• Anonym (Tråkigt)

Har aldrig fått höra att jag är en bra mamma

Häromdagen slog det mig att min sambo och pappan till vår 13-månaders aldrig har sagt att jag är en bra mamma eller att jag är duktig som kämpar på hemma med vår son. Jag är fortfarande mammaledig och han vet att jag nästintill stressar sönder ibland och att jag knappt har tid att göra något som jag behöver ta tag i förrän sonen ligger och vilar. Han vet dessutom att jag går på sparlåga nu och längtar efter att få börja jobba och få ett socialt sammanhang igen. Känns bara så tråkigt att inte få någon slags bekräftelse i mitt föräldraskap och att han ser mig. Kan tillägga att jag har sagt att han är världens bästa pappa och första gången jag sa det blev han till och med så glad att han blev rörd. Så han vet hur fint det är att höra en sån sak.

Borde jag ta upp det här? Känns trist att behöva be om att han ska säga en sån sak, det ska ju komma för att han genuint menar det. Brukar er partner säga att ni är världens bästa mamma och liknande? 

• Svar på tråden Har aldrig fått höra att jag är en bra mamma
  • Anonym (mamma C)

Min sambo har aldrig sagt det. Men min mamma säger det ofta och även mina syskon, så jag får mitt bekräftelsebehov tillfredsställt från dem. 

• Anonym (om)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2024-03-08 11:57:41 följande:
    Har aldrig fått höra att jag är en bra mamma

Häromdagen slog det mig att min sambo och pappan till vår 13-månaders aldrig har sagt att jag är en bra mamma eller att jag är duktig som kämpar på hemma med vår son. Jag är fortfarande mammaledig och han vet att jag nästintill stressar sönder ibland och att jag knappt har tid att göra något som jag behöver ta tag i förrän sonen ligger och vilar. Han vet dessutom att jag går på sparlåga nu och längtar efter att få börja jobba och få ett socialt sammanhang igen. Känns bara så tråkigt att inte få någon slags bekräftelse i mitt föräldraskap och att han ser mig. Kan tillägga att jag har sagt att han är världens bästa pappa och första gången jag sa det blev han till och med så glad att han blev rörd. Så han vet hur fint det är att höra en sån sak.

Borde jag ta upp det här? Känns trist att behöva be om att han ska säga en sån sak, det ska ju komma för att han genuint menar det. Brukar er partner säga att ni är världens bästa mamma och liknande? 

Min man har nog aldrig sagt det heller, och jag har inte känt behov av den typen av bekräftelse. Har heller aldrig sagt till min man att han är en bra pappa. För oss är det nog underförstått, och även underförstått att det kan vara kämpigt i perioder med barnen, men att det ingår i livet.

Däremot visar vi uppskattning och omtanke om varandra på andra sätt i vardagen, men inte just med orden att man är en bra mamma/pappa. 

Du kan ju ta upp att du kan behöva lite uppskattning, och framför allt avlastning, för att orka vardagen. 
  • Anonym (Lova)

Det är nog rätt vanligt att man inte får höra det som förälder. Har varit mamma i snart 17 år och har nog aldrig fått höra det heller men har heller inget behov av att få det bekräftat. Vet att jag gör så gott jag kan och mina barn mår bra. 

• Anonym (Tråkigt)
    Anonym (om) skrev 2024-03-08 12:07:40 följande:
    Min man har nog aldrig sagt det heller, och jag har inte känt behov av den typen av bekräftelse. Har heller aldrig sagt till min man att han är en bra pappa. För oss är det nog underförstått, och även underförstått att det kan vara kämpigt i perioder med barnen, men att det ingår i livet.

Däremot visar vi uppskattning och omtanke om varandra på andra sätt i vardagen, men inte just med orden att man är en bra mamma/pappa. 

Du kan ju ta upp att du kan behöva lite uppskattning, och framför allt avlastning, för att orka vardagen. 

Jo men så kanske det är, att det är underförstått. Hade bara varit kul att höra att jag är en bra mamma någon gång. Kanske mest handlar om att jag känner mig som en ?dålig? och orkeslös mamma just nu och skulle behöva lite pepp och uppskattning. 

• SmulanFnulan

Du behöver inte fina ord utan du behöver att din sambo drar sitt strå till stacken i föräldraskapet. Det är alldeles uppenbart att ni har en otroligt skev arbetsfördelning.

• Anonym (om)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2024-03-08 12:14:20 följande:

Jo men så kanske det är, att det är underförstått. Hade bara varit kul att höra att jag är en bra mamma någon gång. Kanske mest handlar om att jag känner mig som en ?dålig? och orkeslös mamma just nu och skulle behöva lite pepp och uppskattning. 

Då tycker jag att du ska kommunicera det till honom. Inte gå och vänta på att han ska gissa sig till vad du behöver och vill ha.
  • Tow2Mater

När ska ni bytas av? Då kommer du säkert få hora hur duktig du var under din tid som fl-ledig.

• Anonym (Tråkigt)
    SmulanFnulan skrev 2024-03-08 12:36:48 följande:

Du behöver inte fina ord utan du behöver att din sambo drar sitt strå till stacken i föräldraskapet. Det är alldeles uppenbart att ni har en otroligt skev arbetsfördelning.

Du har rätt. Är ganska frustrerande att han inte ser hur mycket jag gör.
  • Anonym (mamma C)
    Anonym (Tråkigt) skrev 2024-03-08 13:12:07 följande:
    Du har rätt. Är ganska frustrerande att han inte ser hur mycket jag gör.
    Det lär han inse när han är pappaledig! Bästa sättet att få förståelse. 
  • Anonym (om)
    Anonym (mamma C) skrev 2024-03-08 13:16:33 följande:
    Det lär han inse när han är pappaledig! Bästa sättet att få förståelse. 
    Håller helt med här! Det är utmärkt att byta roller med varandra ibland. Både att vara den som är hemma, och att vara den som jobbar och kommer hem. 
  • OlgaElvira

Och sonens pappa? När ska han ta ut sina dagar? Det är när den andra föräldern tar ut sina dagar som de inser vad det innebär.

• Anonym (ehhhh)

Behöver du beröm för att du tar hand din egen unge? 

Behöver du också beröm när du går på toa själv? 

Svar på tråden Har aldrig fått höra att jag är en bra mamma