• Larik1

    Åka till Israel

    Hej jag är 19 år och vill åka till Israel med min vän i år. Sverige avråder alla onödiga resor till Israel men har kollat runt och det verkar rätt säkert dit jsg ska tel aviv. Har it berättar för mina föräldrar för dom vet ju hur säkerhetsläget är i palestina israel men e väldigt intresserad av jerusalem och tel aviv. någon från Israel eller som varit där som kan berätta lite mer kanske?

  • Svar på tråden Åka till Israel
  • Tukt

    När UD avråder från resor, gör det ju det av en anledning. Johan Floderus tyckte exempelvis det var en god idet att åka till Iran. I dag får han i bästa fall ruttna i fängelse, i sämsta fall dödsstraff. 
    När UD gör sådan avrådan, så gör de inte det enbart på grund av säkerhetsläget, utan för att de också har svårt att hjälpa om något sedan skulle hända.
    Själv ställer jag mig tveksam till folk som vill bränna svenska skattepengar och svenskt anseende på folk som åker runt och är "intresserade" på fel ställen i världen.

  • FtS70

    Jag har judiska vänner som jag besökt många gånger, men nu avvaktar jag. Vi ses hellre i Europa. I mina och deras ögon är den nuvarande regeringen den farligaste på femtio år.

  • Anonym (Herakles)

    Om du inte förstår UD:s direktiv är du inte mogen nog att resa än.

  • Mentat

    Stt resa till Israel är inget problem i allmänhet, de kan ju inte jämföras med Iran eller Ryssland. Att göra det just nu verkar däremot sällsynt korkat. Vänta med att bestämma något till kriget tar slut, då kanske UDs avrådan tas bort.
    Hizbollah har säkert missiler som kan nå Tel Aviv. Israel är ett litet land.

  • Anonym (Wtf)

    Åker man till vilken destination som helst som avråds att åka till får man helt och hållet skylla sig själv om något händer.

  • Aliona

    Det första problemet kan vara att försäkringar inte brukar gälla när man åker till ställen som UD avråder, så det får du kolla upp först. 


    Sen ska ni vara medvetna om att i det sköra dagsläget kan saker förändras innan ni hinner reagera. Även om det verkar lugn nu så innebär det inte att det är det imorgon. Terrorismhotet är högt, Andra länder kan dras in. Vad har ni för kunskap att värdera säkerheten på plats? Reser du med någon som är van vid miljön och vet vad ni bör titta efter och vilka platser och situationer ni ska undvika? Kan ni språket så att ni kan följa med i nyheter och annan information? Har ni plan för hur ni ska agera och var ni ska ta vägen om något händer? 


    Jag reser ofta pga jobbet till ställen dit UD avråder, men det går inte att göra oförberedd. Just Israel skulle jag nog råda dig att vänta lite, även om du skulle vara kapabel att klara dig. Det kommer troligtvis lugna sig ganska snart och gå tillbaka till en för Israel normal säkerhetsnivå igen. 

  • Goneril

    Vad säger dina föräldrar? Bestämd avrådan, läs på. Reseförsäkring gäller inte, händer något kan du inte räkna med hjälp från Sverige, du åker helt på egen risk. Intressant? Finns andra platser på jorden som är lika intressanta men inte så farliga.

  • Anonym (Spett)

    Avråder starkt från att åka dit i dagsläget. Det borde kunna vänta några år tills det lugnat sig. Med tanke på att de plockat gisslan som inte fått komma tillbaka än, sätt in er i den situationen att ni likväl kan bli del av den gisslan om ni har otur.

    Området är som en tickande bomb, ingen vet vem som orsakar nästa smäll och var. Breder kriget ut sig ännu mer är det inte säkert man kommer därifrån på flera år.

Svar på tråden Åka till Israel