• varelse

    Har barn och rädd för krig

    Jag är så rädd att det bli krig närmaste åren. Vi har två barn, en sjuåring och en bebis.

    Jag vet att jag borde prata med en terapeut och det ska jag göra. Men min erfarenhet är att det inte riktigt fungerar för mig att prata med terapeuter.

    Jag visar inte rädslan för barnen, men det finns ständigt i huvudet och jag vet inte hur jag ska klara av att njuta av livet just nu. För jag är livrädd.

    Det är mitt ena bekymmer. Mitt andra är att NÄR det faktiskt BLIR krig. Hur gör jag? Hur ska jag ta hand om mina barn? Hur håller jag den trygga och säkra? Vad gör jag om jag inte kan skydda dem? Jag går sönder när jag tänker på det här. Jag vill inte heller blunda och låtsas som att det ijte finns en överhängande risk att det kommer att ske.

    Finns det flera i min sits och hur gör ni för att hantera vardagen? 

  • Svar på tråden Har barn och rädd för krig
  • Daisy28
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-08 12:59:01 följande:

    Hittills sen Nato grundades 1949 har ett Natoland aldrig attackerats av en annan stat. Risken att bli attackerad är mycket liten när man har gått med i NATO. 


     


    Falklandskriget, Argentina attackerade Natolandet Storbritannien.
  • Lönnsirap

    Jag tänker att det finns oro som hjälper en att planera för en okej framtid för en själv och sin familj, och oro som mest är slöseri med tid och energi och att man faktiskt inte alltid kan välja vad man känner.

    Spontant är jag inte speciellt orolig för krig. Jag vet att de förekommer, jag vet att man inte på förhand kan föreställa sig hur det ska bli, men också att människor i alla tider drabbas av konflikter och krig och då fått lov att göra det bästa av situationen.

    På många sätt är det som att oroa sig för att få en blomkruka i huvudet i en storm, eller att träffa på ett anfallande vildsvin mitt i stan, att få en ovanlig sjukdom eller något annat man faktiskt inte kan föreställa sig. 

    När du släpper in för mycket oro och rädsla i tankarna bjuder du själv in en del av krig i ditt liv. Du bjuder in rädsla och oro och tillåter konflikter runt om i världen att också vara inne i dig och ditt hem. Till viss del är oro en del av världen, men ibland är det faktiskt ett symptom på psykisk ohälsa, eller psykisk/fysisk sjukdom. När man genomgått graviditet och förlossning nyligen kan man också få ökade besvär som man faktiskt ska söka för. Och känns inte terapeut rätt, besök läkare/sjuksköterska/kurator istället som första steg.

    2) om kriget kommer. Ja du. Krig kommer ju inte på ett på förhand bestämt sätt, utan vid krig kan man vänta sig att bli överraskad. För att faktiskt förbereda sig är det ju smart att lyda de råd som faktiskt skickas ut. Och den information som kommit. Barn behöver i krig precis samma saker som i fred, och precis all omsorg, utbildning, mat, hygien och lek som de behöver under uppväxten. 

    Det finns faktiskt ett mellanting mellan att gå runt med ångest och att stoppa huvudet i sanden. Rimligt är att du tar reda på vad du bör ha hemma, att du läser informationen som finns och att du sätter igång och börjar göra konstruktiva tankar, snarare än att gå runt och oroa dig på måfå 

  • Tukt

    Nu finns det nog betydligt större risker och hot framöver, än just krig. Men generellt handlar rädsla om brist på kontroll. En känsla av vanmakt.
    Så omvandla din rädsla till något konstruktivt och gör förberedelser för det du räds för. Då känns det ofta bättre.

  • FallenAngelNr1000

    Bla bla bla bla


    Ts du har all rätt att känna som du gör. Folk som säger åt dig att gå till en teraput är folk som antingen inte själva inser allvaret eller enbart känner skade-glädje alt vinning i att du åter manipuleras till att bli en lobotomerad grönsak! 


    Det enda rätta du kan göra är att se till dessa saker;


    Skaffa jägar licens, (därmed får du ha vapen hemma)


    Om inte så är kniv alltid bra att ha. Ser du ett skjutvapen, så är det det bästa du kan använda dig utav, det betyder inte att du måste döda, utan du kan skade-skjuta med.


    Men innan detta så kan du se till att bunkra upp, se till att du har så att du kan rena vattnet vart du än tar det ifrån, samt lär dig elda, så du kan koka alt steka din mat och förstås bunkra! 


     


    Glöm allt som heter blöjor, snälla, tror du alla barn i Afrika har blöjor eller ? NEJ, men se till att ha huvudvärkstabletter, medicin samt alternativa lösningar samt möjligheter till att hålla värmen.


     


    Du är smart. ja dety är du, för du tar oroandet i beaktandet och inte försöker slå b ort det lättvindigt. 


     


    Europa går mot sitt förfall. Oavsett vilket så kommer både mat, tillgängligheten til mat samt drivmedel bli en brist vara och om inte ås allt hårdare kontroller där du säljer bort ditt ansikte samt värdighet eller närvaro till en högre makt som när som helst kan få tag i dig.


    De som promotar att gå till teraput osv är aningen falska alt totalt helt blåsta själva! 

  • Lönnsirap
    FallenAngelNr1000 skrev 2024-03-08 19:10:09 följande:

    Bla bla bla bla


    Ts du har all rätt att känna som du gör. Folk som säger åt dig att gå till en teraput är folk som antingen inte själva inser allvaret eller enbart känner skade-glädje alt vinning i att du åter manipuleras till att bli en lobotomerad grönsak! 


    Det enda rätta du kan göra är att se till dessa saker;


    Skaffa jägar licens, (därmed får du ha vapen hemma)


    Om inte så är kniv alltid bra att ha. Ser du ett skjutvapen, så är det det bästa du kan använda dig utav, det betyder inte att du måste döda, utan du kan skade-skjuta med.


    Men innan detta så kan du se till att bunkra upp, se till att du har så att du kan rena vattnet vart du än tar det ifrån, samt lär dig elda, så du kan koka alt steka din mat och förstås bunkra! 


     


    Glöm allt som heter blöjor, snälla, tror du alla barn i Afrika har blöjor eller ? NEJ, men se till att ha huvudvärkstabletter, medicin samt alternativa lösningar samt möjligheter till att hålla värmen.


     


    Du är smart. ja dety är du, för du tar oroandet i beaktandet och inte försöker slå b ort det lättvindigt. 


     


    Europa går mot sitt förfall. Oavsett vilket så kommer både mat, tillgängligheten til mat samt drivmedel bli en brist vara och om inte ås allt hårdare kontroller där du säljer bort ditt ansikte samt värdighet eller närvaro till en högre makt som när som helst kan få tag i dig.


    De som promotar att gå till teraput osv är aningen falska alt totalt helt blåsta själva! 


    Bara att inbilla sig att själv förbereda sig för väpnade kamp är det viktigaste och strunta i blöjor är att tro att man kan förbereda sig för något sorts standard-krig.

    Självklart ska man ha lite blöjor hemma, om och när man bunkrar. Att tro att man i kris plötsligen kommer vara intresserad av att ha bebis-kiss och bajs i hushållet är löjligt. 

    Det som behövs i krig är ju olika, beroende på på vilket sätt man blir drabbad och vid t.e.x. svårigheter att f varor levererade, så är just att ha blöjor hemma VÄLDIGT smart.

    Precis som det är väldigt idiotiskt att lägga tid, energi och pengar på att lära sig jaga, utifrån självförsvarstanke, om man inte har goda förutsättningar till att faktiskt försvara sig.
  • Tow2Mater
    FallenAngelNr1000 skrev 2024-03-08 19:10:09 följande:

    Bla bla bla bla


    Ts du har all rätt att känna som du gör. Folk som säger åt dig att gå till en teraput är folk som antingen inte själva inser allvaret eller enbart känner skade-glädje alt vinning i att du åter manipuleras till att bli en lobotomerad grönsak! 


    Det enda rätta du kan göra är att se till dessa saker;


    Skaffa jägar licens, (därmed får du ha vapen hemma)


    Om inte så är kniv alltid bra att ha. Ser du ett skjutvapen, så är det det bästa du kan använda dig utav, det betyder inte att du måste döda, utan du kan skade-skjuta med.


    Men innan detta så kan du se till att bunkra upp, se till att du har så att du kan rena vattnet vart du än tar det ifrån, samt lär dig elda, så du kan koka alt steka din mat och förstås bunkra! 


     


    Glöm allt som heter blöjor, snälla, tror du alla barn i Afrika har blöjor eller ? NEJ, men se till att ha huvudvärkstabletter, medicin samt alternativa lösningar samt möjligheter till att hålla värmen.


     


    Du är smart. ja dety är du, för du tar oroandet i beaktandet och inte försöker slå b ort det lättvindigt. 


     


    Europa går mot sitt förfall. Oavsett vilket så kommer både mat, tillgängligheten til mat samt drivmedel bli en brist vara och om inte ås allt hårdare kontroller där du säljer bort ditt ansikte samt värdighet eller närvaro till en högre makt som när som helst kan få tag i dig.


    De som promotar att gå till teraput osv är aningen falska alt totalt helt blåsta själva! 


    Men (ha ha, sicken lirare) - vad menar du TS ska skadeskjuta? En ryss som haltar iväg efter att ha fått en kula i benet?
  • Jagäterkeso
    Tow2Mater skrev 2024-03-08 19:44:21 följande:
    Men (ha ha, sicken lirare) - vad menar du TS ska skadeskjuta? En ryss som haltar iväg efter att ha fått en kula i benet?
    Det är en taktik (förbjuden enligt Genevekonventionen) som kallas för "honungskruka" där man medvetet skadeskjuter en fiende och när fiendens vänner kommer för att hjälpa honom skjuter man dem. Så skadeskjuter man honungskrukan igen och igen så att den fortsätter skrika och fler av krukans vänner dyker upp. Nazityskland gjorde så i slutet av andra världskriget och det var väldigt effektivt på västfronten men inte östfronten då ryssarna svarade genom att själva skadeskjuta sin egen skadeskjutna soldat tills att den tyske krypskytten själv inte kunde ta att han torterades och sköt ihjäl sin egen ryske honungskruka.

    Taktiken finns filmatiserad i "Full metal jacket" fast då under Vietnamkriget.

        
  • AndyPandyLandy
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-08 12:59:01 följande:

    Hittills sen Nato grundades 1949 har ett Natoland aldrig attackerats av en annan stat. Risken att bli attackerad är mycket liten när man har gått med i NATO. 


     


    Ryssland hade inget intresse alls att anfalla Sverige före Nato-medlemskapet. Nu finns det ett intresse eftersom vi är med i Nato. Många verkar dessutom anse att Nato ska placera styrkor i Ukraina. Det är ju ett recept på krig mellan Ryssland och Nato.
  • TvillingmammaVästgöte
    AndyPandyLandy skrev 2024-03-08 21:40:57 följande:
    Ryssland hade inget intresse alls att anfalla Sverige före Nato-medlemskapet. Nu finns det ett intresse eftersom vi är med i Nato. Många verkar dessutom anse att Nato ska placera styrkor i Ukraina. Det är ju ett recept på krig mellan Ryssland och Nato.
    Varför skulle Ryssland vilja anfalla ett Natoland? 
  • AndyPandyLandy
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-08 22:14:56 följande:
    Varför skulle Ryssland vilja anfalla ett Natoland? 
    För att Nato ses som ett hot av Ryssland och så har det varit länge. Nato är redan involverat i Ukraina och vissa vill att Nato ska involvera sig mer. Det har Ryssland gjort diverse uttalanden om. Bland annat diverse hot om kärnvapen. De kan man ju ta med en nypa salt men blir det kärnvapenkrig så är det inte främst Ukraina som Ryssland kommer att angripa utan Nato-länder i Europa.
  • TvillingmammaVästgöte
    AndyPandyLandy skrev 2024-03-09 20:23:47 följande:
    För att Nato ses som ett hot av Ryssland och så har det varit länge. Nato är redan involverat i Ukraina och vissa vill att Nato ska involvera sig mer. Det har Ryssland gjort diverse uttalanden om. Bland annat diverse hot om kärnvapen. De kan man ju ta med en nypa salt men blir det kärnvapenkrig så är det inte främst Ukraina som Ryssland kommer att angripa utan Nato-länder i Europa.
    Ryssland har inget intresse av att starta storkrig. De vill inte kriga mot NATO, för det kriget kan de inte vinna. 
  • FallenAngelNr1000
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-09 20:26:00 följande:
    Ryssland har inget intresse av att starta storkrig. De vill inte kriga mot NATO, för det kriget kan de inte vinna. 
    Vilken källa hänvisar du till ? Och då menar jag inte en korrupt sida som aftonbladet eller likande? Vilken information inne-sitter du med som vi andra inte gör helt enkelt? Eller talar du utifrån det blå helt enkelt ?
  • FallenAngelNr1000
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-03-09 20:26:00 följande:
    Ryssland har inget intresse av att starta storkrig. De vill inte kriga mot NATO, för det kriget kan de inte vinna. 
    Vilken källa hänvisar du till ? Och då menar jag inte en korrupt sida som aftonbladet eller likande? Vilken information inne-sitter du med som vi andra inte gör helt enkelt? Eller talar du utifrån det blå helt enkelt ?
  • Feminina
    FallenAngelNr1000 skrev 2024-03-08 19:10:09 följande:

    Bla bla bla bla


    Ts du har all rätt att känna som du gör. Folk som säger åt dig att gå till en teraput är folk som antingen inte själva inser allvaret eller enbart känner skade-glädje alt vinning i att du åter manipuleras till att bli en lobotomerad grönsak! 


    Det enda rätta du kan göra är att se till dessa saker;


    Skaffa jägar licens, (därmed får du ha vapen hemma)


    Om inte så är kniv alltid bra att ha. Ser du ett skjutvapen, så är det det bästa du kan använda dig utav, det betyder inte att du måste döda, utan du kan skade-skjuta med.


    Men innan detta så kan du se till att bunkra upp, se till att du har så att du kan rena vattnet vart du än tar det ifrån, samt lär dig elda, så du kan koka alt steka din mat och förstås bunkra! 


     


    Glöm allt som heter blöjor, snälla, tror du alla barn i Afrika har blöjor eller ? NEJ, men se till att ha huvudvärkstabletter, medicin samt alternativa lösningar samt möjligheter till att hålla värmen.


     


    Du är smart. ja dety är du, för du tar oroandet i beaktandet och inte försöker slå b ort det lättvindigt. 


     


    Europa går mot sitt förfall. Oavsett vilket så kommer både mat, tillgängligheten til mat samt drivmedel bli en brist vara och om inte ås allt hårdare kontroller där du säljer bort ditt ansikte samt värdighet eller närvaro till en högre makt som när som helst kan få tag i dig.


    De som promotar att gå till teraput osv är aningen falska alt totalt helt blåsta själva! 


    Domedagsfpredikare har också trott att jorden ska gå under?hur många gånger nu??
  • Feminina
    FallenAngelNr1000 skrev 2024-03-09 21:29:49 följande:
    Vilken källa hänvisar du till ? Och då menar jag inte en korrupt sida som aftonbladet eller likande? Vilken information inne-sitter du med som vi andra inte gör helt enkelt? Eller talar du utifrån det blå helt enkelt ?
    Såvida Putin inte lider av härdsmälta i sitt huvud så startar han inte ett kärnvapenkrig med risk för att själv bli attackerad.

    Dessvärre är det en del som talar för att han lider av en stor släng narcissistisk personlighet, men den är den enda anledningen att han skulle ge sig på något dylikt. Att det blir kortslutning och slår över för en ledare är inget man kan oroa sig för. Risken är att man själv hamnar där då.
  • Mentat
    Daisy28 skrev 2024-03-08 18:51:33 följande:
    Falklandskriget, Argentina attackerade Natolandet Storbritannien.
    Sant, men Falklandsöarna omfattas inte av Natos fördrag. Det gör inte heller Franska Guyana, Mayotte, Bouvetön eller Kerguelen för att ta några exempel.
    Sverige ingår däremot i det område som skyddas av Natos artikel 5.
  • FallenAngelNr1000
    Tow2Mater skrev 2024-03-08 19:44:21 följande:
    Men (ha ha, sicken lirare) - vad menar du TS ska skadeskjuta? En ryss som haltar iväg efter att ha fått en kula i benet?

    Skrev jag överhuvudtaget någonting om ryssar eller Ryssland i mina texter ? 


    Nej. Det gjorde jag inte. Skrev heller inte om att det skulle komma några soldater osv. Jag skrev däremot att Europa går mot sitt förfall. Och det finns bra många kris situationer som inkluderar både brist på tillgångar samt mat, vatten och värme, bränsle, skydd samt försvar.

  • FallenAngelNr1000
    Feminina skrev 2024-03-20 09:38:42 följande:
    Domedagsfpredikare har också trott att jorden ska gå under?hur många gånger nu??
    Ingen aning då jag aldrig har trott på något sådant någon gång. Men du kanske vet då du tar upp ämnet ? 
  • FallenAngelNr1000
    Feminina skrev 2024-03-20 09:45:39 följande:
    Såvida Putin inte lider av härdsmälta i sitt huvud så startar han inte ett kärnvapenkrig med risk för att själv bli attackerad.

    Dessvärre är det en del som talar för att han lider av en stor släng narcissistisk personlighet, men den är den enda anledningen att han skulle ge sig på något dylikt. Att det blir kortslutning och slår över för en ledare är inget man kan oroa sig för. Risken är att man själv hamnar där då.
    Visst om vi leker med tanken om kärnvapen. Så tror jag faktiskt inte att det skulle vara Ryssland som smällde den första. Finns lite olika bomber om man säger så också. Kärnvapen är inte den enda bomben som finns. Dessutom så är vi ju allierade med det enda land som faktiskt har använt sig utav kärnvapen och gjorde stor förödelse.
  • Tow2Mater
    FallenAngelNr1000 skrev 2024-03-24 21:41:35 följande:

    Skrev jag överhuvudtaget någonting om ryssar eller Ryssland i mina texter ? 


    Nej. Det gjorde jag inte. Skrev heller inte om att det skulle komma några soldater osv. Jag skrev däremot att Europa går mot sitt förfall. Och det finns bra många kris situationer som inkluderar både brist på tillgångar samt mat, vatten och värme, bränsle, skydd samt försvar.


    TS är rädd for att det blir krig, och du ger råd att skadeskjuta. Vilka menar du att TS ska skadeskjuta om det som TS är rädd for, faktist blir krig?
Svar på tråden Har barn och rädd för krig