• HemmaFrunPåLandet

    Omvårdnadsbidrag döv

    Hej! 

    Jag försöker hitta info om människor i samma sits men det verkar vara lite klurigt så jag startar en ny tråd!

    Vi har fått veta förra året att våran flicka, snart 2 år, är döv. Hon fick ett ci insatt i slutet av förra året på ena örat då det funnits lite tecken på att hörselnerv kan finnas. Men inga högre tankar på att hon någonsin kommer kunna tala eller höra röster utan hoppet finns att hon kanske kanske kan få varseblivning hörsel i framtiden. 

    Ansökte om omvårdnadsbidrag för henne och fick besked att de kan bevilja max 1/4 bidrag eftersom hennes behov inte är större än ett barn i samma ålder. Då har de missförstått oss och skrivit att hon har två hörapparater vilket är felaktigt. Så de ska skrivas in och påpekas.

    Jag blev väldigt paff över deras beslut då det krävs väldigt mycket av mig och min make måste göra för att ställa om livet till att lära oss teckenspråk, samt lära henne och hennes syskon det. Allt extrajobb med ci apparaten, uppmuntra henne att använda den är ingen lek. Hon sliter av den så fort hon får chans, hon kan inte gå än eftersom hon saknar balansnerver och sen allt annat som hör till att ha ett dövt barn. Att tillägga så hade vi ett välskrivet läkarintyg där det stod klart och tydligt allt fkassan behövde veta om hennes tillstånd. Skrev utförligt i ansökan också om hennes behov och uttryckte mig klart och tydligt under telefonmöte med handläggaren  om hennes alla behov och allt vi måste göra extra för henne jämfört med barn i samma ålder. De tog bort vab för oss också från ansökan för att maken vabbat en del under hösten och fkassan menat att de är så pass mycket pengar de handlar om så vi hade inte fått något retroaktivt om man skulle inkludera vabben i ansökan. När vi själva tittat vårt vabbande har maken inte vabbat så mycket som det påstås? 

    Jag vänder mig till föräldrar som har döva barn och vad ni får i omvårdnadsbidrag 
    För erat döva barn, är de normalt att man bara får 1/4 omvårdnadsbidrag?

    Uppgiven mamma

  • Svar på tråden Omvårdnadsbidrag döv
  • Anonym (Anonym)

    Nu är visserligen inte min dotter döv utan har hörselnedsättning båda öron och hörapparater, ena örat är opererat och där har hon nu en ny trumhinna. Men utan hörapparat så är hon väldigt begränsad i sin hörsel och man får prata alldeles intill om hon ska kunna uppfatta något alls. Hon har Dessutom en kromosomavvikelse och lite annat. Tidigare när det hette vårdbidrag så fick vi fullt vårdbidrag men sedan de gjort Om det till omvårdnadsbidrag så får jag numer halvt. Så det är svårt att få högre nivå tyvärr, förstår inte hur dom tänkte när dom gjorde om. Det är väldigt mkt dom anser är lika som barn utan funktionsnedsättning när dom tar Beslut 😳 

Svar på tråden Omvårdnadsbidrag döv