• Anonym (111)

Hon vill köra min bil utan betala bensin, är jag snål som tycker hon ska betala?

Är det jag som är snål eller hon?

En kompis hade ett ärende till en mindre stad i förrgår, hon kom förbi mig på kaffe på vägen dit och frågade om jag ville göra henne sällskap. Visst kunde jag det. 
    Men hon kände sig trött, så hon bad mig köra och jag kör bara min bil, men visst, det är 5 mil t/r så jag körde.

Idag undrade hon om jag ville hänga med till en större stad 15 mil (30 mil t/r)  bort för hon ville ha smakråd. Visst sa jag.

När hon hämtade mig så frågade hon om vi kunde ta min bil. Jag svarade att jag kör inte i stora städer. Hennes svar på det var att hon kunde köra min bil, bara vi tog den, "för man sitter skönare i den." 

Då frågade jag om hon kommer tanka upp den? Svar: -"Det behövs ju inte, såg att du hade ju full tank iförrgår..."

Jag tycker det var sniket, eller hade ni lånat ut bilen?
    Jag vet att hon umgås med folk som kör varandra lite då och då småsträckor som inte betalar varandra, men det är kanske ner till byn eller till korvkiosken på natten... tycker det är lite skillnad...

• Svar på tråden Hon vill köra min bil utan betala bensin, är jag snål som tycker hon ska betala?
  • Anonym (Lis)

Ja det kändes sniket av henne. Gör hon det igen så säg att du vill dela på bensinen eller att hon får fylla på tanken lite. 

• Räkan77

Låter beräknande av din kompis. Om hon inte vill tanka så säg nej nästa gång hon frågar om ni kan ta din bil. 

• Anonya

Snålt av henne.
    Vad hände efter att hon svarat att det inte behövs tankas upp?

• Anonym (111)
    Anonya skrev 2024-03-20 00:27:02 följande:

Snålt av henne.
    Vad hände efter att hon svarat att det inte behövs tankas upp?

Det blev att vi tog hennes bil för den var redan varm och hon stod utanför min bil så jag kom inte ut utan att hon ändå behövde flytta på sig...

Jag vet att hon har lite tight ekonomi just nu, men jag har precis betalat en sjukhusvistelse för våran hund som trots försäkring gick på över 10.000... Så det fanns inte i mina planer att åka iväg då jag behöver spara upp de pengarna igen. 

Jag är långtidsjukskriven, så jag får inte in så mycket pengar så måste prioritera...

------------------

Ang att vi skulle dela på utgiften, hade vi båda velat till samma ställe hade jag inte haft något mot att dela/hon bjudit mig på kaffe/eller betalat själv... Nu följde jag bara med för att hon ville ha smakråd, ställde upp och åkte med för hjälpa henne, hade aldrig åkt dit själv...
  • EnAnonumius
    Anonym (111) skrev 2024-03-20 00:44:50 följande:
    Ang att vi skulle dela på utgiften, hade vi båda velat till samma ställe hade jag inte haft något mot att dela/hon bjudit mig på kaffe/eller betalat själv... Nu följde jag bara med för att hon ville ha smakråd, ställde upp och åkte med för hjälpa henne, hade aldrig åkt dit själv...
    I min umgängeskrets så har vi som tumregel..
    Behöver någon hjälp med bilskjuts så betalar man för bensinen också, samma dag.
    Alternativt om man har bil själv, men vill hellre åka i kompisens bil, så då betalar man bensin då med.

Skulle inte finnas på kartan att fråga om bilskjuts och strunta i att betala, bland os så som din kompis gör. 

Så du är inte den snåle, det är din kompis som väljer att snylta på dig och är den snåle.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tom Araya

Hon är snål!

Klart man tankar upp om man kört någon annans bil 30 mil, särskilt med dagens höga bensinpriser och att hon fått skuts gratis flera gånger tidigare.

Det finns gränser för hur mycket man får utnyttja sina vänner, särskilt om man har resurser att betala för sig eller göra gentjänster.

• Anonym (Kim)

En snål och beräknande kompis. Enklast för dig vire att tacka nej direkt. Hon har kunnat skicka foton eller FaceTime om smakråden. Larvigt. Det var ju klart upplagt då du säger att du bara kör din bil. Att du inte kör i städer spräcker ju teorin. Din bil är skönare så då kör hon. Varför ställer du upp på detta? 

Är du en osäker förare med kortkort på automat? 

• Fiona M

Självklart är hon snål. Att hon får dig att tro annorlunda får mig att fundera på om hon brukar manipulera dig.

• Anonym (Ja)

Ja hon är snål. Det verkar uträknat att slippa betala bensin men man gör inte så. Jag skulle ha betalat soppa även för den kortare resan! En sak om man brukar ge och ta men långa resor betalar man för oavsett. Tänk då på att hon säkert tänker att ni ska dela på kostnaden bara för att du åker med.

• Anonym (Man)

Snålt! Och en stämpel som kommer fästa sig på henne.
    Säger ganska mycket om en person som ber om att få låna bil utan ens betala bränslekostnaden. 

• Anonym (Ja!)

Sjukt snål, utnyttjande och elak!

Jag skulle kunna skjutsa någon tur och retur typ 5 mil utan betalning, men om det är typ 10 mil eller mer tur och retur så hade jag KRÄVT betalning av bränsle, annars ingen deal!

30 mil är ju sjukt! Och som andra har påpekat, hon VISSTE att din tank var full??? Hon skyller på att din bil är bekvämare och "erbjuder sig" att köra... Sjukt fult beteende! 

Och som du säger själv, du ville inte ens dit, du följde med för hennes skull! Såklart hon ska betala! Usch!

Svar på tråden Hon vill köra min bil utan betala bensin, är jag snål som tycker hon ska betala?