• Anonym (S)

Alltid dåligt samvete för sparande

Tjänar bra och sparar ca 30% av min inkomst på årsbasis. Skulle säkert kunna spara mer och därför alltid detta eviga dåliga samvete. 

Har hus och fritidshus med lån. Dvs skulle kunna amortera mer (dock inte så sugen eftersom belåningen är på 70%, men visst det kostar). Har 2 barn runt 10 år. Vill helst lägga mina pengar på barnen och upplevelser med dem men trots det detta eviga dåliga samvete. För man vet ju att man kan går till frisören mer sällan, köpa mindre utemat osv. 

frågeställningen; hur landar jag i att mitt sparande är ok och mitt beslut runt detta. 

• Svar på tråden Alltid dåligt samvete för sparande
  • Jemp

Att ha dåligt samvete över sina val i livet behöver många jobba med på en generell nivå. För mig är det ett arbete kring personlig utveckling, men också att faktiskt landa i att det är ett aktivt val man gjort och lära sig lita på det.

Sen är det ju svårt att säga något om förutsättningar. Det beror ju både på vad du tjänar, om du redan har tillräcklig buffert och om du konsumerar vettigt. Att dra ner på konsumtion och ogenomtänkta köp är relevant för många, av fler anledningar än ekonomi. 

• Jemp
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 15:22:14 följande:

Jag vil också leva här och nu men samtidigt är jag rädd att pengarna ska rinna genom fingrarna utan att jag är medveten om det. Det är ju lätt hänt att skaffa sig ?dyra? vanor.  

Kanske tänker jag lite för mycket på senare- att jag inte orkar jobba tills pensionsåldern och därför vill spara. 

Plus, ju mer man sparar ju ?snålare? verkar man bli?

Gör en budget om du inte har någon. 

Vet du att du sparar Y/månad och har X att spendera på ?onödigheter? rinner inte pengarna okontrollerat iväg. 

• TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2024-02-27 14:35:49 följande:

Att ha dåligt samvete över sina val i livet behöver många jobba med på en generell nivå. För mig är det ett arbete kring personlig utveckling, men också att faktiskt landa i att det är ett aktivt val man gjort och lära sig lita på det.

Sen är det ju svårt att säga något om förutsättningar. Det beror ju både på vad du tjänar, om du redan har tillräcklig buffert och om du konsumerar vettigt. Att dra ner på konsumtion och ogenomtänkta köp är relevant för många, av fler anledningar än ekonomi. 

Ja, det är både miljövänligare och känns bättre när man drar ner på onödig konsumtion.
    Jag tycker också att det är något värdefullt att ge sina barn, dvs en sund inställning till onödig konsumtion och ett bra ekonomiskt tänkande. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jemp skrev 2024-02-27 14:37:58 följande:

Vet du att du sparar Y/månad och har X att spendera på ?onödigheter? rinner inte pengarna okontrollerat iväg. 

Jag har alltid gjort så att jag månadssparar, med automatiskt överföring, sen har jag levt upp resten. 
  • Anonym (Alexandra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-27 14:44:28 följande:
    Ja, det är både miljövänligare och känns bättre när man drar ner på onödig konsumtion.
    Jag tycker också att det är något värdefullt att ge sina barn, dvs en sund inställning till onödig konsumtion och ett bra ekonomiskt tänkande. 
    Fast det är ju skillnad på DET och att få dåligt samvete och ångest för att man inte sparar alla pengar. Att må dåligt för att man gått på café eller suttit på en uteservering med ett par vänner när man har ekonomin för det är ju inte hälsosamt.
  • septembermamma2022

30 % är ju fantastiskt bra! Fortsätt med det så bygger du en stabil framtid för dig och barnen.

Tycker absolut inte att du ska dra in på kostnader kring barnen och upplevelser tillsammans med dem. Du kommer inte att ångra att du la tid och resurser på barnen på din dödsbädd.

Om det känns jobbigt så kanske slimma ner dina privata kostnader som bara rör dig och lägga det på sparande till dig själv eller ännu hellre barnen? Typ skippa varannat frisörbesök och gör matlåda istället för utelunch? Ha köpstopp för nya kläder/prylar till dig själv och spara de pengarna? Sälj av saker du inte använder och spara pengarna?

Men se till för både din och barnens skull att du lägger pengar på er gemensamt om du har dem. Det ska du unna barnen och dig. <3

• Anonym (S)
    Jemp skrev 2024-02-27 14:37:58 följande:

Det är såhär? för ca 5 år sedan fick jag ett bättre jobb och så ännu ett för att idag typ ha dubbelt så hög lön som jag hade för 5 år sedan. Ganska snabbt, efter löneökningen och efter att jag gjort några renoveringar på huset, så började jag spara. Innan dess var sparandet mer till en kontantinsats, anlägga en trädgård osv, kortsiktiga men nödvändiga investeringar. först bestämde jag att jag skulle spara den första löneökningen och fortsätta hålla samma nivå som innan. Sen fick jag ännu en löneökning. Då kom mitt dilemma Om jag skulle spendera mer. Men Jag fortsatte leva av samma summa som innan och sparade resten. Sedan kom räntehöjningar och inflation? dvs allt har gått upp i pris och att spara samma som innan går liksom inte. Ivf inte med att bibehålla samma vanor, som inte är särskilt extravaganta eller Egentlige  jag skulle  kunna spara samma men då kostar det något annat. Detta ger mig hårklyveri. Samtidigt har jag någon hypotetisk summa som jag sparar till som jag ligger back på, då jag bla fick för mig att köpa en bil som jag tyckte var lite kul. Har också gjort ytterligare investeringar i huset som kostat. de flesta tycker nog att det känns fullt normalt men  blir stressad av att jag ligger back på sparandet samt att mitt sparande har sjunkit pga ökade kostnader. 

• Anonym (S)
    septembermamma2022 skrev 2024-02-27 18:13:20 följande:

30 % är ju fantastiskt bra! Fortsätt med det så bygger du en stabil framtid för dig och barnen.

Tycker absolut inte att du ska dra in på kostnader kring barnen och upplevelser tillsammans med dem. Du kommer inte att ångra att du la tid och resurser på barnen på din dödsbädd.

Om det känns jobbigt så kanske slimma ner dina privata kostnader som bara rör dig och lägga det på sparande till dig själv eller ännu hellre barnen? Typ skippa varannat frisörbesök och gör matlåda istället för utelunch? Ha köpstopp för nya kläder/prylar till dig själv och spara de pengarna? Sälj av saker du inte använder och spara pengarna?

Men se till för både din och barnens skull att du lägger pengar på er gemensamt om du har dem. Det ska du unna barnen och dig. <3

Jag hade en period där det harmonerade med sparande och inkomst. Sedan dess har alla kostnader gått upp och jag kan inte längre spara samma utan att dra ner på något. Ist för att acceptera att jag inte är mer slösaktig än innan så blir jag stressad. det har varit några månader där jag sparat mindre än förut. Målet jag hade om att spara en viss summa känns inte realistisk längre. Men jag vill ju samtidigt lägga pengar på barnen i form av upplevelser, men även det tar emot just nu? har nog hamnat på en dålig plats ?mentalt? runt det här med sparande 
  • Kvittning

Jag har tagit det aktiva beslutet att utöver buffertsparandet på några hundratusen (som nu är "på plats") så tänker jag i princip inte spara en krona i långsiktigt sparande så länge barnen bor hemma.

Vi sparar kortsiktigt till resor och väljer att leva och uppleva nu när vi som tonårsföräldrar antagligen har de högsta utgifter vi någonsin kommer ha. 

När barnen flyttar kommer vi få betydligt mindre utgifter och då kan vi börja spara för sparandet skull och för att ha pengar till att sätta guldkant på tillvaron som pensionärer. 

Att leva snålt när barnen bor hemma för att ha en massa pengar när man blir gammal känns för mig som helt fel prioriteringar. 

Jag fattar om man är låginkomsttagare och är orolig att alls klara vardagen på pensionen att man vill spara lite extra under lång tid, men som höginkomsttagare så kommer vi kunna spara absolut tillräckligt om vi startar 10 år innan pensionen. 

• Anonym (Roll)
    Anonym (S) skrev 2024-02-27 11:37:57 följande:

Det låter ifs inte som att du heller går på krogen så ofta?. Eller unnar dig guldkant mer än resorna? äta billigt, köpa kläder endast på rea är ju mycket strikt i de flestas ögon. Har du en absolut summa eller en % som du ska spara varje år/ månad? När du reser, hur tänker du då, är det även billiga resor som gäller?
    superbra att du hittat ett mål som funkar för dig och det är nog typen som du som får mig att känna mig slösig som inte sparar mer/ prioriterar mina utgifter hårdare. 
    Ju mer jag har på banken ju svårare blir det att spendera tycker jag?

När jag pluggade gick jag ofta på krogen, men köpte endast en öl per utgång. Ju per pengar jag har, ju mer har jag börjat unna mig. Förr färgade jag håret hemma, nu går jag till frisören fyra ggr per år och försöker njuta utav den nyklippta och färgade känslan varje gång. Båda mina föräldrar dog ganska unga i sjukdom. För mig är det viktigt att uppleva livet nu och samtidigt spara lagom så jag kan hjälpa mina barn i framtiden och låta dem potentiellt ärva tillgångar. Har satt upp ett nytt mål nu som sagt. Nu är målet att jobba lagom, ha kul och kunna leva på avkastning om 10 år. Att köpa kläder på rea är ingen stor uppoffring för mig men det gör att jag kan unna mig en extra weekend per år. Du kanske inte unnar dig rätt saker? Känns ju ovärt att spendera pengar och sen inte vara tillfreds, om vi inte räknar med tråkiga saker såsom underhåll. 
  • PH76
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 10:08:13 följande:
    Alltid dåligt samvete för sparande

Tjänar bra och sparar ca 30% av min inkomst på årsbasis. Skulle säkert kunna spara mer och därför alltid detta eviga dåliga samvete. 

Har hus och fritidshus med lån. Dvs skulle kunna amortera mer (dock inte så sugen eftersom belåningen är på 70%, men visst det kostar). Har 2 barn runt 10 år. Vill helst lägga mina pengar på barnen och upplevelser med dem men trots det detta eviga dåliga samvete. För man vet ju att man kan går till frisören mer sällan, köpa mindre utemat osv. 

frågeställningen; hur landar jag i att mitt sparande är ok och mitt beslut runt detta. 

Om ditt låga sparande ger dig dåligt samvete så tycker jag absolut att du ska spara mer, det är både dumt och väldigt jobbigt att gå runt med dåligt samvete.
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2024-02-27 22:36:13 följande:

Det är såhär? för ca 5 år sedan fick jag ett bättre jobb och så ännu ett för att idag typ ha dubbelt så hög lön som jag hade för 5 år sedan. Ganska snabbt, efter löneökningen och efter att jag gjort några renoveringar på huset, så började jag spara. Innan dess var sparandet mer till en kontantinsats, anlägga en trädgård osv, kortsiktiga men nödvändiga investeringar. först bestämde jag att jag skulle spara den första löneökningen och fortsätta hålla samma nivå som innan. Sen fick jag ännu en löneökning. Då kom mitt dilemma Om jag skulle spendera mer. Men Jag fortsatte leva av samma summa som innan och sparade resten. Sedan kom räntehöjningar och inflation? dvs allt har gått upp i pris och att spara samma som innan går liksom inte. Ivf inte med att bibehålla samma vanor, som inte är särskilt extravaganta eller Egentlige  jag skulle  kunna spara samma men då kostar det något annat. Detta ger mig hårklyveri. Samtidigt har jag någon hypotetisk summa som jag sparar till som jag ligger back på, då jag bla fick för mig att köpa en bil som jag tyckte var lite kul. Har också gjort ytterligare investeringar i huset som kostat. de flesta tycker nog att det känns fullt normalt men  blir stressad av att jag ligger back på sparandet samt att mitt sparande har sjunkit pga ökade kostnader. 

Det finns ju siffror på inflationen, dvs procentuellt hur mycket kostnaderna har ökat. Det är ju ett angreppssätt, antingen att gå igenom räkning för räkning (elen ökat med X kr, maten med y), alternativt totalen (allt ökat med 9% eller vad det är). 

Förutsatt då att ekonomin är vettig i grunden men det låter det ju som. 

• Anonym (Skild?)
    Anonym (S) skrev 2024-02-26 15:22:14 följande:

Jag vil också leva här och nu men samtidigt är jag rädd att pengarna ska rinna genom fingrarna utan att jag är medveten om det. Det är ju lätt hänt att skaffa sig ?dyra? vanor.  

Kanske tänker jag lite för mycket på senare- att jag inte orkar jobba tills pensionsåldern och därför vill spara. 

Plus, ju mer man sparar ju ?snålare? verkar man bli?

Låter som att du är ensamstående? Att själv bära kostnaden för både hus och stuga i dagens läge är tufft, jag är själv i den situationen. Hur har du tänkt med husen när du går i pension? Tycker belåningsgraden är lite väl hög, kolla hur högt lån du kan ha som pensionär. Även lägenhet kostar ju i inköp. Det du prioriterar idag får ju till följd att du prioriterar bort något annat senare. Så räkna på din ekonomi på lång sikt kan vara en bra idé.
Svar på tråden Alltid dåligt samvete för sparande