• Anonym (Velig.)

Ska jag berätta för svägerskan?

Lite bakgrunds info. 

Lever idag i ett äktenskap sedan över 20 år. Men sista halvåret har jag funderat på om det inte är dags att bryta upp och gå vidare. 
    Har 2 ungdomar på 19 och 16 år som bor hemma. 
    Vi pratar knappt, har noll samliv, känns mer som ett bekvämt kompisboende än ett romantiskt äktenskap. 
    Jag har bestämt mig för att jag vill skiljas och jag vet att det kommer bli ett helvete när jag släpper bomben. 
    Då sonen tar studenten i juni vill jag försöka hålla ihop allt fram tills dess. Vill inte förstöra hans dag. 

Nu till mitt problem. 
    Min svägerska är höggravid och vi står nära varandra. Har fått lite hintar att hon tänker fråga mig om jag vill bli gudmor till detta barn. 
    Ska jag berätta för svägerska att jag vill skilja mig från hennes bror eller inte? 
    Känns som om jag lurar henne genom att inte berätta men vill samtidigt att jag tar snacket med min man först. 

• Svar på tråden Ska jag berätta för svägerskan?
  • Anonym (S)

Nej du måste så klart prata med mannen först!

• Anonym (ateist med respekt för kyrkan)

Jag tycker inte du ska berätta om skilsmässan för henne innan du har berättat för din man.

Om du behöver ta dig ur gudmoderskapet så gör det med en annan förklaring. Hon kommer att fatta efteråt varför i alla fall så det är inget ni behöver tala om.

Om du inte är äkta troende och redan har tre gudbarn är det väl bara att säga att du (som det faktiskt står på kyrkans sidor) anser att gudmor ska vara en kristen person och utbilda barnet i bön och kristna högtider, och att du blev smickrad av deras fråga men inte tycker att det är en roll som passar dig.

• Anonym (mannenförst)

Det mest respektfulla är att du berättar för din man först. Det andra angående gudmor kan man ändra på sedan, det löser sig. 

• Aliona

Du kan naturligtvis inte berätta för din svägerska innan du har pratat med din man! Det är väldigt respektlöst mot din man och sätter din svägerska i en svår sits. Helt plötsligt kommer hon veta väldigt viktig information om sin bror utan att få berätta. Antagligen kommer hon göra det ändå, och då kommer din man att känna sig sviken. Sätt inte din svägerska eller man i en sån situation! 

Kommer frågan om att vara gudmor innan du har pratat med din man så får du tacka nej ändå. 

Svar på tråden Ska jag berätta för svägerskan?