• Mammmate2

    Innebandy nivåanpassning

    Hur funkar detta med nivåanpassning? Finns det tränare som missbrukar detta?

    Vårt lag har spelat tillsammans sen start ( de är 11-12åringar). Och de spelar på nivå blå1, poänglösa matcher. 
    Har nu suttit med på i stort sett alla träningar, det är många tjejer i laget. Vissa är mer utvecklade än andra. Men alla tränar på samma nivå.
    Denna säsong har vissa tjejer blivit förpassade till ett yngre lag, för att alla ska få spela så många matcher som möjligt. Från början va det sagt att alla skulle turas om att spela i detta lag (nivå blå 2-3). Men till saken hör att vissa spelare fick inte vara med i sitt huvudsak alls för att spela match. Tränare skyllde på nivåanpassat och att vissa matcher va tuffare än andra o att dessa tjejer inte platsade. Obs, de spelar fortfarande på poänglöst matcher. Detta gjorde att dessa tjejer kände sig utstötta från sitt lag och dpelglädjen som fanns började försvinna.
    Min fråga, Har ledarna gjort rätt eller fel???

  • Svar på tråden Innebandy nivåanpassning
  • Tecum

    Fel skulle jag säga. Mitt barnbarn spelar på samma nivå, 9-10-åringar och poänglösa matcher. Där får alla spela.

    Men tränarna kan ha en poäng i att det är knäckande att spela mot väsentligt bättre lag som bara öser in mål. Kan också få spelare att ge upp. Tränarna borde fundera på att möta lag som är mer på samma nivå, för stor skillnad i spelstyrka ger inget för något av lagen.

  • Anonym (Tränare)

    Det där med nivånpassning är både bra och dåligt, mkt läggs på (ideella)lagledare/tränare och sen kommer föräldrarna till de som blivit satta i div2 och ifrågasätter, samtidigt är det stor skillnad mellan vissa barn, jag har en 10åring som spelar nivåanpassat med 13åringar, hade hon spelat med sina jämnåriga hade det blivit en enmansshow.

    Och just här i åldrarna 11-13år, nivå grön-blå div1/2 händer det mycket (det går från lekbandy till kämpamatch när de närmar sig rött) och som tränare märker man vilka som har kommit ett steg längre, spelförståelse, driv, intresse, våga, vara beredd när det är sin tur istf stå med ryggen till och bollen i handen, täcka skott och spela vidare eller gråtandes halta av planen osv.

    Problemet i vårt lag är att vi är för få för nivåjämna lag, när vissa vill mer än andra blir det gnabbigt och frustrerat och så tröttnar de som kommit längre och byter lag och de som ligger lite efter slutar.

    Svårt att säga nåt konkret om just ditt fall mammmate2 utan att se en träning eller två, men det är svårt att göra alla nöjda, kanske extra svårt om man har spelare för 1,5lag?

Svar på tråden Innebandy nivåanpassning