• Anonym (ts)

Tips på hur jag skall avvänja mina spelberoende söner

Mina söner, 8 och 12 år är som många andra helt beroende av telefoner, spel osv. Hur skall jag lyckas avvänja dom? Dom är hos sin pappa över halva tiden, och där är kollen inte lika hård som hos oss.  

Jag har också en 1 åring, så jag kan inte låta dom röija loss helt hemma:(. 
    Det enda dom gör
    hemma
    är
    spel/ telefon. 
    Känner mig desperat !

• Svar på tråden Tips på hur jag skall avvänja mina spelberoende söner
  • Anonym (V)
    Anonym (lugnadig) skrev 2024-03-02 15:47:34 följande:
    Varför skulle rita och pyssla vara bättre? Båda hobby går ut på att sitta still 
    När man använder händerna för hantverk av olika slag aktiveras andra delar av hjärnan än när man sitter vid en dator och spelar.

Kreativitet, finmotorik förbättras av att rita och pyssla i mycket högre grad än att spela spel. 
    Det är bättre för både en fysiska och psykiska hälsan att göra något "på riktigt", än via en skärm.
  • Anonym (lugnadig)
    Anonym (V) skrev 2024-03-02 15:56:47 följande:
    När man använder händerna för hantverk av olika slag aktiveras andra delar av hjärnan än när man sitter vid en dator och spelar.

Kreativitet, finmotorik förbättras av att rita och pyssla i mycket högre grad än att spela spel. 
    Det är bättre för både en fysiska och psykiska hälsan att göra något "på riktigt", än via en skärm.
    Du använder väl händerna när du spelar också tror du inte?

Finns forskning som bevisar att man blir kreativ av att spela

Har du en källa på att pyssel är bättre? 

www.forskning.se/2023/02/13/sportlov-framfor-skarmen-sa-kan-spelandet-bli-utvecklande/
  • Anonym (TV-beroende)
    Anonym (lugnadig) skrev 2024-03-02 16:00:26 följande:
    Du använder väl händerna när du spelar också tror du inte?

Finns forskning som bevisar att man blir kreativ av att spela

Har du en källa på att pyssel är bättre? 

www.forskning.se/2023/02/13/sportlov-framfor-skarmen-sa-kan-spelandet-bli-utvecklande/
    Det är ju bara några veckor sedan nyheterna rapporterade att skolbarn har svårigheter att använda sax.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (lugnadig) skrev 2024-03-02 15:46:17 följande:
    Gäller det även ditt internet användande? 
    Du stavade beroende fel och nej, jag har inget beroende.
  • Anonym (lugnadig)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-02 16:17:39 följande:
    Du stavade beroende fel och nej, jag har inget beroende.
    Du använde skiljetecknet på fel ställe i din mening

Uppenbarligen är du beroende då du inte kunde hålla dig borta från fl mer än några minuter. Du kanske bör ta tag i ditt eget beroende 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (lugnadig) skrev 2024-03-02 16:37:32 följande:
    Du använde skiljetecknet på fel ställe i din mening

Uppenbarligen är du beroende då du inte kunde hålla dig borta från fl mer än några minuter. Du kanske bör ta tag i ditt eget beroende 
    Vem fan orkar bry sig om ett felaktigt skiljetecken? Har du tråkigt eller...?...=...!...?

Att sitta online är inte samma som beroende, herregud vad du måste ha svårt med argumentation.
  • Anonym (lugnadig)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-02 16:45:34 följande:
    Vem fan orkar bry sig om ett felaktigt skiljetecken? Har du tråkigt eller...?...=...!...?

Att sitta online är inte samma som beroende, herregud vad du måste ha svårt med argumentation.
    Säger person som desperat letar efter stav i brist på argument

Aha så det är ok när du sitter online hela dagarna och söker bråk på FL men om ungarna vill spela då är det ett beroende 

Fast ibland kan det ju vara svårt för dom som har ett missbruk att se det, har du sökt hjälpt? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (lugnadig) skrev 2024-03-02 16:49:45 följande:
    Säger person som desperat letar efter stav i brist på argument

Aha så det är ok när du sitter online hela dagarna och söker bråk på FL men om ungarna vill spela då är det ett beroende 

Fast ibland kan det ju vara svårt för dom som har ett missbruk att se det, har du sökt hjälpt? 
    Stav...? Nu tappar du ord också. Intressant. Eller inte.

Hela dagarna...? Du vet inte ett skit om mitt FL-användande. Har du tråkigt igen eller? Du är barnslig och inte ens rolig.
  • Anonym (ts)
    Anonym (TV-beroende) skrev 2024-03-02 15:47:54 följande:

TS nämnde att ena barnet har ADHD är det ett arv från mamman kanske det är svårt att organisera vardagen.
    Om det är så att pappan har ADHD kanske han inte förstår riskerna med att sönerna spelar under hans veckor.

Arvet är nog lite från båda. Ingen av oss har nån diagnos och vi är helt normal fungerande. Men jag är nog ?lite adhd? och pappan väldigt ostrukturerad. Vi vill båda samma sak,
    men han har svårare att följa upp vad vi bestämmer, och svårt att säga nej.

Tack för
    bra tips! Skall verkligen försöka planera program osv.

imorgon skall vi simma på förmiddagen. Men  tiden hemma är det som blir så jobbigt. Speciellt med sambon som inte riktigt förstår hur det kan vara så svårt. Kan dom inte typ läsa en bok? Eeeh tyvärr inte? Alla barn gillar ej sånt. Även om det vore toppen!
  • Anonym (ts)
    NyfikenNicke skrev 2024-03-02 14:38:25 följande:
    Jag har ADHD också. Den introverta sorten. Och vi har större risker att utveckla beroenden och så.. Därför är det extra viktigt att du lär oss "hur man gör".

Jag skulle inte sätta massa gränser mot folk med adhd, där är det nog bättre att visa stöd och förstå. Vi vill vara aktiva och inte bli bestraffade för allting som vi gör. 

Och ärligt talat.. Skit i den nya sambon.. Idiot män som kommer in sent i ett förhållande och ska bestämma vad de nya barnen gör.. Det brukar aldrig sluta bra. 

Du som mor borde vara på ungars sida nu om något. 
    Vi föräldrar vill såklart att barnen skall göra annat en spela hela helgen. Så delvis håller jag med sambon, men han är så svartvit.  Men han är väldigt
    lugn till sitt temperament, så skiljer
    sig mycket från mitt o barnens sätt. Han tänker att dom kan läsa osv.
    Neeej det har dom aldrig gjort, även om det vore fint. Har gått föräldra kurs inom adhd, och det pointerns mycket att skärmtid när bägrensas. på vardagen får 12
    årimgen spela 3 timmar. Men efter det e det andra skärmar om han har chansen?
  • Anonym

Bara att stänga av, så små barn får finna sig i förälrarnas beslut.
    Hur svårt kan det vara`?

Jag trodde det handlade om äldre tonåringar, där kan det var besvärligare.

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2024-03-02 17:06:40 följande:

Hur svårt kan det vara`?

Menar du att det är lättare att tvinga yngre barn kanske skrikandes och gråtandes till den andra foräldern om de inte vill dit, än att tvinga dit äldre barn? En 12-åring kan man ju bära i värsta fall? Kanske ta ifrån honom nyckeln så han inte kommer in  i huset/lght om han skulle få for sig att gå tillbaka? Det är besvärligare att bära t ex en 16-åring?
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2024-03-02 17:06:40 följande:

Hur svårt kan det vara`?

En 12 åring
    med adhd och beteende problem kan definitivt vara svårare en
    äldre tonåring. Tro mig. Har äldre tonåringar också,  även om snart 17 åringen spelar
    mycket,
    är det inte samma problem.
Svar på tråden Tips på hur jag skall avvänja mina spelberoende söner