• Anonym (Zombie)

    Prestationsångest , sliten

    Klarar inte av min prestationsångest.
    Den gör att jag oroar mig över allt. Att jag gör fel, och energin som går åt till oron gör också att jag sedan presterar sämre.

    Grubblar på kvällar/nätter. Kan knappt sova.
    Jag glömmer att äta och göra annat, för att mina tankar är helt ockuperade vid misstag jag gjort, rädslan för kommande "misstag", oro för att misslyckas med allt jag tar mig för.

    Det är säkert så att jag tyvärr presterar sämre just för att jag OROAR mig för att prestera dåligt, vilket är så olyckligt. Det blir som en ond spiral.
    Jag oroar mig tills jag blir så utsliten att det i sig gör att jag presterar dåligt, och så blir jag trött av att jag misslyckats (känslorna av att misslyckas gör att jag blir extremt trött, och liksom "ger upp" till viss del, vilket gör att jag presterar dåligt på grund av det.
    Det är som en ond nedåtgående spiral.

    Jag vågar knappt se mig själv i spegeln längre, känner inte igen det jag ser. Jag ser så sliten ut. 
    Varför kan jag inte känna någon glädje och tillit till mig själv? Den glädje jag känner är snarare tillfällig "distraktion" från den jag är, min verklighet liksom.

    HJÄLP.

  • Svar på tråden Prestationsångest , sliten
  • Anonym (Marcus)

    Kände mig likadan tills en person jag litade på sa "Varför oroa sig någonting som inte hänt?  Vem vill du imponera på? Du är redan jättebra i det du gör och som person"

    Jag tänkte mycke på det han sa och insåg att jag kommer förmodligen aldrig att bli världsmästare, vilket inte heller var mitt mål. Misstag och fel kommer jag att göra många, många gånger i livet ändå men då har jag ork att ta det.

  • Anonym (A)
    Anonym (Marcus) skrev 2024-03-15 12:57:03 följande:

    Kände mig likadan tills en person jag litade på sa "Varför oroa sig någonting som inte hänt?  Vem vill du imponera på? Du är redan jättebra i det du gör och som person"

    Jag tänkte mycke på det han sa och insåg att jag kommer förmodligen aldrig att bli världsmästare, vilket inte heller var mitt mål. Misstag och fel kommer jag att göra många, många gånger i livet ändå men då har jag ork att ta det.


    Håller med, så sant 
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Marcus) skrev 2024-03-15 12:57:03 följande:

    Kände mig likadan tills en person jag litade på sa "Varför oroa sig någonting som inte hänt?  Vem vill du imponera på? Du är redan jättebra i det du gör och som person"

    Jag tänkte mycke på det han sa och insåg att jag kommer förmodligen aldrig att bli världsmästare, vilket inte heller var mitt mål. Misstag och fel kommer jag att göra många, många gånger i livet ändå men då har jag ork att ta det.


    Tack. 
    Jo, det stämmer nog.
    Rent logiskt så gör jag ju mitt bästa, så varför kan jag inte nöja mig med det?
    Jag anser att mina fel är så mycket större än andras. Att jag borde prestera på topp (av min egen förmåga) för att duga.


    Men det är ju helt orimlig press som jag sätter på mig själv. Jag tror att andra kan få intrycket av mig att jag beter mig lite märkligt då jag är så på helspänn. 
    Inte så kul att umgås med... Dåligt självförtroende och oro. 
    Borde lära mig slappna av och inte ta mig själv på så stort allvar.

    Tyvärr tror jag att min bild av mig själv som "misslyckad" kommer från min barndom.
    Hade mycket press på mig hemifrån, fick mycket kritik. 

    Ska försöka lära mig att styras av lust och glädje i stället för plikt och oro. Det är inget liv att leva liksom, som jag lever nu. 

  • Anonym (ångest)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-03-15 11:01:06 följande:
    Prestationsångest , sliten

    Klarar inte av min prestationsångest.
    Den gör att jag oroar mig över allt. Att jag gör fel, och energin som går åt till oron gör också att jag sedan presterar sämre.

    Grubblar på kvällar/nätter. Kan knappt sova.
    Jag glömmer att äta och göra annat, för att mina tankar är helt ockuperade vid misstag jag gjort, rädslan för kommande "misstag", oro för att misslyckas med allt jag tar mig för.

    Det är säkert så att jag tyvärr presterar sämre just för att jag OROAR mig för att prestera dåligt, vilket är så olyckligt. Det blir som en ond spiral.
    Jag oroar mig tills jag blir så utsliten att det i sig gör att jag presterar dåligt, och så blir jag trött av att jag misslyckats (känslorna av att misslyckas gör att jag blir extremt trött, och liksom "ger upp" till viss del, vilket gör att jag presterar dåligt på grund av det.
    Det är som en ond nedåtgående spiral.

    Jag vågar knappt se mig själv i spegeln längre, känner inte igen det jag ser. Jag ser så sliten ut. 
    Varför kan jag inte känna någon glädje och tillit till mig själv? Den glädje jag känner är snarare tillfällig "distraktion" från den jag är, min verklighet liksom.

    HJÄLP.


    Detta är ångest. Alla har ångest, men du verkar har lite i överkant. Sök hjälp att hantera den så kommer du att må mycket bättre och ha en lagom belastning, och lagom höga krav på dig själv. Du behöver inte ha det så här. 
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (ångest) skrev 2024-03-15 13:10:33 följande:
    Detta är ångest. Alla har ångest, men du verkar har lite i överkant. Sök hjälp att hantera den så kommer du att må mycket bättre och ha en lagom belastning, och lagom höga krav på dig själv. Du behöver inte ha det så här. 
    Söka hjälp var? Av vem? Hjälper en kuratorkontakt tror du?
  • Anonym (ångest)
    Anonym (Zombie) skrev 2024-03-15 13:15:48 följande:
    Söka hjälp var? Av vem? Hjälper en kuratorkontakt tror du?
    Ja, tex kurator eller psykolog. Du kan börja på vårdcentralen, eller söka dig till något av alla de ställen som erbjuder psykologkontakt. Finns även mediciner att ta som komplement till samtalsbehandling.
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (ångest) skrev 2024-03-15 13:29:01 följande:
    Ja, tex kurator eller psykolog. Du kan börja på vårdcentralen, eller söka dig till något av alla de ställen som erbjuder psykologkontakt. Finns även mediciner att ta som komplement till samtalsbehandling.
    Okej.. Jag har provat samtalskontakt förut. Kanske får prova igen.
Svar på tråden Prestationsångest , sliten