• Mammatillsofia

    Koncentration

    Hej alla fantastiska föräldrar!


    Jag är ny här på forumet och ville dela med mig av något jag har funderat på en del. Mitt barn, som är 9 år, har på sistone haft svårt att hitta fokus under läxläsningen. Jag vet att det kan vara en utmaning för många barn i den här åldern, men jag undrar om det finns någon annan förälder här som stött på samma problem?


    Jag har provat de vanliga tipsen som en lugn miljö, regelbundna pauser och att försöka göra läxorna tillsammans, men det känns som att vi inte riktigt hittat rätt strategi ännu. Nyligen läste jag något om att vissa typer av ljus kan hjälpa till att förbättra koncentrationen. Det lät lite förvånande först, men ju mer jag tänker på det, desto mer nyfiken blir jag. Finns det någon här som har erfarenhet av det eller kanske andra kreativa lösningar för att hjälpa barn att koncentrera sig?


    Jag uppskattar verkligen alla tips och råd. Tack på förhand för att ni delar med er av era erfarenheter!

  • Svar på tråden Koncentration
  • Mortiscia80

    Många barns och ungdomars hjärnor skadas idag av det snabba flödet på skärmar, ffa telefoner. Detta formar deras hjärnor, reaktionssätt, belöningssystem, tålamod, koncentrationsförmåga och mycket annat. Därför är det bra om man börjar begränsa skärmtiden och vänjer barnen vid "långsamma" aktiviteter, sånt som tar tid, kräver tålamod och fokus osv. Det tar tid att omforma hjärnan men det är precis vad många barn och unga behöver.

  • Medborgare
    Mortiscia80 skrev 2024-02-29 11:08:15 följande:

    Många barns och ungdomars hjärnor skadas idag av det snabba flödet på skärmar, ffa telefoner. Detta formar deras hjärnor, reaktionssätt, belöningssystem, tålamod, koncentrationsförmåga och mycket annat. Därför är det bra om man börjar begränsa skärmtiden och vänjer barnen vid "långsamma" aktiviteter, sånt som tar tid, kräver tålamod och fokus osv. Det tar tid att omforma hjärnan men det är precis vad många barn och unga behöver.


    Tror också det ligger mkt i detta. 


     

Svar på tråden Koncentration