Orolig 6-åring
Har en pojk på nyligen fyllda 6 år och som är ganska orolig av sig. Varje morgon innan vi ska iväg till förskolan gnäller han om att han har lite ont i magen och måste gå på toa och sitta där en stund. Nästan alltid har det gått över när vi har kommit fram till förskolan och han har börjat leka med sina kompisar. Jag har även pratat med personalen och frågat om de har märkt något men ingenting, utan det fungerar jättebra.
Detta händer vid olika tillfällen, som när vi ska åka och handla. Om jag säger till honom att vi ska åka och handla måste han springa på toaletten och sitta där en stund innan vi kan åka. Det är inga problem att gå till butikerna i närheten där vi bor, men om vi ska åka bort och vara borta en längre tid blir han lite orolig.
Jag har en svag känsla av att detta kanske hänger ihop lite med att han har problem med sängvätning. Han har aldrig varit nattorr utan använder fortfarande blöja när han ska sova. Något han själv har accepterat och föredrar istället för att varje natt vakna i en blöt säng. Han är dock lite orolig att hans kompisar ska få reda på det vilket jag kan förstå och har försökt lugna han med att ingen ska berätta.
Har även diskuterat sängvätningen med läkare och sonen har fått testa lite olika alternativ men inget som har gjort att det har blivit bättre. Utan vi har lagt det på is tills vidare. Har även nämnt för läkaren att sonen har varit lite orolig men bara fått till svar att det e vanligt i den åldern.
Det jag oroar mig lite över är att han senaste tiden har haft en del olyckor där han har bajsat på sig. Senast var nu i lördags, han hade varit på toa innan vi åkte och vi hade inte kommit särskilt långt innan han började gnälla lite. Oftast lugnar det ner sig lite om man pratar med han eller låter han pilla med mobilen så han hamnar på andra tankar. Men denna gången slutade det med att han säger i panik, ?nu kommer det? så det var bara att vända om hem.
Vad ska man göra? Det är nästan så att jag vill undvika vissa aktiviteter för att inte utsätta honom för den här situationen. Han säger själv att han är rädd att han ska bajsa på sig o är väl därför han blir så orolig.
Vad ska man göra göra för att han ska känna sig trygg och inte bli så orolig? Har även tänkt på om han är rädd eller orolig för att tvingas gå på offentliga toaletter men det är inget han vill erkänna iaf.