• mormor 1965

    Galen unge på café

    Sitter på ett café gör att njuta av kaffe och bulle.
    I närheten sitter en pappa med sin ca 4-5 åriga son. De har ockuperat en hel soffgrupp. 


    De har fikat färdigt men sonen är helbild, skriker och vrålar mellanåt rakt ur. Hoppar i soffan och på pappan.
    Pappan ser lite generad ut men säger inte åt pojken en enda gång.
    ( jag sätter ju en diagnos i mitt huvud på barnet förstås)
    folk. Inklusive jag går därifrån gör ingen orkar höra på det.
    Jag valde att gå men skulle det vara ok att säga till barnet och pappan? Vad tycker ni?
    Jag förstår att det är svårt att handskas med ett diagnosbarn men man behöver väl inte sitta och terrorisera alla i 45 min. ( nu rymde han och pappan efter?.Arma far)

  • Svar på tråden Galen unge på café
  • vissli

    Inte nödvändigtvis en diagnos. Däremot en förälder som borde förstått att det stör och löst det, genom att gå därifrån till något ställe barnet kunde få leka loss energin.

  • Bibbidi

    Sånt är så jävla jobbigt. Behöver inte bara vara småbarn utan folk i allmänhet som skriker, stör och är högljudda på restauranger och caféer. Vi var ute och åt lunch på en restaurang tidigare i veckan och ett tonprsgäng skrek och var jättehögljudda. Tyckte att det var dåligt att ingen i personalen sa till dem.

  • Mortiscia80

    Snacka om dömande! Barnet måste inte ha en diagnos bara för att han betedde sig illa och det är inte så att diagnosbarn automatiskt gör det heller! Och nej, självklart går man inte som någon snipkärring och säger till, skärpning!

  • Gaskarl

    Tyvärr vågar inte folk säga ifrån i offentligheten, fast det många gånger skulle behövas, det blir ett jävla liv, unga, moderna föräldrar är lättkränkta och anser att dom bara har rättigheter. 
    Ist går folk och caféägaren förlorar inkomst bara för att en, en pappa fått för sig att caféet är en lekplats. Nä, föräldrar borde foka på barnet och lekplatser till ungen fyllt 12.
    Var själv på 7:de himlen en gång för en drink, det är en skapligt fin skybar..Då hade ett  gäng lattemorsor tagit några sittplatser och lät barnen ränna runt...Uselt.
    Låter kanske surt och bittert, men jag sätter mig inte vid lekplats och drar en vinare. Var sak på sin plats.

  • Spucks
    Bibbidi skrev 2024-03-02 12:54:56 följande:

    Vi var ute och åt lunch på en restaurang tidigare i veckan och ett tonprsgäng skrek och var jättehögljudda. Tyckte att det var dåligt att ingen i personalen sa till dem.


    Personalen får nog betald alldeles för lite för att riskera att bli påhoppat av stökiga ungdomar och kanske även av annan folk som anser att det är en extrem kränkning om man tillrättvisar stackars baaaaaaarn!
  • TL12
    Mortiscia80 skrev 2024-03-02 15:12:38 följande:

    Snacka om dömande! Barnet måste inte ha en diagnos bara för att han betedde sig illa och det är inte så att diagnosbarn automatiskt gör det heller! Och nej, självklart går man inte som någon snipkärring och säger till, skärpning!


    Snipkärring ? 
    jag är gubbe , hade lätt sagt till ung djäveln 
    så det tagit hus i helvete 
    ibland är det som behövs 
  • GGN

    Jag hade stirrat argt. Jag har varit i hans situation och då har vi avbrutit och gått därifrån. 

  • mormor 1965
    callmepreggoornot skrev 2024-03-02 12:32:46 följande:

    är du tillbaka alltså?


    Haha, alltså jag gick och sitta på andra sidan i caféet. Så det hördes dit också men inte så mycket. Och såg när de kom utspringandes.
Svar på tråden Galen unge på café