• Madame123

    IVF | Syskonförsök | Dag 6 embryo

    För dig som går igenom eller har gått igenom en IVF-resa så vet du säkert vilken bergodalbana det är. Hopp och förtvivlan, glädje och sorg och allt däremellan! Jag har grävt i de djupa familjelivsarkiven för att läsa om hur det har gått för andra och nu kände jag nog att det var min tur att dra mitt strå till stacken och berätta vart jag/vi är nu.

    Jag har genomgått en IVF-behandling innan och även om vi hade fantastisk tur så var det inte utan en hel del oro under tiden. Jag och min partner blev klassade som ofrivilligt barnlösa då det inte fanns något att anmärka på varken mig eller honom. Efter en lång väntan fick vi göra IVF via Landstinget. Kortfattat: korta protokollet, tecken för överstimulering, 14 plockade ägg, 7 befruktade och 1 som klarade sig hela vägen till frysen. Därefter blev det FET ca 2 månader senare och idag har vi en fullt friskt barn.

    Vi har precis gått igenom behandling för ett syskonförsök på privat klinik där det blev 12 ägg och planerad insättning idag på odlingsdag 5. Idag ringde de och sa att de har inte uppnått rätt kvalitet för insättning och just nu känns det verkligen som hela världen har rasat. De fortsätter odling till imorgon (dag 6) och hoppas att det blir något att frysa. Någon som känner igen sig? Bör man tappa hoppet nu?

  • Svar på tråden IVF | Syskonförsök | Dag 6 embryo
  • Madame123

    Här kommer en uppdatering (mest för att jag hatar när man fastnar i en tråd där man inte får reda på hur det har gått). Idag hittade de blastocyster men ingen var av tillräcklig kvalitet för att frysas. Det kändes verkligen som allt gick så bra men nu står vi här på ruta ett igen. 

  • Juliii86

    Hej vad tråkigt att höra 😞  Vi håller också försöker få ett syskon försök från Sahlgrenska. Jag gjorde ivf för 6 år sedan och har en embryo som ligger fryst. Av många anledningar så har vi inte kunnat göra en insättning förens nu. Så nästa vecka måste jag göra en undersökning för att se om jag har kvar polyp och sen göra insättning. Det känns nervöst och jobbigt när det har gått så många år sen jag gjorde ivf.

    När jag gjorde ivf för 6 år sen så blev jag gravid på andra försöket. Det blev 4 ägg och sen dog 3 st. Då hade jag bara en kvar som levde och som nu är på toppen kvalite men visst finns det risk att det inte blir något även fast läkare säger att det inte skulle vara några problem att bli gravid. Jag är väldigt skeptisk att det ska ta sig pågrund av pcos och polyp.. det känns oroväckande. Tänk om det inte skulle funka? 

  • Hustru

    För drygt 30 år gjorde vi första försöket. Två ägg sattes in, och tre blev nedfrusna.
    Jag blev överstimulerad och höll på att stryka med, men jag var gravid och förutom tiden med överstimuleringen mådde jag toppen under hela graviditeten. Det blev en dotter. Året därpå satte vi in ett av de frusna, men det ville sig inte.  Vi bestämde oss för ett privat försök som misslyckades.  Bestämde att vi aldrig skulle försöka igen. Råkade få en summa pengar två år senare, ringde till privatkliniken och sa att en gång till, men jag ville ha samma medicinering som första gången men vaksam på överstimuleringssymtom. Det lyckades, och allt gick bra. Han fyller 26 i sommar.
    Tekniken har bara blivit bättre så lycka till.

  • Madame123

    @juliii86
    Ja, det tar verkligen på psyket att ge sig in i en IVF-snurra igen. Det positiva med att ha en lyckad IVF i bagaget är ju just det att man faktiskt har lyckats en gång så det finns ju goda förutsättningar att lyckas igen. Håller verkligen alla tummar och tår för att allt går fint. Vill du fortsätta skriva hur det går är du varmt välkommen att göra det i den här tråden. Jag kände själv att det var skönt att skriva av mig lite 🥰

  • Madame123

    @hustru
    Tack för att du delade med dig! Jag kan verkligen tänka mig att känslorna var åt alla håll och kanter när allt hände. Så fint att det blev ett syskon tillslut! ❤️

  • Juliii86
    Madame123 skrev 2024-03-05 20:50:46 följande:

    @juliii86
    Ja, det tar verkligen på psyket att ge sig in i en IVF-snurra igen. Det positiva med att ha en lyckad IVF i bagaget är ju just det att man faktiskt har lyckats en gång så det finns ju goda förutsättningar att lyckas igen. Håller verkligen alla tummar och tår för att allt går fint. Vill du fortsätta skriva hur det går är du varmt välkommen att göra det i den här tråden. Jag kände själv att det var skönt att skriva av mig lite 🥰


    Ja men precis så då tänker man att men nu borde det också funka denna gången också. Tack och jag gör detsamma till dig också! Tack vad snäll du är, jag skulle jätte gärna vilja fortsätta skriva här. Jag har tyvärr ingen jag kan prata av mig om detta för det ingen som gör IVF så det är bra om  man har någon annan som typ går igenom samma sak. Ja visst känns det bra att kunna skriva av sig.

    Jag var i Sahlgrenska förra veckan tror jag det var och de hittade tyvärr flera polyper och en som låg lite dumt till, i livmoder och hon skulle prata med en läkare om det är något man behöver ta bort. Så nu får jag vänta på svar om jag kan få göra ivf snart eller om det kommer bli en operation på det. Hon sa också att jag behöver ta provera i 2 månader för det kan hjälpa ta bort polypen om inte så blir det en operation. Tyckte det var jobbigt att höra att jag måste nu vänta för jag var lite smått inställd på att nä polypen som dom tog bort för några år sen är borta men så fel jag hade. Å andra sidan så är det bra också att de hittade polyper för det kunde också ha gjort det svårare för mig att bli gravid och inte blivit gravid alls.
  • Madame123
    Juliii86 skrev 2024-03-11 21:14:29 följande:
    Ja men precis så då tänker man att men nu borde det också funka denna gången också. Tack och jag gör detsamma till dig också! Tack vad snäll du är, jag skulle jätte gärna vilja fortsätta skriva här. Jag har tyvärr ingen jag kan prata av mig om detta för det ingen som gör IVF så det är bra om  man har någon annan som typ går igenom samma sak. Ja visst känns det bra att kunna skriva av sig.

    Jag var i Sahlgrenska förra veckan tror jag det var och de hittade tyvärr flera polyper och en som låg lite dumt till, i livmoder och hon skulle prata med en läkare om det är något man behöver ta bort. Så nu får jag vänta på svar om jag kan få göra ivf snart eller om det kommer bli en operation på det. Hon sa också att jag behöver ta provera i 2 månader för det kan hjälpa ta bort polypen om inte så blir det en operation. Tyckte det var jobbigt att höra att jag måste nu vänta för jag var lite smått inställd på att nä polypen som dom tog bort för några år sen är borta men så fel jag hade. Å andra sidan så är det bra också att de hittade polyper för det kunde också ha gjort det svårare för mig att bli gravid och inte blivit gravid alls.
    Du får jättegärna fortsätta skriva här! Ursäkta att jag svarar så sent, jag trodde nog att jag skulle få notiser om att nya kommentarer hade dykt upp men verkar inte så.
    Hur har det gått för dig? Så himla tråkigt att det dykt upp polyper igen. Men som du säger så var det ju säkert bra att de såg det i god tid så du inte hamnar i en IVF-behandling som kanske inte fått alla förutsättningar att lyckas.

    Vi har precis gjort syskonförsök omgång 2 med ett insatt 3-dagarsembryo och 1 långtidsodlat till frysen. Tyvärr har jag fått min mens idag så det är rätt kört där. Värst är nog dock att nu börjar det snart landa i en ekonomisk fråga för vår del så känns ju inte superbra just nu 😕
  • Anonym (Babydust)

    Hoppar gärna in i denna tråd då och hoppas det finns fler som vill följas åt? 


    Jag har ett barn på tre år som vi fick på naturlig väg, men nu efter två års försök till syskon trots att allt är ?normalt?,  har vi valt att gå vidare med ivf. 


    Började med spruta gonal f igår och kommer få svar imorgon när det är dags för vul.


    Är egentligen inte så förväntansfull inför denna resa, även om chansen till ett syskon förhoppningsvis ökar. Känns så dumt egentligen..Men en del av mig hade hoppats att få ett plus på naturlig väg. Det blir en del pengar, som inte garanterar till något egentligen, hormoner som man ska tillsätta, äggplock, och alla besök samt planering (vi bor 2h bort från kliniken). Och inte för att tala om den känslomässiga berg och dalbanan som väntar. Har försökt att inte läsa så mycket, är egentligen inte så insatt kring allt med ivf. Tänker att jag följer ordinationen på sprutorna och det kliniken säger, tar en dag i taget. 

Svar på tråden IVF | Syskonförsök | Dag 6 embryo