• Anonym (Frick my life)

    Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?

    Mitt id-kort, egentligen hela mitt kortfodral, har försvunnit och jag skulle hämta ut mer medicin på tisdag. Medicinen är viktig och kan egentligen inte vänta tills jag fått ett nytt leg. Jag har så det räcker till på fredag men sen är det slut. 

    Lösningen skulle vara att en nära släkting, med samma ovanliga efternamn, får fullmakt att hämta ut medicinen åt mig, funkar det? Eller krävs mitt leg för det också? 

  • Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?
  • EnAnonumius
    Anonym (Pass) skrev 2024-03-31 18:08:40 följande:
    Ja, varför inte? Det är inte säkert att man tänker på allt hela tiden reser man inte så ofta har man kanske glömt att det ligger i en låda och skräpar. 
    Ja du, det är inte alla som reser till länder som kräver pass heller.
    Många av oss reser kanske bara inom Europa och de flesta europeiska länder är ju EES anslutna så det räcker med nationellt id, så man kanske inte ens har ett pass.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sunflora

    Om du väljer hemleverans så behöver du inte visa legitimation de lämnar bara paketet vid dörren det är jag 100% säker på. Jag ser att du löst det men det kan ju vara bra att veta till nästa gång eller om någon annan har samma problem. 

  • Anonym (F)
    Sunflora skrev 2024-04-01 12:57:14 följande:

    Om du väljer hemleverans så behöver du inte visa legitimation de lämnar bara paketet vid dörren det är jag 100% säker på.  


    Även när man köper receptbelagda läkemedel? Det låter ju helt från vettet! Inte att de inte kräver id men att de inte ser till att paketet kommer innanför dörren eller i en låst postlåda.

    Jag tycker att det är illa nog att det receptfria får stå oövervakat i trapphus där grannars ungar och deras kompisar rör sig fritt.
  • Anonym (r)
    Sunflora skrev 2024-04-01 12:57:14 följande:

    Om du väljer hemleverans så behöver du inte visa legitimation de lämnar bara paketet vid dörren det är jag 100% säker på. Jag ser att du löst det men det kan ju vara bra att veta till nästa gång eller om någon annan har samma problem. 


    Nej, så är det inte alls. Jag har fått visa leg flera gånger. Skriva under också på deras enhet.
  • Anonym (Annie)

    Jag köper receptbelagda mediciner med leverans hem och får dem direkt i brevlådan. Har gjort så i många år.

  • Anonym (r)
    Anonym (Annie) skrev 2024-04-01 13:45:49 följande:

    Jag köper receptbelagda mediciner med leverans hem och får dem direkt i brevlådan. Har gjort så i många år.


    Det beror på vad det är. TS hade väl kylvaror dessutom.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (r) skrev 2024-04-01 13:50:12 följande:
    Det beror på vad det är. TS hade väl kylvaror dessutom.
    Förlåt, har missat den infon.
  • Sunflora
    Anonym (r) skrev 2024-04-01 13:33:23 följande:
    Nej, så är det inte alls. Jag har fått visa leg flera gånger. Skriva under också på deras enhet.
    När man beställer narkotikaklassade läkemedel går det till som du beskriver i ts fall är det en kylvara. 
    Anonym (F) skrev 2024-04-01 13:13:41 följande:
    Även när man köper receptbelagda läkemedel? Det låter ju helt från vettet! Inte att de inte kräver id men att de inte ser till att paketet kommer innanför dörren eller i en låst postlåda.

    Jag tycker att det är illa nog att det receptfria får stå oövervakat i trapphus där grannars ungar och deras kompisar rör sig fritt.

    Ja, även när man köper receptbelagda läkemedel förutsatt att de inte är narkotikaklassade. Receptbelagda läkemedel som man måste visa legitimation för levereras inte hem utan till ombud. 


    Det är inte jag som bestämmer reglerna så det finns ingen anledning att ogilla mitt inlägg (säger just den biten rent allmänt, jag säger inte att det var du som ogillade) 

  • EpicF
    Sunflora skrev 2024-04-01 15:44:03 följande:
    När man beställer narkotikaklassade läkemedel går det till som du beskriver i ts fall är det en kylvara. 
    Anonym (F) skrev 2024-04-01 13:13:41 följande:
    Även när man köper receptbelagda läkemedel? Det låter ju helt från vettet! Inte att de inte kräver id men att de inte ser till att paketet kommer innanför dörren eller i en låst postlåda.

    Jag tycker att det är illa nog att det receptfria får stå oövervakat i trapphus där grannars ungar och deras kompisar rör sig fritt.

    Ja, även när man köper receptbelagda läkemedel förutsatt att de inte är narkotikaklassade. Receptbelagda läkemedel som man måste visa legitimation för levereras inte hem utan till ombud. 


    Det är inte jag som bestämmer reglerna så det finns ingen anledning att ogilla mitt inlägg (säger just den biten rent allmänt, jag säger inte att det var du som ogillade) 


    Då är det nog olika. Sista jag beställde receptbelagda läkemedel, inte narkotikaklassade, med hemlevering så fick jag visa legitimation till budet.
  • BeautifulLiz
    EpicF skrev 2024-04-01 16:00:59 följande:
    Då är det nog olika. Sista jag beställde receptbelagda läkemedel, inte narkotikaklassade, med hemlevering så fick jag visa legitimation till budet.
    Jag har beställt i åratal och till min mamma,  receptbelagda mediciner. Har antingen lämnats utanför min dörr eller på Instabox. Dock inte narkotikaklassade. 
    Jag hade fullmakt att göra det.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • EpicF
    BeautifulLiz skrev 2024-04-02 13:02:49 följande:
    Jag har beställt i åratal och till min mamma,  receptbelagda mediciner. Har antingen lämnats utanför min dörr eller på Instabox. Dock inte narkotikaklassade. 
    Jag hade fullmakt att göra det.
    Skillnaden verkar vara just narkotikabrott läkemedel. 
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (Frick my life) skrev 2024-03-30 17:56:09 följande:
    Nej, det går inte då det enda fraktalternativet är hemleverans och kräver legitimation. Det var även min första tanke nämligen då jag hatar att gå i affärer i allmänhet och hade föredragit att få de till paketskåp. 
    Hmm, det brukar inte behövas legitimation vid hemleverans om du redan legitimerat dig vid beställningen. Jag beställer ofta hem läkemedel och det krävs ingen legitimation. Möjligen Bank-id för uthämtning, men vid hemleverans, inget. Prova en annan apotekskedja om du hamnat nånstans som kräver leg.

    Men annars kan säkert räcka att du har någon med dig som kan intyga din identitet, och har legitimation i sin tur.
  • EpicF
    Anonym (hmmm) skrev 2024-04-02 14:23:04 följande:
    Hmm, det brukar inte behövas legitimation vid hemleverans om du redan legitimerat dig vid beställningen. Jag beställer ofta hem läkemedel och det krävs ingen legitimation. Möjligen Bank-id för uthämtning, men vid hemleverans, inget. Prova en annan apotekskedja om du hamnat nånstans som kräver leg.

    Men annars kan säkert räcka att du har någon med dig som kan intyga din identitet, och har legitimation i sin tur.
    Jag har alltid fått visa leg vid narkotikaklassade läkemedel med hemleverans hos många ställen och då har jag beställt i princip från alla. 

    Däremot har jag aldrig visat leg vid hemleveranser av andra receptbelagda och receptfria läkemedel. 
  • BeautifulLiz
    EpicF skrev 2024-04-02 14:06:01 följande:
    Skillnaden verkar vara just narkotikabrott läkemedel. 
    Ja, det känns ju också rimligt.
    Har aldrig beställt sånt så vet inte hur det fungerar.

    Att ställa narkotikaklassad medicin fritt att ta av vem som helst, det går ju inte.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Anonym (B)

    Beställ på apotea. Man använder då bankid. brukar komma fram inom 2 vardagar

Svar på tråden Fullmakt att hämta ut medicin, legitimation?