• Anonym (Olustig)

    Övertramp eller överreaktion?

    Hade en relativt ny herrbekant över inatt och jag sitter här med en olustig känsla i kroppen. Jag sa aldrig stopp eller nej så egentligen tror jag inte att han gjorde något fel. Men han gjorde saker som jag helst hade sett att vi diskuterat på förhand. 

    Han var över lag väldigt brysk och envis när vi hade sex. Bland annat höll han fast mitt huvud så att jag inte fick luft några gånger och höll kvar när jag försökte ta mig loss när jag utförde oralsex på honom, sa saker som "Nej bättre kan du! Ta hela kuken." när jag slog av lite på takten för att hämta andan

    Han försökte också få in hela handen i mitt kön igår så av förklarliga skäl var jag väldigt öm idag. Sa när han ville ha sex nu på morgonen att jag var alldeles för öm och drog mig undan hans kyssar. Ändå la han sig över mig och knuffade isär mina ben och trängde in i mig när jag väldigt uppenbart (enligt mig) signalerade att det var väldigt obehagligt.

    Ytterligare en sak som störde mig men där jag inser att det var lika mycket mitt fel men som liksom spär på känslan av obehag är att han kom i mig trots att jag påpekat både innan och under att jag inte ville det.

    Jag vet ju att jag skulle stått på mig men kände mig inte så tuff där och då, i och med att han var så framfusig blev jag nog lite ställd. Har jag rätt att tycka att det var ett övertramp eller är det bara jag som överreagerar?

  • Svar på tråden Övertramp eller överreaktion?
  • Anonym (E)
    Anonym (Vilma) skrev 2024-03-17 23:34:36 följande:

    Du drog dig undan, sa att du var för öm och han särade på dina ben och trängde in.
    Våldtäkt. 


     


    Ja, det är en våldtäkt. Ingenting skedde med samtycke. Ts du kommer nog att förstå det när du får distans till det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hurraa) skrev 2024-03-18 00:17:01 följande:

    Du har INTE blivit våldtagen. För då ska man säga NEJ och ändå bli sexuellt tagen.
    Det verkar som att denna herre har drag för BDSM och hårdare tag.
    Ni bägge har gjort fel, han som inte diskuterat ?tuffa? sexualistiska drag.
    Och du som inte sa nej när han nästan körde in hela sin hand i dig. Samt även dagen efter.
    Du får lära dig veta vad du vill och inte vill till framtiden.


    Lagen har uppdaterats. Ts har inte gett samtycke till akten.
  • Tukt

    Det du beskriver är ju ett tydligt exempel på maktförskjutning. Alltså dominans.
    Diskuterade ni det innan, eller körde han bara på? För om inte, är det ju ett övergrepp, en våldtäkt. Men också ett exempel på någon som inte fattar det mest grundläggande i mänskliga relationer.

  • Mimosa86
    Anonym (Hurraa) skrev 2024-03-18 00:17:01 följande:

    Du har INTE blivit våldtagen. För då ska man säga NEJ och ändå bli sexuellt tagen.
    Det verkar som att denna herre har drag för BDSM och hårdare tag.
    Ni bägge har gjort fel, han som inte diskuterat ?tuffa? sexualistiska drag.
    Och du som inte sa nej när han nästan körde in hela sin hand i dig. Samt även dagen efter.
    Du får lära dig veta vad du vill och inte vill till framtiden.


    Fast TS verkar ju ha varit rädd att säga nej för hur han skulle agera då. Så vad hade hon för val? Fajtas emot och riskera att bli än mer skadad än hon redan blev?

    Så där gör man väl inte mot en annan människa?? Och nej BDSM innehåller tydliga REGLER och överenskommelser. Detta är övergrepp.
  • Anonym (Du sa nej)
    Anonym (E) skrev 2024-03-18 00:40:46 följande:
    Ja, det är en våldtäkt. Ingenting skedde med samtycke. Ts du kommer nog att förstå det när du får distans till det.
    Ja, och då kommer det kännas bättre att du har polisanmält. I och med polisanmälan kommer det också bli lättare för han att förstå varför du framöver inte vill ha kontakt med han. Om nu polisen inte lägger ner ärendet på grund av resursbrist. Jag har själv råkat ut för det, men det gällde inte våldtäkt. I vilket fall som helst känna det bra att anmäla övergrepp. Det är att stå upp för sej själv. Den här mannen hade många chanser att lyssna på dina nej, men han valde våldtäkt. Kanske vågar du inte polisanmäla honom. Men det vore rätt sak att göra. Du har inte gjort något fel och du sa nej.
  • Tusselina
    Anonym (Hurraa) skrev 2024-03-18 00:17:01 följande:

    Du har INTE blivit våldtagen. För då ska man säga NEJ och ändå bli sexuellt tagen.
    Det verkar som att denna herre har drag för BDSM och hårdare tag.
    Ni bägge har gjort fel, han som inte diskuterat ?tuffa? sexualistiska drag.
    Och du som inte sa nej när han nästan körde in hela sin hand i dig. Samt även dagen efter.
    Du får lära dig veta vad du vill och inte vill till framtiden.


    Det är precis det som samtyckeslagen har tydliggjort att det just INTE behövs att säga NEJ utan du behöver aktivt samtycke istället för utebliven protest. 
    Så det är nog bäst du uppdaterar dig själv där innan du får problem. 
  • Tusselina
    Anonym (Olustig) skrev 2024-03-17 13:58:08 följande:

    Tack för stöd. 

    Är van vid lite hårdare tag med tidigare partners, i både rollen som dominant och undergiven, men då brukar vi alltid hålla benhårt på vad som är överenskommet innan träffen. Finns inga uttalade regler eller gränser kollar man av om allt känns okej under tiden... Sen kunde jag ju ha avbrutit men var rädd för hur han skulle reagera, i och med att jag redan erbjudit honom att sova över. Därför känner jag att det hamnar lite i en gråzon, för det fanns ju samtycke till sexet (på kvällen i alla fall) men inte allt som hände under tiden, men jag sa ju heller aldrig nej. Så kanske mer ett tänjande på mina gränser som jag inte var bekväm med. 

    Skäms över hur omdömeslös jag själv var som inte satte tydligare gränser också, och nu får stå med konsekvenserna. 

    Ringt och pratat med honom och han verkar inte riktigt se problemet, att vi båda var skyldiga till missförstånden och att han trodde att jag gillade det. Förstår att vi båda är medskyldiga men jag hade nog uppskattat lite mer omtanke.


    Nej ni är inte på något sätt "båda medskyldiga" - det är bara han som är. 
    Det är tydligt sexuellt övergrepp som du naturligtvis kan polisanmäla om du vill. Tyvärr är det ju dock så att det i sig nog ofta är en jobbig process och bevisläget är svårt så om det är värt det är ju upp till dig (naturligtvis skulle det ju "egentligen" alltid anmälas då uppenbarligen en massa människor inte har koll på lagen, inklusive du själv, så det blir tydligare men vi kommer aldrig leva i en utopi). 

    Däremot är det en hel del du tar upp och hur du resonerar runt som gör mig lite orolig, med den osäkerheten i självkänslan är det verkligen inte en bra idé att du ägnar dig åt D/s vare sig som dominant eller undergiven. Det är överhuvudtaget inga gråzoner för att du erbjudit honom att sova över och du har svårt att säga ifrån och upprätthålla dina gränser när de överskrids - det kan väldigt fort bli farligt då och ja det var väl lite omdömeslöst att du missbedömt honom på det sättet. Men det är verkligen inget du ska skämmas över eller gör det på något sätt till att du är medskyldig, men det är en indikation på att du behöver ta mycket bättre vara på dig själv och ska man ägna sig åt BDSM är det oerhört viktigt att ha ett bra omdöme gällande partners, om inte annat för att en hel del förekommande inte ens lagligen GÅR att samtycka till vilket gör att man är väldigt utsatt även som dominant. Det är då oroande att du inte riktigt har koll på lagen även ur den synvinkeln (inte bara utifrån den ökade risken för dig att bli utsatt). 

    Naturligtvis kan man ha lite "lekvariant" i en redan etablerad relation där man är mycket trygg redan och känner varandra väldigt väl, men oavsett D eller s behöver man ha väldigt god självkänsla och omdöme för att i alla fall göra riskerna lite mindre. Ta hand om dig! 

    Observera att ordvalet är självkänsla och inte självförtroende, det är inte samma sak och det är bristen på den som får dig att tvivla och till och med tro att du var medskyldig och till och med känna behov att fråga om saken. Det är inget ovanligt att ha dålig självkänsla och inget "fel" på dig för det, men det rimmar väldigt illa med att ge sig in på någon form av D/s (själva maktförskjutningen inom BDSM, man kan självklart njuta av lite saker som bondage och smisk och så under normala klara och tydliga samtyckesformer där alla tecken på ovilja alltid direkt tas som tecken att sluta)
    Är dina gränser och hur du upprätthåller dem så här otydliga behöver du vara extra snäll och försiktig med dig själv eller så kan det gå väldigt galet. Även om det fortfarande 100% är en förövares fel så hjälper det inte mycket mot eventuellt trauma. 

    Var rädd om dig själv och ha naturligtvis inte med den här mannen att göra mer. Det är flera saker i det du beskriver som går långt över laglig gräns från hans sida (inklusive att komma i dig när du tydligt uttryckt att du inte samtycker till det). Men det är som sagt alltid svårt bevisläge då det inte finns vittnen, det är den största anledningen till att så många fall av olika varianter av sexuella övergrepp läggs ner - för att det är svårt att bevisa - INTE för att det inte skedde. 
  • Anonym (Du sa nej)

    Samtyckeslagen:
     Enligt lagen blir det förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta

    Då är det helt tydligt också med stöd av förbättrad lagstiftning att du blivit utsatt för övergrepp TS. Eller hur?

    Sen tycker jag du kan använda den här tråden som bevis för vad som skedde och när. Jag hade polisanmält helt klart. Varför skulle du inte göra det, måste du fråga dej. Ta hand om dej.

  • KimLinnefeldt

    Du har blivit våldtagen, eftersom du signalerade nej och han ändå fortsatte. Studera samtyckeslagen

    Du är inte glad efter träffen, annars skulle du inte ta upp saken i ett webbforum. Det här kommer troligen att gnaga på din självkänsla för alltid.

    Polisanmäl.

  • Core

    Jag är då inte den som brukar anklaga andra män för övergrepp, ofta finns nyanser som försvårar. Här däremot, är det ett övergrepp du beskriver i min värld, om hårdhandskarna inte var överenskommet i förväg. 

  • Anonym (Mannen)

    Påminner om en sexmissbrukare som jag är bekant med. Han har gjort grova saker, inkl olika sexualbrott och har en väldigt dålig kvinnosyn. Jag skulle inte inleda en relation med en person som beter sig som han gjorde mot dig.

  • Anonym (?)
    Anonym (LP) skrev 2024-04-08 20:04:00 följande:

    Våldtäkt vilket j-la svin du träffat! 🤬🤬🤬


    Stick därifrån - nu!
  • Daphodil

    Enda gången detta skulle varit ok hade varit om ni på förhand hade pratat sex och du uttryckligen bett om hårda tag i sängen. Då hade ni också haft ett stopp-ord.
    I alla andra fall är detta ett övergrepp, inte nåt man "tror att nån gillar". Det är en vidrig ursäkt. 

  • Goneril

    Samtyckeslagen, 2018. Som detta beskrivits är det ett solklart fall av våldtäkt. Det krävs inte att kvinnan uttryckligen säger nej utan bristen på samtycke är nog för att det ska ses som våldtäkt. Här finns ett antal övergrepp, vart och ett av dem skulle ses som våldtäkt eller oaktsamthetsbrott om man vill gå på den mildare varianten. Dock, hålla fast huvudet, finns  kvävningsrisk, handen i underlivet,  våldtäkten på morgonen och att inte hörsamma önskan om att inte komma i TS är ju allvarligt, så jag skulle nog gå på den hårdare varianten, trots allt, våldtäkt.                                                                                                                                          Bevisbördan ligger på mannen, det är han som ska föra i bevis att det var frivilligt. TS, det finns mycket skrivet om detta på nätet, kolla Lawline till exempel. Polisanmäl!                                                  

  • Anonym (GåVidare)

    Det är inte ok någonstans.

    Bara gör slut och gå vidare. Han är inte värd din tid.

Svar på tråden Övertramp eller överreaktion?