• Anonym (Kerr)

    Avslöja/"få fast" person som köper och säljer kokain

    Hej!
    Jag vet, men utan att kunna berätta hur, att någon i min närhet använder samt köper "mindre partier" kokain. Alltså både för eget bruk och för att sälja vidare till "kompisar". Hen kan ibland ha 5-20 gram hemma, som hen ska använda och även sälja vidare. 
    Hur kan jag avslöja detta? Kan jag det? Åker polisen ut på anonyma tips? 
    Jag ber endast om svar på mina funderingar. Tips om huruvida det är "etiskt" eller ej, eller om jag istället borde "prata med personen" undanbedes.

    Är det bäst att kontakta polis eller socialtjänsten? 

    Kan man begära kissprov "utan anledning" hos socialtjänsten? 

  • Svar på tråden Avslöja/"få fast" person som köper och säljer kokain
  • Anonym (Hmm)

    Soc har ingen laglig rätt att begära kissprov, det kan bara polisen. Om personen har barn gör du en orosanmälan, så klart. Annars är det tips till polisen som gäller. Ring 11414 och fråga hur du kan hjälpa dem med detta.

  • Anonym (Eralog)
    Anonym (Kerr) skrev 2024-03-26 13:47:35 följande:
    Avslöja/"få fast" person som köper och säljer kokain

    Hej!
    Jag vet, men utan att kunna berätta hur, att någon i min närhet använder samt köper "mindre partier" kokain. Alltså både för eget bruk och för att sälja vidare till "kompisar". Hen kan ibland ha 5-20 gram hemma, som hen ska använda och även sälja vidare. 
    Hur kan jag avslöja detta? Kan jag det? Åker polisen ut på anonyma tips? 
    Jag ber endast om svar på mina funderingar. Tips om huruvida det är "etiskt" eller ej, eller om jag istället borde "prata med personen" undanbedes.

    Är det bäst att kontakta polis eller socialtjänsten? 

    Kan man begära kissprov "utan anledning" hos socialtjänsten? 


    När du vet att personen har knark hemma skicka ett tips till polisen
  • Anonym (steffi)

    Det är klart du kan ringa polisen. Men frågan är om de åker hem till någon för 20 gram. 

    Du kan ju alltid göra ett försök. 

Svar på tråden Avslöja/"få fast" person som köper och säljer kokain