• Eveline87

    Växande leverfläck

    Har en leverfläck i ansiktet som växt väldigt mycket under 8 års tid. Börjar bli väldigt rädd att det kan vara cancer. Har liksom inte märkt av den förrän jag tittade på ett gammalt kort från 8 år sedan och då var den mycket mindre och ljusare. Brun i färgen men nu är den mycket större och svart i färgen. Någon som haft ett växande leverfläck utan att det varit cancer? 


    väldigt väldigt orolig nu. 

  • Svar på tråden Växande leverfläck
  • felicityporter

    Jag har också en leverfläck som växt och blivit mörkare i perioder, särskilt under/efter min första graviditet. Den sitter på ett litet lustigt ställe då den sitter vid vänstra yttre blygdläppen, jag var också lite nojig när den började växa men helt plötsligt slutade den växa och har till och med krympt lite igen. Det är i varje fall ingen fara med mig åtminstone, vården sa bara att de kan ta bort den om jag vill men jag känner lite ?fuck it, det får vara?.

  • Eveline87
    felicityporter skrev 2024-03-04 00:45:47 följande:

    Jag har också en leverfläck som växt och blivit mörkare i perioder, särskilt under/efter min första graviditet. Den sitter på ett litet lustigt ställe då den sitter vid vänstra yttre blygdläppen, jag var också lite nojig när den började växa men helt plötsligt slutade den växa och har till och med krympt lite igen. Det är i varje fall ingen fara med mig åtminstone, vården sa bara att de kan ta bort den om jag vill men jag känner lite ?fuck it, det får vara?.


    Men vad skönt att det inte var något farligt då. Alltså min sitter mellan ögonen. Tittade på en bild från 2015 och då var den betydligt mindre. Har ju inte märkt av att den blivit större under dessa år. Men man blir ju så nojig. 
  • Anonym (Hm)

    Eftersom den sitter i ansiktet kommer vc ta bort den.
    Mitt tips är att gå till hudklinik. Lika bra att ta bort den. Främst för testa och se om det är cancer, men även för att det är lite äckligt med leverfläckar i ansiktet. Speciellt såna stora utåtpetande. De flesta tycker det.

  • EnAnonumius
    Eveline87 skrev 2024-03-04 00:57:27 följande:
    Men vad skönt att det inte var något farligt då. Alltså min sitter mellan ögonen. Tittade på en bild från 2015 och då var den betydligt mindre. Har ju inte märkt av att den blivit större under dessa år. Men man blir ju så nojig. 
    Om de har blivit större så skall du gå till läkaren så de får titta på dem.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • felicityporter
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-04 07:43:48 följande:

    Eftersom den sitter i ansiktet kommer vc ta bort den.
    Mitt tips är att gå till hudklinik. Lika bra att ta bort den. Främst för testa och se om det är cancer, men även för att det är lite äckligt med leverfläckar i ansiktet. Speciellt såna stora utåtpetande. De flesta tycker det.


    Va? Varför skulle det vara ?äckligt?, och vad menar du med att ?de flesta? tycker det? Har jag aldrig hört innan.
  • Anonym (Hm)
    felicityporter skrev 2024-03-04 10:02:49 följande:
    Va? Varför skulle det vara ?äckligt?, och vad menar du med att ?de flesta? tycker det? Har jag aldrig hört innan.
    Menade att VC inte kommer ta bort den då den sitter i ansiktet. Vart nånstans är den, hur stor är den liksom?
    Har du aldrig hört att många tycker det är äckligt med leverfläckar? Menar nu inte små platta. Men såna runda, tjocka, utåtstående leverfläckar, gärna med något svart hårstrå på är faktiskt äckligt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-04 10:13:59 följande:
    Menade att VC inte kommer ta bort den då den sitter i ansiktet. Vart nånstans är den, hur stor är den liksom?
    Har du aldrig hört att många tycker det är äckligt med leverfläckar? Menar nu inte små platta. Men såna runda, tjocka, utåtstående leverfläckar, gärna med något svart hårstrå på är faktiskt äckligt.
    Jag har en liten leverfläck under ena näsborren och inte ens tänkt på det fören jag såg denna tråd. Ingen har påpekat heller
  • Anonym (Herakles)

    Du har väl bokat tid hos vc? Därifrån kan du få remiss till hudläkare som förmodligen kommer ta bort den och kolla efter eventuella cellförändringar. Det kommer att gå jättebra!

  • Eveline87
    Anonym (Herakles) skrev 2024-03-04 13:25:04 följande:

    Du har väl bokat tid hos vc? Därifrån kan du få remiss till hudläkare som förmodligen kommer ta bort den och kolla efter eventuella cellförändringar. Det kommer att gå jättebra!


    Tack:)

    Jag har såklart bokat tid, men blir ändå orolig. Å andra sidan tänker jag att det kanske beror på 3 graviditeter? Eller om det är farligt kanske det hade växt snabbare? 
    Ah man tänker för nycket. 
  • Anonym (Herakles)
    Eveline87 skrev 2024-03-04 20:57:47 följande:
    Tack:)

    Jag har såklart bokat tid, men blir ändå orolig. Å andra sidan tänker jag att det kanske beror på 3 graviditeter? Eller om det är farligt kanske det hade växt snabbare? 
    Ah man tänker för nycket. 
    Tror inte att det är något farligt alls. Man får både större och fler leverfläckar med åldern. Helt naturligt.
  • felicityporter
    Eveline87 skrev 2024-03-04 20:57:47 följande:
    Tack:)

    Jag har såklart bokat tid, men blir ändå orolig. Å andra sidan tänker jag att det kanske beror på 3 graviditeter? Eller om det är farligt kanske det hade växt snabbare? 
    Ah man tänker för nycket. 
    Åh, har du gått igenom tre graviditeter dessutom tror jag absolut att du inte behöver oroa dig, hormoner och allt sånt tenderar att få leverfläckar att växa. ☺️
    Har som sagt heller inte hört någon säga att det är äckligt, så det kan du också vara lugn över. 😉
  • Anonym (Hanna)

    Jag har/har haft flera leverfläckar som växt. Alltid visat upp, något enstaka har de velat ta bort "för säkerhets skull" men har aldrig varit något avvikande ändå.
    Sist jag visade upp ett födelsemärke som hade växt ganska mycket sa läkaren att ifall det börjar ändra färg och form kan jag visa upp det igen men det såg så snällt ut så det var ingen fara med att det växt.
    Nu har det slutat växa och varken ändrat färg eller form på något år.

    Tänker också att alla födelsemärken inte kommer/växer sig den storlek de ska vara sådär bara över en natt. 

    Men alltid bra att visa upp en gång för mycket än för lite.

  • Eveline87

    Tack för tröstande ordGlad
    Den har ju blivit mörkare också jämfört med innan, men jag hoppas det beror på graviditet eller ålder. 

  • EnAnonumius
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-04 07:43:48 följande:

    Eftersom den sitter i ansiktet kommer vc ta bort den.
    Mitt tips är att gå till hudklinik. Lika bra att ta bort den. Främst för testa och se om det är cancer, men även för att det är lite äckligt med leverfläckar i ansiktet. Speciellt såna stora utåtpetande. De flesta tycker det.


    Bara för att du och bland dina fisförnäma och klökmagade (låtsats) vänner tycker det,  är ingen ursäkt (ej heller förklaring) att försöka prata för folk i allmänhet.

     
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-03-09 08:35:51 följande:
    Bara för att du och bland dina fisförnäma och klökmagade (låtsats) vänner tycker det,  är ingen ursäkt (ej heller förklaring) att försöka prata för folk i allmänhet.

     
    Men snälla, gör bara en snabb googling. Vem gillar stora feta leverfläckar i ansiktet och kroppen? De stora bruna, utåtpetande, feta fläckarna med ett hårstrå i. Tycker du verkligen det är attraktivt? Jag tänker mer att det är du som är ute och cyklar när du försöker påstå att folk INTE bryr sig.
    Det är äckligt. Jag har faktiskt haft två själv på ryggen som en läkare tog bort. Vem vill ens se ut så?
  • Eveline87
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-09 09:49:21 följande:
    Men snälla, gör bara en snabb googling. Vem gillar stora feta leverfläckar i ansiktet och kroppen? De stora bruna, utåtpetande, feta fläckarna med ett hårstrå i. Tycker du verkligen det är attraktivt? Jag tänker mer att det är du som är ute och cyklar när du försöker påstå att folk INTE bryr sig.
    Det är äckligt. Jag har faktiskt haft två själv på ryggen som en läkare tog bort. Vem vill ens se ut så?

    Du ger verkligen fel svar i den här tråden. Visst det är din åsikt, men det var inte det svaret jag ville ha, hur fult och äckligt du tycker det är med stora leverfläckar. 
    Min leverfläck är som en rund liten prick, som blivit lite större, och därför är jag orolig, så som sagt, dina svar är inte det jag vill ha. 


    Nu vet jag inte hur gammal du är, du låter inte som en vuxen och stabil människa i alla fall. Ser du någon med en stor och hårig leverfläck, döm inte, för den människan har ju inte valt att ha det på sin kropp. Om du tycker att det är äckligt, håll det för dig själv, så enkelt är det. 

Svar på tråden Växande leverfläck