• Anonym (Mamma)

Är det ok för en förälder att gå ut med kompisar på barnets 6 årsdag?

Barnet har födelsedag en vardag. Ena föräldern vill gå på allsvenskan match med sina kompisar samma kväll som barnets födelsedag är.
    Barnet kommer även att firas nästkommande helg med släkten. 

Är det ok att som förälder att ha lite egentid istället för att mysa med familjen den dag som ens barn fyller år?

• Svar på tråden Är det ok för en förälder att gå ut med kompisar på barnets 6 årsdag?
  • Anonym (Funkar.)

Min man en gick på jobbets julfest ett år på barnets födelsedag. det gick ju bra det med. Jag fick ju fira desto mer. 

• Tow2Mater

Ni går ju alla på matchen och firar barnet där med popcorn, glass och varmkorv!

• Anonym (Mamna)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-21 12:29:07 följande:

Barnet har födelsedag en vardag. Ena föräldern vill gå på allsvenskan match med sina kompisar samma kväll som barnets födelsedag är.

Är det ok att som förälder att ha lite egentid istället för att mysa med familjen den dag som ens barn fyller år?

Jag tycker det. Vi firade på morgonen barnen fyllde år, men sedan hade vi kalas på helgen. 
  • Anonym (Ja de)

Självklart kan man de, ni sjunger väl på morgonen 
    äter lite middag och han sticker ?

Har varit borta med jobb när mina barn fyller år 
    Dom tar ingen skada får fira stort när man kommer hem.

sen har jag barn som hellre åker på träning än att sitta med sina föräldrar i soffan bara för att man fyller år.

• Tukt

Frågan är ju om det i grunden handlar om. Rimligen hinns båda med utan att barnet själv tar illa vid sig.
    Låter mer som partnern ogillar aktiviteten och barnet blir något känslomässigt starkt att skylla på.

• Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-21 12:29:07 följande:

Det beror på vad som annars är inplanerat hemma.
  • Anonym (Steff)

Fotbollsfantasten överger ju inte bara barnet utan lämnar även den andra föräldern själv med att kompensera för föräldern som är borta. Jag gissar att det är ett vanligt senario, en engagerad förälder brukar vilja vara hemma på sina barns födelsedag när de är så små. 

• Anonym (JB)

Ja, det är okej tycker jag. Finns andra tider under dagen man kan fira. 

• Hum Hum Humla

Om inte barnet hade några problem med det så skulle jag fira på morgonen/eftermiddagen, äta middag med familjen och sen gå på matchen. 

• Anonym (Kotty)

Spontant: nej. 

Men om barnet inte har något emot det gör det så klart inget (vågar barnet i så fall säga det?). Men jag hade nog inte ens frågat. Barnens födelsedagar har hög prioritet. 

• Spucks

Ja, om barnet redan har lagt sig eller ska lägga sig snart.

Kanske, om föräldern och barnet har varit lediga den dag för att umgås på födelsedagen.

Annars, nej.

• Mimosa86

Nej. Det är en gång om året ens barn fyller år. varför måste man prompt gå gå på fotboll just då? Allsvenskan pågår ju varje år.

• Anonym (Barnet)
    Hermis123 skrev 2024-03-21 12:35:50 följande:

Beror på hur barnets känner. Om barnet vill ha sina föräldrar då är det inte ok!

Exakt. Den enda som kan svara på den här frågan är ju barnet självt. 
  • Anonym (I)

Fråga barnet. 

Mitt ena barn skulle bli superledsen. Medan dom andra inte skulle bry sig. 

• Anonym (SL)

Jag tänker som flera andra att det går att fira på annat sätt, både under själva dagen och vid närmsta helg. Det går ju även att använda sig av "läget". Exempelvis kanske få ta med en kompis och äta på restaurang eller något annat mysigt som kan kännas speciellt

Den springande punkten för mig är huruvida den avvikande föräldern är närvarande i övrigt eller om den ofta väljer bort barnen för egna intressen eller inte engagerar sig när hen är hemma.
    Att man missar EN födelsedag är ju inte katastrof om man i övrigt är en närvarande förälder men om det är vanligt förekommande att detta sker...ja då blir det något annat.
    Jag tänker även att förälderns beteende kring detta är avgörande. Har hen en egen plan/vilja att fira på något annat sätt (exempelvis på morgonen eller genom att gå tidigare från jobbet och fira på eftermiddagen) eller verkar hen inte bry sig?
    Dvs tar hen ansvar eller skjuts det över på den andre.

• Maggena
    Mimosa86 skrev 2024-03-21 23:26:36 följande:

Nej. Det är en gång om året ens barn fyller år. varför måste man prompt gå gå på fotboll just då? Allsvenskan pågår ju varje år.

Det gör väl födelsedagar också, kommer varje år. 
  • Anonym (Mino)

Ok eller inte beror på hur föräldern är.

Om föräldern i allmänhet låter barnen stå åt sidan så är det verkligen inte bra. Om det är ett undantag av en kärleksfull förälder så är det ok.

Antar att det är premiären i allsvenskan så kan förstå honom till viss del.

Men som sagt. Allt handlar om hur han är i allmänhet.

• ciann

Verkligen inte ok.
    Barnens födelsedagar prioriterar man..
    Man ställer inte frågan om det är ok att avvika till ett barn. Vilket barn aäge nej liksom. De flesta säger nog ja, men känner nej på insidan.

Ett alternativ är att familjen går tillsammans och ser matchen. Så det blir en del i firandet. 

Fotboll är kul, men var sak har sin plats i livet.

• nihka

Nej. De flesta barn längtar oerhört mycket till sin födelsedag, räknat ner dagarna på slutet och då ska man prioritera dem framför sina fritidsintressen och det egna vuxna kompisgänget.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Är det ok för en förälder att gå ut med kompisar på barnets 6 årsdag?