig utbildnings koppling. Min dotter ser det ca 1-2 gånger per dag. Är det vanligt även i andra skolor?

  • Svar på tråden Film i skolan
  • Maria3458

    Hej, tyvärr. 1-2 gånger per dag. Därtill ofta nån ?skolform? typ mattelandet eller nån djurfilm. Utbildningsfilmeran säger jag inget om men mycket tv blir det?Visst är det mycket?!

  • Maria3458

    Lyckas inte med citationstecken.. 1-2 nöjeprogram och 1 utbildningsfilm per dag. detta alltså på själva skoltiden. Inte på fritid. 

  • Spucks
    Maria3458 skrev 2024-03-31 13:01:21 följande:

    Hej, tyvärr. 1-2 gånger per dag. Därtill ofta nån ?skolform? typ mattelandet eller nån djurfilm. Utbildningsfilmeran säger jag inget om men mycket tv blir det?Visst är det mycket?!


    Låter helt sjukt. Jag skulle itne skicka mitt barn i den skola.
  • Maria3458

    Tänker ta upp med läraren. över lag nöjd i övrigt men tv tittandet känns inte ok. Intressant att höra  erfarenheter. 

  • Anonym (Lärare)

    Inte ok. Prata med rektor, prata även med huvudmannen, dvs styrelsen om det är privat eller kommunen om det är kommunalt. Hota med SI i värsta fall, det är inte god skola att visa film dag ut och dag in.

  • Anonym (Ilse)

    Det du räknar upp är väl max 5-15 minuter långa filmer? Så 1-2 om dagen så tittar de ca 5-20 min max 30 min om dagen?

    Vad gör de efter filmerna? Om de används i utbildningssyfte kan jag inte se att 5-10 min tittande på film är ett problem. Eller om de tittar för att varva ner i slutet på dagen tex.

  • Anonym (Ilse)

    Kollade svt

    Shaun är 7 min, snorkråkan 15 min, julkalendern 13 min, smurfarna 12 min.

    Så 1 gång dag max 15 min
    2 gånger/dag max 30 min.

  • Maria3458

    Det kan va ett avsnitt smurfarna eller fåret shaun. Tänker att ett avsnitt är ca 10 min. 

    de ser också ex snorkråkorna och en ettas dagbok samt alltid någon julkalender. Tror det lite längre avsnitt. 


    utbildningsvideona kan väl också va kring 15 min men det har jag inget problem med? kan möjligen tycka de används lite väl mycket och har lite lite diskussion efter med återkoppling men som sagt. Inget jag direkt skulle klaga på. 

  • Maria3458

    Absolut. Sannolikt ca 30 min per dag nöjesprogram. Känns det adekvat? Flr mig känns det mycket av skoldagen men kanske är vanligt? 

  • Anonym (Lärare)
    Maria3458 skrev 2024-03-31 13:54:00 följande:

    Intressant att höra! Tänkte att det kanske va normalt och man bara fick acceptera? 


    Nej det är inte normalt. Man ska ha undervisning. Att visa film någon enstaka gång är ok, men oavsett längd så ska detta inte vara en vana.
  • Anonym (Ilse)

    10-15 min om dagen hade jag tyckt var ok, tex om de jobbat på bra under flera lektioner och behöver något för att varva ner lite.
    Fast läraren borde kunna välja något mer lärorikt än smurfarna/fåret shaun.

  • Cartjan1

    Beror lite på hur och när det sker under dagen tänker jag samt orsak. Har själv varit klasslärare för just förskoleklass och jag brukade nyttja medier så under barnens fruktstund...visserligen hade vissa program utbildningsvärde, som fem myror eller från a till ö, men vissa barnprogram var av mer för att de är klassiker som jag ansåg kunde vara kul/nyttigt för barn att se som exempel Bamse, Mumin, Astrid Lindgren sagor osv. Är många barn idag som inte sett klassikerna hemma så tänkte att det kunde vara kul och lite lärorikt att få se dem. Var visserligen inte varje fruktstund men ganska ofta och om vi sedan hade någon utbildningsfilm i något ämne den dagen så ja, då kunde det bli halvmycket media. Anledningen till att jag valde så här var att jag inte ville lägga högläsningen under fruktstunden, vilket annars är ganska vanligt. Högläsning är så viktigt och min erfarenhet är att 6-7 åringar gärna fokuserar på annat om det samtidigt ska ätas frukt. Så jag hade på någon form av media då och inledde istället alltid mina dagar med högläsning, var en rofylld start på dagen som fungerade bra för både mig och mina elever.

  • Anonym (BBK)

    Det är för att era ungar inte klarar av vanligt skolarbete längre. 

  • Maria3458

    Hej, det kan jag förstå. Tycker det mer ok med typ julkalendern men det är mycket tecknat nyproduktion nu. är en blandad f-3 klass så ganska stora barn också

Svar på tråden Film i skolan