• Ensam hemma

Har du som är sambo testamente?

När det obegripliga händer, det som inte får händer, att din sambo avlider har ni skapat någon trygghet för framtiden för den efterlevande?

När min sambo plötsligt gick bort hade vi ett inbördes testamente så jag iaf hade tryggheten att ha ett hem kvar. Tack vare facket och arbetsgivaren betalades det ut stora summor plus att jag under 5 år fick ut delar av tjänstepensionen.

• Svar på tråden Har du som är sambo testamente?
  • Agda90
    Ensam hemma skrev 2024-02-27 09:46:46 följande:
    Har du som är sambo testamente?

När det obegripliga händer, det som inte får händer, att din sambo avlider har ni skapat någon trygghet för framtiden för den efterlevande?

När min sambo plötsligt gick bort hade vi ett inbördes testamente så jag iaf hade tryggheten att ha ett hem kvar. Tack vare facket och arbetsgivaren betalades det ut stora summor plus att jag under 5 år fick ut delar av tjänstepensionen.

Vi gifte oss. 
    När vi gifte oss hade jag inte koll på alla försäkringar, arv osv. Men ju mer jag har lärt mig genom åren desto gladare är jag att vi gifte oss. 
  • Anonym (Insi)

Testamente + livförsäkring på varann.

• Anonym (Ja)

Ja, det har vi. Vi har barn och hus ihop. Målet är bröllop. Any year now. 

• Anonym (jadå)

Livförsäkring och ett mycket enkelt testamente. Precis som mina föräldrar hade.

• Toxicated

Sambo och inget testamente men en familjeförsäkring via facket (Familjeskydd - Bliwa / Unionen) som under fem år betalar ut pengar till den kvarvarande. Tanken är att man skall klara boendekostnader och komma på fötter och inte hamna i en situation där allt händer på samma gång.

• Anonym (NE)

Sambos utan gemensamma barn, han har två från tidigare förhållanden. Jag har skrivit testamente för att se till att allt går till min sambo. Det skulle bli ekonomisk katastrof för min sambo om jag dog men det inte skulle påverka min ekonomi om han dog. 

• Anonym (XXX)
    Anonym (NE) skrev 2024-02-28 16:35:03 följande:

Sambos utan gemensamma barn, han har två från tidigare förhållanden. Jag har skrivit testamente för att se till att allt går till min sambo. Det skulle bli ekonomisk katastrof för min sambo om jag dog men det inte skulle påverka min ekonomi om han dog. 

Varför vill du att det som du (eller dina föräldrar?) slitit ihop ska hamna hos främmande barn? I ditt läge hade jag absolut inte skrivit testamente och heller inte gift mig. Samt avtalat bort sambolagen. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-01 08:24:27 följande:
    Varför vill du att det som du (eller dina föräldrar?) slitit ihop ska hamna hos främmande barn? I ditt läge hade jag absolut inte skrivit testamente och heller inte gift mig. Samt avtalat bort sambolagen. 
    Håller med till 100%, det verkar ju jättekonstigt.
    Ok om han inte haft några ungar, men detta?
  • MsM84
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-01 08:24:27 följande:
    Har man själv inga barn är det väl inte konstigt? 
  • Anonym (XXX)
    MsM84 skrev 2024-03-01 09:03:48 följande:
    Då vill man väl att ens förmögenhet ska gå tillbaka till ens egen släkt, i normala fall? Till syskon, syskonbarn...
  • Anonym (My)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-01 09:09:50 följande:
    Då vill man väl att ens förmögenhet ska gå tillbaka till ens egen släkt, i normala fall? Till syskon, syskonbarn...
    Varför skulle man vilja det? Jag vill hellre att mitt arv går till mina bonusbarn som jag bott med sedan de var små. De är knappast några ?främmande? barn. Det låter märkligare att man önskar att syskonen ärver en än att ens sambo och hens barn gör det. 
  • Anonym (Donna)
    MsM84 skrev 2024-03-01 09:03:48 följande:
    Det är fortfarande konstigt.
    Finns det släkt, syskon eller vänner så borde man rimligtvis hellre se pengarna gå till dem.

Det är väl en sak att ta en försäkring som hjälper till om det värsta skulle hända, men att testamentera till en partner och hans ungar?
    Nej, förr såg jag solen gå ner i väster.
  • Anonym (Mia)

När mina föräldrar dog började min storasyster säga att hennes barn skulle ärva "rika moster" alltså mig. Aldrig i helvete tänkte jag och vi skrev inbördes testamente där min sambo skulle ärva allt.

Varför skulle mina syskonbarn ärva hälften av vårt obelånade hus och mina pengar som vi tillsammans skrapat ihop? 

• Anonym (XXX)
    Anonym (Mia) skrev 2024-03-01 10:45:36 följande:

När mina föräldrar dog började min storasyster säga att hennes barn skulle ärva "rika moster" alltså mig. Aldrig i helvete tänkte jag och vi skrev inbördes testamente där min sambo skulle ärva allt.

Varför skulle mina syskonbarn ärva hälften av vårt obelånade hus och mina pengar som vi tillsammans skrapat ihop? 

Din syskon och dina syskonbarn bär ju ditt blod. Om du inte för dina gener vidare, så gör DE det. Din sambo däremot är väldigt viktig för dig just nu när du är kär, men om du dör så kommer han förmodligen att sörja i ett halvår - och sedan skaffar han Tinder. Och sedan kommer han och hans nya att har roligt för dina pengar. Och kanske få ett par barn som får ärva i sin tur - barn som inte har en droppe av ditt blod. Känns det bra?
  • Anonym (NE)

Hoppas vissa människor med bonusbarn som man bott med i flera år inte kallar dom för ?främmande barn?, isf kan jag förstå att man inte vill lämna något till dom🤔

Men jag lämnar inget till några ?främmande barn?, jag lämnar allt till min sambo, det är ingen förmögenhet men eftersom jag är statligt anställd med väldigt förmånliga avtal så betalas det ut runt en halv miljon till min sambo/man Om något skulle hända mig. (Betalas enbart ut till partner eller egna barn dvs hade inte betalats ut till syskon eller syskonbarn utan brunnit inne)

Mina föräldrar är pigga och glada förhoppningsvis i mååånga år framöver och skulle det bli något stort arv till mig så är det enkelt att skriva ett nytt testamente där kanske en del går tillbaka till mina tre syskon, det får jag se den dagen det sker. 

Anledningen till att jag inte skulle bli ekonomiskt drabbad av hans bortgång medan min skulle påverka honom mer, är min höga inkomst inte någon förmögenhet som ligger på hög. Och skulle jag gå bort så försvinner den inkomsten.

Andra faktorer som väger in är att alla mina syskon har ordnade ekonomier, vet dessutom att den dagen mina föräldrar går bort så får dom alla är ordentligt tillskott i kassan, dom behöver inte några pengar från mig. Nä det jag har ska gå till min livskamrat och partner. Mannen som fyllt mitt liv (hur länge det nu varar) och vardag med kärlek, omtanke och glädje.

• Anonym (Mia)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-01 10:58:03 följande:
    Din syskon och dina syskonbarn bär ju ditt blod. Om du inte för dina gener vidare, så gör DE det. Din sambo däremot är väldigt viktig för dig just nu när du är kär, men om du dör så kommer han förmodligen att sörja i ett halvår - och sedan skaffar han Tinder. Och sedan kommer han och hans nya att har roligt för dina pengar. Och kanske få ett par barn som får ärva i sin tur - barn som inte har en droppe av ditt blod. Känns det bra?
    Det känns helt naturligt för mig. Vi är äldre och bott ihop 30 år och om jag dör så önskar jag inget hellre att han träffar en ny. Han är en underbar man som jag unnar all lycka. Dör jag före pensionen får han dessutom ut alla mina försäkringar, detsamma gäller mig.
  • Anonym (Donna)

Mitt ex har skrivit mig som förmånstagare, vore snopet för hans nya om han glömt att ändra det.
    Känner jag honom rätt så är det inget han har tänkt på.

Sen önskar jag inte livet ur honom såklart. Men händer det så...

• Anonym (?)
    Anonym (Donna) skrev 2024-03-01 09:28:15 följande:
    Det är fortfarande konstigt.
    Finns det släkt, syskon eller vänner så borde man rimligtvis hellre se pengarna gå till dem.

Det är väl en sak att ta en försäkring som hjälper till om det värsta skulle hända, men att testamentera till en partner och hans ungar?
    Nej, förr såg jag solen gå ner i väster.
    Det finns faktiskt människor som går all in med sina bonusbarn. Har en sån familj i min närhet, den nya partnern kom in när barnen var 5 och 7. Idag är dom gifta och barnen är adopterade av nya partnern. 
Svar på tråden Har du som är sambo testamente?