• RsKnut

    Vilka regler har ni för eran tonåring

    Lite nyfiken på hur andra tänker kring regler för sin tonåring.
    Fattar att det är väldigt individuellt utifrån familj, barn, vart man bor osv...

    Har en son på 14 år.
    Jag upplever honom som en typisk tonåring som vill bryta sig fri men samtidigt är han en liten plutt fortfarande :)

    Än så länge har han inte prövat alkohol (vad vi vi vet)... men han har testat snus och rökt vape.

    Han har en regel att vara hemma kl 19 på vardgar och kl 20 på helger.
    Han är ofta dock väldigt sur att vi har för hårda regler.

    Jag ser inte att våra regler är så tuffa eftersom han slipper undan med så mycket annat.
    Vi kräver att han ska städa sitt rum en gång i veckan... men det är en kamp att få han att göra det tyvärr. Helt hopplöst att få han att bidra med något annat i huset (vilket gör mig arg...)

    Han vill gärna gå på allsvenskans fotbollsmatcher själv, men det får han inte. Vilket han inte alls kan förstå....  Jag tycker att han är för liten att hänga i den miljön.

    Jag är glad över att han trotts att han är arg för våra regler inte bara drar och gör saker ändå. När vi sagt nej så är han arg, slår i väggar och dörrar men han drar inte iväg och bara går på det han inte fick till exempel.

    Han har lite internet-regler där vi stänger ned inetrnet på natten från kl 00.00 till 06.00 bara för att få bort lockelsen att
    sitta uppe hela natten. Visst vi kan inte styra att han ligger i sängen och fipplar på mobilen så det ignerar jag.

    Jag känner att nu när han fyller 15 i sommar kommer vi behöva öka hans frihet en aning. Att vara ute längre
    att få göra fler saker än han kanske inte får idag...

    Som sagt, nyfiken på hur andra resonerar generellt.

  • Svar på tråden Vilka regler har ni för eran tonåring
  • Lodjursungen

    Det beror ju oxå på var man bor. Vi bor på en mindre ort o beroende på vad min 14 åring gör o vem hon är med är de olika tider. Är hon på fritidsgården får hon vara där till stängning kl 23
    annars vill hon inte direkt vara ute på de viset. 


    min andra dotter fick vara ute längre än 20 När hon var 14 oxå beroende på vem hon var med. Åkte ofta epa med kompisar o fick på helger komma hem vid tolv tiden
    men då har jag oxå en app på henne så jag ser var hon är hela tiden o hur fort bilen hon åker i går

  • Räkan77

    Jag tror att ni verkligen behöver justera tiderna om han ska kunna ha kvar sina kompisar på fritiden. Det är ju jättetidigt att behöva vara hemma kl 19 på vardagar och 20 på helger, speciellt nu när det är vår.

    Någon kväll i veckan borde han kunna få vara ute till 21. Många som har fritidsaktiviteter, som tex lagidrott, har träningar så sent i den åldern.

    På helgerna känns 22 en mer lämplig tid, förutsatt att ni har koll på vad han gör och att han inte hänger på fester där det förekommer alkohol eller droger. 

  • Studentpappa

    Vår dotter är 12, hon får vara hos kompisar till 20-2030 på vardagar och senare på helgen om hon vill. Hon blir hämtad av oss då hon är mörkrädd, men hennes kompisar cyklar oftast själva. En var här igår till 21 eller något sånt. 

    Lider lite med er grabb, han lär nog få en del skit av polarna för sina tider..


    Ride it like you stole it
  • blomman 2

    I den åldern fick vår 14-åring vara ute till 20.00 ( om det inte var en sen träning) och från fredag-lördag till ca 22.00, men då var de hemma hos någon och inte ute och rände.

    På sommarlovet fick hen vara ute till kl:23.00 hos någon kompis som bor i närområdet. Då kunde jag möta upp hen.

    Det viktigaste var att under vardagar ha koll på förberedelser inför skoluppgifter och prov, de skulle prioriteras framför sena kvällar med kompisar och för att undvika onödig stress för skolarbetet.

    Kl 19.00 är för tidigt om man vill fortsätta att tillhöra en gemenskap med sina vänner.

    Vi har en norm att matcha tiderna med kompisarna så ingen behöver gå hem själv i den mån det går, tycker att det funkar jättebra.
    Kompisarnas föräldrar har inprincip samma regler som vi och det underlättar enormt mycket.
    De hänger även här lika mycket som borta. 


    Härliga ungdomar som vi får lära känna!

  • Tow2Mater

    Det handlar om att ha en dialog, inte att ha och hålla regler bara för att. Beror ju på vad de gör och med vilka; om de hänger hos varandra skulle t ex vara ok långt senare än om det handlar om att hänga på stan med t ex äldre ungdomar - där skulle jag ha oerhört snäv tillåtelse.

    Men dina tider verkar vara hårda. Prova diskutera och kom fram till något mer rimligt tillsammans.

  • rosesarewhite

    Rummen bryr jag mig inte om så länge de tar ut disken och tvätten. Vill de bo i röra så får de, deras rum och deras saker. Ibland ber jag dem att dammsuga men oftast gör de det själva när det verkligen behövs.

    De tvättar sina egna kläder och turas om att plocka ur diskmaskinen. De gör det hemma som jag ber om.

    Jag tycker att en 14-åring kan vara hemma 20:30-21 på en vardag och till 22-23 på en helg om man vet vilka de hänger med. Tex är de på bio så får de ju komma hem senare om filmen är slut senare. Har kört mycket frihet under ansvar. Tex mer frihet ju mer ansvarsfulla de visar sig att vara. Kommer de hem i tid, hör av sig om de går någon annanstans än vad som var sagt från början, jag vet vilken kompis de är med osv, så går det att få hänga ute längre någon gång osv.

  • Spucks

    Kl. 19 och 20 är nog extremt tidigt för en 14 åring.
    Däremot skulle jag stänga av nätet tidigare (ca. kl. 22) och även förbjuda mobilen i rummet under natten.

    Städa rummet tycker jag är inte värt att bråka om, om det inte påverkar resten av hemmet, dvs. om det inte blir så mycket smuts eller dammråttor att de dras med ut ur rummet.

Svar på tråden Vilka regler har ni för eran tonåring