• MimmiM

    Barnmottagning.

    Om man väljer bort BVC vad kan man istället ha? Jag gör vägning hemma och mätning, men vad är det mer obligatoriskt att göra? Eller då bokar man själv tider för olika saker? 
    Är privata BVC bättre eftersom då väljer man själv hur man vill gå dit?

    Är barnmottagningen bättre?
    Vilka privata BVC eller barnmottagning finns i Sverige..typ skåne?

  • Svar på tråden Barnmottagning.
  • Kammen320

    Varför vill du inte gå till BVC? 
    Som svar på din fråga så kollar dom t.ex motoriken o så småningom tal, syn, hörsel också. Samt fixar vaccinationerna också.

  • Jemp

    Det bör vara samma vårdschema för såväl regionala som privata BVC. 


    Det är ju förvisso frivilligt men det känns bakvänt att neka barnet vård och sen fråga vad du missar?

    Rådgivning, läkarkontroller, kontroll av höfter etc, motorik/tal/syn/hörsel, fånga upp saker som är utanför det normala, uppföljning av er föräldrars mående, remisser vidare vid behov, osv osv. Vissa Erbjuder också föräldragrupper vilket ju mer är för det sociala dock. 

  • Maymom

    BVC är ju frivilligt så det finns ju inget som är obligatoriskt. Men det som ingår är som nån mer skrev hörsel, vaccin, tal, smakportioner motorik mm. De kollar huvudformen, viktigt i början.
    Rotavaccin och mässling mm ges inom 3 månader.

    Sen frågar de mamman om våld i nära relationer också.

    Hur gammalt är barnet? 


     

  • Sunflora
    Maymom skrev 2024-03-18 00:37:00 följande:

    BVC är ju frivilligt så det finns ju inget som är obligatoriskt. Men det som ingår är som nån mer skrev hörsel, vaccin, tal, smakportioner motorik mm. De kollar huvudformen, viktigt i början.
    Rotavaccin och mässling mm ges inom 3 månader.

    Sen frågar de mamman om våld i nära relationer också.

    Hur gammalt är barnet? 


     


    Det blir obligatoriskt anmälan till socialen om man avstår så frågan är hur frivilligt det egentligen är. 
  • Maymom
    Sunflora skrev 2024-03-18 00:49:07 följande:
    Det blir obligatoriskt anmälan till socialen om man avstår så frågan är hur frivilligt det egentligen är. 
    Ja man får nog räkna med en orosanmälan om man inte går på något besök alls. 
    Det har tydligen lagts fram förslag om att man ska få minskat barnbidrag om man inte följer BVC-programmet men det verkar inte ha realiserats.
  • Sunflora
    Maymom skrev 2024-03-18 01:06:43 följande:
    Ja man får nog räkna med en orosanmälan om man inte går på något besök alls. 
    Det har tydligen lagts fram förslag om att man ska få minskat barnbidrag om man inte följer BVC-programmet men det verkar inte ha realiserats.
    Då är det inte frivilligt. 
  • Maymom
    Sunflora skrev 2024-03-18 07:52:49 följande:
    Då är det inte frivilligt. 
    Nej, jag vet inte om tanken var att göra det obligatoriskt också, men det kanske är svårt att lagstadga om det. Istället tänkte man straffa de som inte följer det. De verkade vilja göra det för att förbättra integreringen och att jämna ut så alla barn har rätt till samma kontroll av språk mm innan skolan börjar.

    Men man kan ju förstå att det görs orosanmälan om man inte vill gå på nåt möte och förvägrar barnet vaccinationer mm.
  • Sunflora
    Maymom skrev 2024-03-18 08:03:23 följande:
    Nej, jag vet inte om tanken var att göra det obligatoriskt också, men det kanske är svårt att lagstadga om det. Istället tänkte man straffa de som inte följer det. De verkade vilja göra det för att förbättra integreringen och att jämna ut så alla barn har rätt till samma kontroll av språk mm innan skolan börjar.

    Men man kan ju förstå att det görs orosanmälan om man inte vill gå på nåt möte och förvägrar barnet vaccinationer mm.
    Påtvingade kroppsliga ingrepp är olagligt så det har jag ingen förståelse för alls. Jag gick till BVC och mina barn är vaccinerade men att tvinga folk är helt fel väg att gå. Att gå ut med att något är frivilligt och sen straffa de som inte gör det är riktigt fult. 
  • Jemp
    Sunflora skrev 2024-03-18 08:15:36 följande:
    Påtvingade kroppsliga ingrepp är olagligt så det har jag ingen förståelse för alls. Jag gick till BVC och mina barn är vaccinerade men att tvinga folk är helt fel väg att gå. Att gå ut med att något är frivilligt och sen straffa de som inte gör det är riktigt fult. 

    En orosanmälan är ju inget straff, utan just en oro. Barn som uteblir från kontroller och vård kan vara just en varningssignal som leder till oro. 


    Så kanske gränsfall att kalla det frivilligt, men inte straffbart i sig. 

  • Sanna43

    Varför inte?
    Hade inte vågat chansa att inte gå på kontroller för bebisen. Tänk om det missas något och barnets utveckling eller hälsa skadas. speciellt om det är ens första så vill man väl vara på den säkra sidan. 

  • Sunflora
    Jemp skrev 2024-03-18 09:13:31 följande:

    En orosanmälan är ju inget straff, utan just en oro. Barn som uteblir från kontroller och vård kan vara just en varningssignal som leder till oro. 


    Så kanske gränsfall att kalla det frivilligt, men inte straffbart i sig. 


    I det här fallet görs det inte av oro utan för att man väljer en annan väg. Att säga att det inte är straffbart känns som rätt sätt att uttrycka det, inte frivilligt men inte heller straffbart. 
  • LaFontaine
    Sunflora skrev 2024-03-18 10:33:17 följande:
    I det här fallet görs det inte av oro utan för att man väljer en annan väg. Att säga att det inte är straffbart känns som rätt sätt att uttrycka det, inte frivilligt men inte heller straffbart. 
    Du har säkert också hängt med i nyhetsflödet och läst om de tragiska fall med barn som på olika sätt farit illa i hemmet. Flickan i Eslöv är ett sådant exempel, där BVC-tider ställdes in nio gånger och barnet kallades till tandläkare 33 gånger utan att någon dök upp. Att larma om oro är inte att straffa någon. Det är för att rädda de barn som faktiskt far illa.

    Jag har flera vänner som valt bort BVC och vaccinationer och det har inte hänt något med någon av dem. Någon fick orosanmälan, som snabbt avskrevs eftersom det är helt okej att inte vaccinera sina barn och att inte gå till BVC med barnen, så länge allt är okej och ingen far illa.
  • Sunflora
    LaFontaine skrev 2024-03-18 10:40:01 följande:
    Du har säkert också hängt med i nyhetsflödet och läst om de tragiska fall med barn som på olika sätt farit illa i hemmet. Flickan i Eslöv är ett sådant exempel, där BVC-tider ställdes in nio gånger och barnet kallades till tandläkare 33 gånger utan att någon dök upp. Att larma om oro är inte att straffa någon. Det är för att rädda de barn som faktiskt far illa.

    Jag har flera vänner som valt bort BVC och vaccinationer och det har inte hänt något med någon av dem. Någon fick orosanmälan, som snabbt avskrevs eftersom det är helt okej att inte vaccinera sina barn och att inte gå till BVC med barnen, så länge allt är okej och ingen far illa.
    Att ställa in eller bara inte dyka upp är inte samma sak som att konsekvent säga nej eller bara vilja göra vissa delar. Problemet är att om man en gång fått socialen på sig är det ofta omöjligt att bli av med dem det har jag sett på nära håll (inte jag som råkat ut för det) 
  • Maymom
    LaFontaine skrev 2024-03-18 10:40:01 följande:
    Du har säkert också hängt med i nyhetsflödet och läst om de tragiska fall med barn som på olika sätt farit illa i hemmet. Flickan i Eslöv är ett sådant exempel, där BVC-tider ställdes in nio gånger och barnet kallades till tandläkare 33 gånger utan att någon dök upp. Att larma om oro är inte att straffa någon. Det är för att rädda de barn som faktiskt far illa.

    Jag har flera vänner som valt bort BVC och vaccinationer och det har inte hänt något med någon av dem. Någon fick orosanmälan, som snabbt avskrevs eftersom det är helt okej att inte vaccinera sina barn och att inte gå till BVC med barnen, så länge allt är okej och ingen far illa.
    Precis. Det är ett skydd. En oro för att nån inte tar hand om sitt barn ordentligt.
    Skulle man åka dit och prata med dem om varför man inte vill gå, framförallt om det är barn 2 eller mer så tror jag inte det är lika stor risk att få orosanmälan som 
    om man aldrig ringer för att skriva in sig, är väldigt avog till möten eller vägrar svara på frågor?(som ts som inte verkar vilja svara på deras frågor)

    Och orosanmälningar avskrivs väldigt ofta. Ibland kanske lite för lätt..
Svar på tråden Barnmottagning.