• mo92

    Hyresgäst köpa loss bostadsrätt

    Jag har idag en lägenhet som är uthyrd i andra hand till en person. Och givetvis måste jag sälja den, men så slog mig tanken om eventuellt hyresgästen vill och kan köpa loss lägenheten.

    Vi leker med tanken att den är värderad till 500 000, och går man genom traditionell marknad så måste en person ha minst 15% kontantinsats -> 75000

    Så nu till dilemmat och djungeln, låt oss säga att hyresgästen kan erlägga 5% av kontantinsatsen, och bostaden värderad till 500 000. Och allt sköts genom en privat affär, där hyresgästen måste belåna 95% av bostaden genom en bank för att motsvara vad jag vill ha ut.

    Vad är rimligt, och hur kan man lösa en sådan här affär? Lite luddig fråga, då jag inte riktigt själv vet hur jag ska ställa den.

    Tack på förhand 

  • Svar på tråden Hyresgäst köpa loss bostadsrätt
  • Anonym (Molly)

    Det är banken som bestämmer hur mkt hyresgästen får låna. Insisterar de på 15% så spelar det ingen roll vad ni tycker. 

  • mo92

    Så du menar, att banken kan gå med på en lägre kontantinsats än dem 15%? 

    Sen är det enbart spekulationer ifrån min sida, för att lägga fram en lösning som kan ses som win win för bägge parter 

  • Anonym (Lisa)

    Det man kan göra är väl att köparen tar ett blancolån på de sista 15 % om denne blir godkänd för det. Sen behöver den ju också bli godkänd av styrelsen för att till sist skriva avtal, enklast är väl mäklare men kan tänkas nån annan jurist eller liknade. Kanske inte nödvändigt heller, kanske din förening kan vara behjälplig som revisorn t.ex.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-20 18:22:29 följande:

    Det man kan göra är väl att köparen tar ett blancolån på de sista 15 % om denne blir godkänd för det. Sen behöver den ju också bli godkänd av styrelsen för att till sist skriva avtal, enklast är väl mäklare men kan tänkas nån annan jurist eller liknade. Kanske inte nödvändigt heller, kanske din förening kan vara behjälplig som revisorn t.ex.


    Låna de sista 10 % som blancolån (missade att du skev om hyresgästen redanhar5%)
  • Anonym (?)
    Anonym (Molly) skrev 2024-03-20 18:02:58 följande:

    Det är banken som bestämmer hur mkt hyresgästen får låna. Insisterar de på 15% så spelar det ingen roll vad ni tycker. 


    Banken kan max låna ut 85% av bostadens värde med bostaden som säkerhet.
  • mo92

    Jo det verkar ganska solklart i vad som gäller, och att det är svårt att kringgå alla bestämmelser.

    Tack för dem svaren som kom, och jag "stänger" denna tråd 😂✌️

  • Anonym (Molly)
    mo92 skrev 2024-03-20 18:06:26 följande:

    Så du menar, att banken kan gå med på en lägre kontantinsats än dem 15%? 

    Sen är det enbart spekulationer ifrån min sida, för att lägga fram en lösning som kan ses som win win för bägge parter 


    Ja, men det är inte så vanligt. 
  • Anonym (?)
    mo92 skrev 2024-03-20 18:40:42 följande:

    Jo det verkar ganska solklart i vad som gäller, och att det är svårt att kringgå alla bestämmelser.

    Tack för dem svaren som kom, och jag "stänger" denna tråd 😂✌️


    Vad du kan göra är att låta köparen avbetala de sista 15% till dig plus lite ränta
  • Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2024-03-20 19:05:41 följande:
    Vad du kan göra är att låta köparen avbetala de sista 15% till dig plus lite ränta
    Ja precis. 

    Om 85% lånas av banken och köparen har 5 % kvarstår 50000 kr (10%).

    Dessa 50000 kr kan du ju välja att lösa genom en egen avbetalningsplan.
Svar på tråden Hyresgäst köpa loss bostadsrätt