• Superwoman2024

    Oplanerat gravid - panik!!

    Just när jag tyckte att livet hade blivit perfekt, när jag passerar småbarnsåren (som jag tyckte var jobbiga) och började se fram emot att göra saker med mina stora barn upptäckte jag att jag är gravid igen, helt oplanerat och oönskat. Kängslan var panik. Spontana tanken var abort direkt men så tänkte jag att det är graviditetshormoner och jag har lugnat ner mig för att få landa lite. Känner fort delvis likadant, att jag längtar till det här är över så jag kan återgå till tidigare livet (visserligen med sorg för aborten) men jag ville aldrig ha en till och å andra sidan börjar sakta en skrämmande tanke gro att jag kanske ska få en sladdis. Känner mig jättegrandiost fysiskt trots vecka 9. Har tre barn, äldsta tonåring och yngsta snart 8. Oroar mig för att inte orka en gång till, att det ska bli konstig dynamik i familjen och miljoner andra tankar och känner mig dessutom lite för gammal (snart 43). Min man vill jättegärna ha fler barn. Jag är mer nöjd och vill ha tillbaka bekvämligheten. Behöver råd hur jag ska tänka. Snälla bara snälla kommentarer då detta har plågat mig i snart 4 veckor och jag har gråtit varje dag, måste bestämma mig.

  • Svar på tråden Oplanerat gravid - panik!!
  • Anonym (S)

    Det är bara du som kan känna vad som är rätt. Låter fruktansvärt jobbigt och stressigt att brottas med de tankar du brottas med nu. Du har fortfarande några veckor på dig att bestämma. Kanske du kan prata med en barnmorska eller någon annan och få lite hjälp att reda ut dina tankar och känslor. Låter som det kan finnas en risk att di ångrar en abort samtidigt som du även är rädd att det inte är rätt att få ett till barn. Vilken känsla är störst? Vad tänker du mest på? Skriv ner två listor en med fördelar att behålla och en med nackdelar att behålla det kanske kan vara till hjälp för att ta reda på vad ni ska göra. Vad ni än väljer önskar jag att det böir så bra det kan bli. 

  • Anonym (Vilja)

    Hej där, nu kanske min situation inte riktigt är detsamma som din, men jag har nyligen gått igenom en abort, det var mitt beslut och jag hade ingen barnlängtan. Var säker i mitt beslut trots att jag är 32 år och har inga barn sen tidigare. Jag tänkte mer på det logiska, jag reser mycket med jobbet, trivs med kroppen och tränar mycket, älskar friheten osv, och viktigaste var att jag kände mig inte ett dugg redo för att bli mamma, framförallt mentalt. 

    Det är bara du som kan känna vad som är rätt. Självklart var det sorgligt att genomföra abort, kändes onaturligt trots att jag var säker i mitt beslut. 

    Du måste tyvärr tuffa till dig (ursäkta okänsliga ordet) och välja, känn efter vad du själv vill. Sen får du acceptera den vägen. 


    Det kommer lösa sig, även om det känns förvirrande. Finns aldrig rätt/fel val med abort hur än säker man är, det är likdom ingen som pratar om det..

Svar på tråden Oplanerat gravid - panik!!