• Anonym (Dilemma)

    Barnens mobil synkad med förälders. Brottsligt att läsa?

    Hej! 
    En knäpp situation. Barnen har en gammal "lektelefon" som är deras förälders gamla lur. En förälder de inte bor med längre. Det mesta är rensat, de har haft den i flera år. Nu upptäckte vi dock att appen Notes är fylld med anteckningar. Verkar som ena barnet varit inne och läst en del. Inte helt mysiga anteckningar. En del brottsligt, en del "stötande". 
    Jag är fullt medveten om att det säkert är brottsligt av MIG att ens läsa dem.  Jag testade att trycka på "synka" och då kom allt nytt upp också, även sånt som föräldern har antecknat nyligen. 
    Vad kan jag vänta mig för straff om jag erkänner att jag har synkat och läst? Jag är föredetta svärfar till personen som har antecknat allt och är inte direkt bästa kompisar. Barnen bor med mig och min fru 
    Det står saker där som polisen helt klart behöver få veta.

  • Svar på tråden Barnens mobil synkad med förälders. Brottsligt att läsa?
  • Anonym (M)

    Jag har svårt att se att du skulle få ett straff då det inte är brottsligt att synka telefoner och krävs en aktiv handling från personen som ägde den först.
    Du har inte synkat barnets telefon till förälderns utan det har ju först varit tvärtom, att föräldern valt att synka sin nya telefon till den gamla, som barnet nu har.

    Ta med telefonen till polisen och säg att du råkade upptäcka att Notes i telefonen är synkat till förälderns nya mobil och att det du sett där inte varit så trevligt, så kommer polisen gå vidare med detta.

  • Anonym (Dilemma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-31 10:35:02 följande:

    Jag har svårt att se att du skulle få ett straff då det inte är brottsligt att synka telefoner och krävs en aktiv handling från personen som ägde den först.
    Du har inte synkat barnets telefon till förälderns utan det har ju först varit tvärtom, att föräldern valt att synka sin nya telefon till den gamla, som barnet nu har.

    Ta med telefonen till polisen och säg att du råkade upptäcka att Notes i telefonen är synkat till förälderns nya mobil och att det du sett där inte varit så trevligt, så kommer polisen gå vidare med detta.


    Tack för svaret! Ja vi diskuterade också så och du har säkert rätt. Frågan är ju vad de tycker om att vi har läst hans privata anteckningar. Nu har vi ju läst i flera dagar, mest ena barnet tyvärr, utan vår vetskap. Det är väl någon form av intrång av oss och det är väl olagligt?
  • Anonym (Mamma)

    Om det är t.ex något som handlar om droger eller nått sånt får du väl välja om du känner att det är värt det tänker jag men handlar det om något som kan skada någon annan (t.ex sexbrott , något med barn eller vet inte vad det skulle kunna vara) tycker jag verkligen att du borde gå till polisen. 

    Och det kan inte vara brottsligt att du har läst , det kan jag inte tänka mig , personen har ju själv synkat telefonen som någon annan skrev 

  • Anonym (M2)

    Om du vet om att någon begått brottsliga handlingar och undanhåller detta, dvs inte anmäler till polisen så riskerar du att bli åtalad för skyddande av brottsling alt mened. 

    Men nej, att du eller barnet har läst är inte brottsligt. Telefonen är barnets och förälderns hae synkat dessa telefoner helt frivilligt. Barnet har dessutom gett dig tillåtelse att läsa. 

    Du bör så snart som möjligt anmäla till polisen. Ta med dig telefonen som bevis.

  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2024-03-31 13:28:10 följande:

    Om du vet om att någon begått brottsliga handlingar och undanhåller detta, dvs inte anmäler till polisen så riskerar du att bli åtalad för skyddande av brottsling alt mened. 

    Men nej, att du eller barnet har läst är inte brottsligt. Telefonen är barnets och förälderns hae synkat dessa telefoner helt frivilligt. Barnet har dessutom gett dig tillåtelse att läsa. 

    Du bör så snart som möjligt anmäla till polisen. Ta med dig telefonen som bevis.


    Nja, det finns ingen anmälningsskyldighet i Sverige, bara på vissa grova brott. Så det beror ju helt på vad som står i anteckningarna om ts har anmälningsskyldighet eller inte.

    Mened är att ljuga i rätten som vittne. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-03-31 13:47:34 följande:
    Nja, det finns ingen anmälningsskyldighet i Sverige, bara på vissa grova brott. Så det beror ju helt på vad som står i anteckningarna om ts har anmälningsskyldighet eller inte.

    Mened är att ljuga i rätten som vittne. 
    Jodå, det är brottsligt att skydda en brottsling. Kan ge böter eller fängelse upp till två år. 

    Dessutom har man en anmälningsskyldighet mot brott om inte anmälningen innebär risk för skada av en själv eller nära anhörig. Så anmälningsskyldighet har vi i Sverige, oavsett brott. 

    Ja, mened är att vittna falsk. Antingen i rätten eller under förhör. Det kan ta bli dömd för om det anmäls av antal och han då ger falak förklaring.

    Han kan också riskera att bli dömd för medhjälp till brott. 
  • Anonym (Dilemma)

    Föräldern är inte medveten om synkningen, det tror jag verkligen inte. Allt annat är utloggat. Hon hade nog bara missat Notes-appen. Det handlar om många års anteckningar. Hon hade aldrig skrivit de där sakerna om hon visste att nån annan kunde läsa. 

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Dilemma) skrev 2024-03-31 14:15:25 följande:

    Föräldern är inte medveten om synkningen, det tror jag verkligen inte. Allt annat är utloggat. Hon hade nog bara missat Notes-appen. Det handlar om många års anteckningar. Hon hade aldrig skrivit de där sakerna om hon visste att nån annan kunde läsa. 


    Ta det till polisen och låt dem göra bedömningen själva.
  • Anonym (M2)
    Anonym (M) skrev 2024-03-31 14:26:19 följande:

    M2

    https://lawline.se/answers/kan-man-domas-om-man-inte-anmaleravslojar-ett-brott-

    https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/anmalningsskyldighet-vid-brott/


    Nej det gäller INTE alla brott!

    Och mened har fortfarande inte att göra med om man anmäler eller inte utan ENBART om man som vittne ljuger i rätten efter avlagd vittnesed.


    Nej, jag påståd inte att det gäller alla brott. Och nej, jag har heller aldrig påstått att mened har att göra med huruvida man anmäler eller inte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (M2) skrev 2024-03-31 14:53:24 följande:
    Nej, jag påståd inte att det gäller alla brott. Och nej, jag har heller aldrig påstått att mened har att göra med huruvida man anmäler eller inte. 

    I ditt inlägg #4

    Om du vet om att någon begått brottsliga handlingar och undanhåller detta, dvs inte anmäler till polisen så riskerar du att bli åtalad för skyddande av brottsling alt mened. 

    Här påstår du att
    1. om ts vet om brottslig handling riskerar han att åtalas för skyddande av brottsling eller mened.

    Det går bara att tolkas som att du menar alla brott, och att han kan bli åtalad för mened om han inte anmäler. Så vad menade du med just den meningen?



    i inlägg #6 skriver du: 

    så anmälningsskyldighet har vi i Sverige, oavsett brott. 



    Men du menar inte alla brott, trots att du skrev OAVSETT brott?

Svar på tråden Barnens mobil synkad med förälders. Brottsligt att läsa?