• Anonym (Anonym)

Gravid?

Lite chockad här. Hade avbrutet samlag för 10 dagar sedan med maken, samma dag som mensen skulle komma och jag hade dagen före det känningar ("mensvärk") av att mensen var på väg. Ingen mens har dykt upp än och jag tog ett graviditetstest idag, som visade positivt... Fyller snart 42 år. Det känns ju helt osannolikt. 

Pratade idag med läkaren efter gravidbeskedet (har varit under utredning i drygt en månad pga att hälsan inte är som den ska) som både kallade mig gravid samtidigt som man sa att jag inte borde kunna vara gravid eftersom jag inte borde haft ägglossning då... 

Tankarna snurrar rejält och jag vet varken ut eller in. Livet har varit rätt hårt de senaste åren och jag är ganska slutkörd. En eventuell graviditet var väl typ det sista jag hade tänkt mig.

• Svar på tråden Gravid?
  • Fjäril kär

Rimligtvis har du blivit gravid tidigare än detta samlag . Det kan ju ett ultraljud visa . Kan ju vara bra att  veta hur långt gången du är om du ska ta beslut om behålla eller inte 

• Anonym (ja)

Du är med största sannolikhet gravid. Det är sällan man får ett falskt positivt graviditetstest. Och ja, man kan bli gravid vid 42. Det är absolut inte "faran över."

• Anonym (ja)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-03-26 12:57:31 följande:
    Gravid?

Lite chockad här. Hade avbrutet samlag för 10 dagar sedan med maken, samma dag som mensen skulle komma och jag hade dagen före det känningar ("mensvärk") av att mensen var på väg. Ingen mens har dykt upp än och jag tog ett graviditetstest idag, som visade positivt... Fyller snart 42 år. Det känns ju helt osannolikt. 

Pratade idag med läkaren efter gravidbeskedet (har varit under utredning i drygt en månad pga att hälsan inte är som den ska) som både kallade mig gravid samtidigt som man sa att jag inte borde kunna vara gravid eftersom jag inte borde haft ägglossning då... 

Tankarna snurrar rejält och jag vet varken ut eller in. Livet har varit rätt hårt de senaste åren och jag är ganska slutkörd. En eventuell graviditet var väl typ det sista jag hade tänkt mig.

mensvärken du kände var förmodligen växtvärk från livmodern. 
  • Anonym (Anonym)

Jag har dock haft helt normal mens sedan vi hade samlag gången innan. Så det känns ju som att det borde ha skett vid det här osannolika tillfället i så fall? 

• Katlakatt

Man kan blöda, som vanlig mens vid samma tid, fastän man är gravid. Rätt så vanligt.

Sen kan kroppen ägglossa lite som den vill, särskilt om man är stressad så det är faktiskt möjligt att bli gravid närsomhelst under cykeln, därav att man inte ska räkna med ?säkra perioder?. 

• Anonym (Patricia)

Ska man köra lite statistik så är det 20% på ett år  som blir gravid av avbrutna samlag.  Det är inget säkert sätt såvida man inte kan tänka sig fler barn. 

Man kan absolut blöda som en mens fast man är gravid och det kan ske på regelbunden tid precis som mensen. Det är väldigt vanligt .  

Svar på tråden Gravid?