Anonym (S) skrev 2024-02-27 22:36:13 följande:
Det är såhär? för ca 5 år sedan fick jag ett bättre jobb och så ännu ett för att idag typ ha dubbelt så hög lön som jag hade för 5 år sedan. Ganska snabbt, efter löneökningen och efter att jag gjort några renoveringar på huset, så började jag spara. Innan dess var sparandet mer till en kontantinsats, anlägga en trädgård osv, kortsiktiga men nödvändiga investeringar. först bestämde jag att jag skulle spara den första löneökningen och fortsätta hålla samma nivå som innan. Sen fick jag ännu en löneökning. Då kom mitt dilemma Om jag skulle spendera mer. Men Jag fortsatte leva av samma summa som innan och sparade resten. Sedan kom räntehöjningar och inflation? dvs allt har gått upp i pris och att spara samma som innan går liksom inte. Ivf inte med att bibehålla samma vanor, som inte är särskilt extravaganta eller Egentlige jag skulle kunna spara samma men då kostar det något annat. Detta ger mig hårklyveri. Samtidigt har jag någon hypotetisk summa som jag sparar till som jag ligger back på, då jag bla fick för mig att köpa en bil som jag tyckte var lite kul. Har också gjort ytterligare investeringar i huset som kostat. de flesta tycker nog att det känns fullt normalt men blir stressad av att jag ligger back på sparandet samt att mitt sparande har sjunkit pga ökade kostnader.
Det finns ju siffror på inflationen, dvs procentuellt hur mycket kostnaderna har ökat. Det är ju ett angreppssätt, antingen att gå igenom räkning för räkning (elen ökat med X kr, maten med y), alternativt totalen (allt ökat med 9% eller vad det är).
Förutsatt då att ekonomin är vettig i grunden men det låter det ju som.