• Anonym (TS)

Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?

Vi skulle vilja göra något med våra fyra barn (åldern 16-5 år) i sommar. Vi bor i norra Sverige och varje sommar har vi tagit oss som längst till grannkommunen ett par nätter på camping i stuga och det har kostat massa tusen. Vi skulle nu vilja göra en längre tripp. Tänkte hyra husbil och bila genom Sverige typ. Men jäklar vad det kostar. En husbil en vecka mellan 8-14kkr. Sen tillkommer det bränslekostnader, matkostnader, entréavgifter till aktiviteter etc. Vi pratar kanske 40 000:- för en sådan resa. Är det rimligt?

Vad gör ni på somrarna?
    Vad har ni för budget för detta?
  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?
  • Anonym (Ensam med 3 barn)

Vi har bilat sverige runt. Vi hade sovsäckar och tält, fricampade och badade i sjöar. Var 5e dag bodde vi i stuga eller på hotell och passade på att tvätta up kläder.
    Vi lagade mat som vi köpt på vägen.
    Vi var 5 st på den resan 5500 i bensin , 3000 mat , 3000 alt övernattningar och ca 3000 till olika inträden.  Så ca 15000 3 veckors semester. 

Vissa år har vi vandrat och haft olika teman, tex ett år besökte vi 7 olika sjöar och sov över i vindskydd 

Ett år gick vi upp på olika berg och campade i naturen.  500 kr ca 4 dagar

Sen har vi cyklat runt sjöar , andra cykelleder 500 ca 3-4 dagar

• Anonym (Maggie)

Vi sparar inget extra till sommaren, främst för att vi inte gör så mycket som kostar helt ärligt.
    Vi reser aldrig utomlands sommartid eftersom vi har ett lantställe där vi är. Så vi flyttar egentligen bara vår vardag med kostnader för mat och bränsle dit. 

Sen har vi haft några år då vi rest utomlands kring sport-eller påsklov för att det var då barnen fick ledigt men det har vi inte kommit igång med efter pandemin.

De ökade kostnaderna sommartid skulle då kunna bestå av glass, fika, några fler måltider på stan i samband med att vi åker in och handlar och sånt. Men det har vi budget för ändå, vi behöver inte spara specifikt för det.

Det kan tyckas trist men det är vad vi och våra barn trivs bäst med. Lugnet i att vara på landet helt enkelt. Miljöombyte till en plats där tempot är långsammare, man kan ro med båten, åka ut till en ö och bada, åka till en camping i närheten för glass och minigolf. Klippa gräs och ligga i hängmattan. Spela spel. Vi har skaffat oss saker som vi gärna vill hinna med under våra semesterveckor men de kostar inte så mycket. 

• Anonym (A)

Det har blivit dyrt att resa! Vi sparar 3-5000 kr i månaden till resekontot. Förra året var vi en vecka vid Medelhavet. I år har vi inte råd med en sån resa, men funderar också på roadtrip, fast vi bor i södra Sverige så kommer satsa på Danmark! Det kommer också bli dyrt men jag tänker att man kan göra lite smarta val och komma billigare undan!

- Vi har sen semester och kommer förlägga resan till mitten av augusti, då är det inte längre högsäsong och man kan hitta billigare boende osv.
    - Boende får bli airbnb alternativt billiga hotell/campingstugor. Billigare i mindre städer.
    - Laga den mesta maten själva! Eftersom det är dyrt i Danmark tänker jag att vi kan ta med en del mat från Sverige, har en stor kylbox i bilen. Givetvis kommer man äta ute och fika och sånt men man kan spara mycket på att köpa ett glasspaket i mataffären istället för fyra glassar i en kiosk, brygga kaffe själv och ta med osv. Varva falukorv och makaroner, hemgjorda enkla vardagsrätter med något restaurangbesök.
    - Är det fint väder blir det billigare - kostar inget att vara på stränder och bada i havet liksom. Men det kan man ju inte styra över.

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-02-24 22:15:10 följande:

Vi har 57000:- i inkomst netto varje månad. Finns inte mycket utrymme för att spara. 250 000:-/år i resor är nästan en hel årslön för oss. 
    Jag har ut 28kkr i månaden efter skatt. Oftast mindre än det pga vab och liknande. Sambon desamma. Denna månad fick jag 24kkr ut pga av vab och egen sjukdom. 815:- i vab från FK. 
    Jag har ungefär 25 000:- i fasta utgifter varje månad. Huslån, fasta kostnader på huset, elräkning, matkostnader, billån, försäkringar, telefonabonnemang, parkering på jobbet, bränslekostnader för pendling till jobbet. Lägger 1000:- till barnen varje månad till kläder, sportutrustning osv. 500:- till stugan.

Det blir inte många kronor över varje månad. Hur har ni råd att lägga undan så mycket? Bara till huskontot går det 10 000:- var varje månad som ska täcka lån, sopavgift, el, vatten etc. 4500:- var till matkostnader och förbrukningsvaror. 
    Varje månad gör man någon aktivitet med barnen. 500:- för att gå på badhuset, 600:- att äta ute en dag t ex, Leos lekland är 600:- för en gång. 

Vad har ni för utgifter som gör att ni kan spara sådana summor?

Det är ju helt okej löner. Låter som ni har höga utgifter? Har ni stuga är det klart att det drar mer osv. 

Räknar med att sommarresan går på ca 20 i år också. Inom Norden, tågluff gick på liknande i höstas. 

40 för det du beskriver tycker jag låter mycket, men husbil är väl dyrt också. 

• Jemp
    Jemp skrev 2024-02-26 21:08:55 följande:

Det är ju helt okej löner. Låter som ni har höga utgifter? Har ni stuga är det klart att det drar mer osv. 

Räknar med att sommarresan går på ca 20 i år också. Inom Norden, tågluff gick på liknande i höstas. 

40 för det du beskriver tycker jag låter mycket, men husbil är väl dyrt också. 

Fast vi har bara två barn också förvisso. 
  • Anonym (HmJ)

Vi brukar hyra stuga i närområdet

• Anonym (Self made man)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-24 20:18:00 följande:

Vi reser för 250000 om året så jag tycker din summa är otroligt låg.

Ärvt kapital gissar jag är lösningen för finansieringen av dessa resor..
  • Anonym (Italien)

Vi planerar för en vecka i Italien i sommar och räknar med runt 50 000 kr för det. Utlandsresor drar ofta iväg till det med flyg, hotell, mat mm. Men värt varenda krona. 

• FiaLisannnN
    Anonym (Self made man) skrev 2024-02-26 21:40:55 följande:
    Ärvt kapital gissar jag är lösningen för finansieringen av dessa resor..
    Du har fel. Vissa har välavlönade arbeten även i Sverige. 
  • Anonym (Selma)

Vi spar väl typ nada till sommarsemester . Men vi åker ändå till bort till släktingar och bor där kanske en vecka, sedan åker vi till ett landställe som vi spenderar ca 5 dagar..
    utöver det brukar vi åka Finlandskryss till helsingfors . Tycker inte det är så värst dyrt.

vi har ett barn i förskoleåldern, så hon har inte så mkt krav på semestrar än :)
    För min del räcker det. men en utlandsresa om ett par år vore roligt när barnet är lite större.

• FiaLisannnN
    Anonym (Selma) skrev 2024-02-26 22:19:03 följande:

Vi spar väl typ nada till sommarsemester . Men vi åker ändå till bort till släktingar och bor där kanske en vecka, sedan åker vi till ett landställe som vi spenderar ca 5 dagar..
    utöver det brukar vi åka Finlandskryss till helsingfors . Tycker inte det är så värst dyrt.

vi har ett barn i förskoleåldern, så hon har inte så mkt krav på semestrar än :)
    För min del räcker det. men en utlandsresa om ett par år vore roligt när barnet är lite större.

Riktig wt-semester :)
  • Anonym
    Lodjursungen skrev 2024-02-26 22:58:51 följande:
    Dryg
    Som alltid.

När jag orkar ska jag börja anmäla alla elakheter personen skriver.
  • Anonym (H)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-26 22:39:23 följande:
    Riktig wt-semester :)
    Du tillför inte forumet någonting.
  • Anonym

Jag har ett fast semestersparande men lägger inte dessa pengar på sommarsemestern.
    Reser utomlands ett par gånger varje år istället och lever all inclusivlivet på en pinne.

Jag bor på en populär turistort och känner inget behov att resa bort under sommaren, då exploderar nästan min stad av glada turister och varje kväll kan bli jätterolig en kvarts promenad hemifrån.

• PH76

Vi lägger undan pengar men har ingen specifik pott för resor, allt går in i samma.

Vi är två vuxna och två barn och på ett normal år så åker vi som familj:

2-3 ggr till Italien (6-7 veckor totalt), men vi har hus där

1 vecka skidsemester i Sverige

Sen så åker vi separat med respektive vänner på varsin vecka eller lång weekend någonstans, kanske 1-2 ggr var per år.

Jag vet inte vad totala kostnaden är per år, kanske 100-200 tusen,
Svar på tråden Hur mycket sparar ni till sommarsemestern?