• Core

Kan äldre barns hårfärg ändras?

Min son som nu är nio föddes med mörkbrunt hår, nästan svart. efter ett år hade han ljusblont. Sedan har det varit oförändrat, tills jag nu upptäckte massor av insprängda svarta slingor, ungefär på samma sätt på någon med begynnande gråhårighet

Kan färgen fortfarande ändras, eller kan det bara varit så att jag missat det tidigare? 

Det har ingen betydelse, vart bara nyfiken 

• Svar på tråden Kan äldre barns hårfärg ändras?
  • Limajo

Ja, uppenbarligen. :)

Jag upplever att hårfärgen kan ändras i flera skeden i livet. Jag var blond som barn, askblond som tonåring men är nu ljusbrun (och lite grå men det ignorerar jag). 

• BuoBä

Ja, jag var ljusblond fram till lågstadiet, sedan blev håret mörkare och landade på någon sorts mörkblond med röda inslag.

Min bror var gulblond, och mörknade till ljus kopparröd. 

• Sol5889

Uppenbarligen. När jag växte upp hade jag ljusblont hår. På sommaren så ljust att det såg nästan vitt ut.
    Nu ser mitt hår brunt ut, men klassas väl som mörkblont.

Vet flera i min släkt vars hår gått från väldigt ljust blont hår, till brunt i vuxen ålder. 

Troligtvis kan håret ändras på kort tid också, inte bara över en flera års-period.

• Ensam hemma
    Sol5889 skrev 2024-03-09 17:03:16 följande:

Uppenbarligen. När jag växte upp hade jag ljusblont hår. På sommaren så ljust att det såg nästan vitt ut.
    Nu ser mitt hår brunt ut, men klassas väl som mörkblont.

Vet flera i min släkt vars hår gått från väldigt ljust blont hår, till brunt i vuxen ålder. 

Troligtvis kan håret ändras på kort tid också, inte bara över en flera års-period.

Mitt har betett sig likadant. Nu med lite grått framtill.
  • JohnnyS21

Jag hade ljusbrunt, nästan lite rödlätt hår upp till 5-6-års-åldern. Sen blev det mörkbrunt.

• Mrs Moneybags

De flesta blonda barn blir ju mörkare när de växer upp. Särskilt de som har mörka ögonfransar och bryn. Det är ett tecken på att håret ofta kommer bli mörkare. 

Mina bröder var lintottar som barn och blev cendréfärgade så småningom. Nu grå Glad

• Core
    Mrs Moneybags skrev 2024-03-10 17:10:25 följande:

De flesta blonda barn blir ju mörkare när de växer upp. Särskilt de som har mörka ögonfransar och bryn. Det är ett tecken på att håret ofta kommer bli mörkare. 

Mina bröder var lintottar som barn och blev cendréfärgade så småningom. Nu grå  // Glad

Det är en bra observation, han är mörk i behåringen kring ögonen
Svar på tråden Kan äldre barns hårfärg ändras?