• Hopphej

    Rätt eller fel att vara ledsen?

    Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara utan att det känns bortskämt och mina känslor känns så delade å ena sidan har jag rätt att vara ledsen men å andra sidan har jag verkligen rätt till det när jag har så mycket? 


     


    Jag och min man har ett väldigt stabilt förhållande och är väldigt lyckliga med våra två barn där yngsta börjar närma sig skolåldern, så förbi småbarnsåren. 


    Så var är det då som gör mig ledsen? vi har försökt skaffa ett tredje barn i drygt två års tid och vi lyckas inte, jag har låga äggreserver och har väldigt sällan ägglossning, jag närmar mig 38 år. 


    Jag har varit på utredning och fått konstaterat detta av en gynekolog och har även under ca 1 års tid fått behandling för att få ägglossning utan att det resulterat i graviditet. 


    Jag har väldigt blandade känslor för har jag egentligen rätt att vara ledsen, jag är ju mamma till 2 underbara barn och lyckligt gift med en underbar man. 


    Jag har känt att jag börjat acceptera att jag är för gammal och att det blir inte fler barn och började så smått känna mig tillfreds med detta men så får vi reda på att svågern och svägerskan ska ha ett tredje barn (deras två gemensamma är lika gamla som våra barn) och till råga på allt så är svägerskan en bit över 40 år, allt kastas omkull hos mig och jag har svårt att känna något annat än orättvisa och svårt att känna lycka för deras skull. Känner mig hemsk men vet inte hur jag ska hantera mina känslor. 


     


    Tänkte mest höra om någon var i liknande situation? Eller hade några tips?

  • Svar på tråden Rätt eller fel att vara ledsen?
  • Jemp

    Självklart har du rätt att vara ledsen och behöva sörja! Det är såklart en sorg att det inte blev som ni ville. 


    Man behöver tillåta sig att känna sina känslor, för att kunna acceptera och hantera dem. Sen behöver du ju i slutändan hitta ett alternativ att hantera det, vare sig det är på egen hand eller med hjälp. 

  • Hopphej
    Jemp skrev 2024-03-31 12:24:47 följande:

    Självklart har du rätt att vara ledsen och behöva sörja! Det är såklart en sorg att det inte blev som ni ville. 


    Man behöver tillåta sig att känna sina känslor, för att kunna acceptera och hantera dem. Sen behöver du ju i slutändan hitta ett alternativ att hantera det, vare sig det är på egen hand eller med hjälp. 


    Tack för svar. Att du tog dessa minuter och skrev ett svar till mig, det värmde och att du inte gjorde som någon här bara gav en tumme ner, jag vet att så som jag känner är fel men det var inte en moralisk lektion jag behövde utan lite stöd.
  • Anonym (Vår)

    Självklart så har du rätt att vara ledsen och att sörja. 

  • Anonym (Kan relatera)

    Tycker att du har all rätt i världen att sörja er situation, att du har två fina barn och ett bra äktenskap gör inte sorgen mindre valid. 

    Känns sorgligt att du känner dig hemsk för att du sörjer, gör inte det. Vet själv hur avgrundsdjup barnlängtan kan vara, jag och min man försökte i nästan tolv år att få biologiska barn innan vi gav upp och det är en smärta som jag inte önskar någon. Tror inte att den känns mindre för att man fått barn, kanske kan dock barnen hjälpa i sorgprocessen- att man kan hitta glädje och styrka i de barn man fått? Men sorgen är ju ändå där och det är ok, du får känna sorg, ilska, avund och allt annat som hör till för att kunna nå acceptans och känna lycka igen.

    Varma kramar 

  • Citronsmör

    Att ha otur är ingen tävling med rätt till sorg som pris - sorgen finns om den finns. Vissa barnlösa accepterar det ganska snabbt och går en annan väg i livet. Andra lider i många år. Vissa som inte får ett tredje barn rycker på axlarna, medan det för andra är en stor sorg. Det enda problemet skulle ju vara om du pratar med någon som är ledsen för att hon/han inte kan få ens ett första barn och beskriver din sorg som viktigare eller större än den personens. Det kan vara svårt att hantera andras sorg när man har fullt upp med sin egen, men ingen sorg är oförtjänt. Finns den så finns den.

Svar på tråden Rätt eller fel att vara ledsen?