• Sceffli

    Vem får vara med på förlossningen?

    Min mamma är barnmorska. Jag pratade med henne om förlossningen och insåg att hon håller med om min syn på det. Jag erbjöd henne att vara med då jag tänkte att hon delar min syn och kommer vara ett bra stöd. Perfekt tänkte jag! 

    Sen kommer jag hem och berättar det för sambon. Då händer något helt oväntat. Han blir upprörd och vill inte att min mamma ska vara med. Han känner sig utskuffad. Jag säger att jag gärna vill ha dem båda med, men han ser ingen poäng med att vara med om min mamma ska vara där, säger han. Jag säger att tyvärr måste jag få bestämma över detta, men jag vill gärna ha honom med. Snart en vecka senare är det fortfarande sura miner. Han tycker att jag bestämmer saker utan att prata ihop mig med honom. Alltså jag har försökt vara förstående men min inställning är ändå att det är jag som ska föda ett barn och det är jag som avgör vem som får vara med. Tänker ni annat? 

  • Svar på tråden Vem får vara med på förlossningen?
  • Fossil

    Du bestämmer vem du vill ha med.
    De andra bestämmer om de vill vara med.

    Bara så.


    Som fossil är man in i helvete gammal
  • Jemp

    I slutändan måste det var ditt val, men jag förstår att din sambo blev upprörd. Har man ett förhållande känns det underligt att inte åtminstone diskutera det med medföräldern först, vem som ska vara med vid barnets födelse. 


    Väldigt barnsligt dock om han inte skulle vara med själv av den anledningen.

  • GuldKvinnan

    Tycker han att det är en privat stund mellan bara er två eller varför är han så emot det? Min första tanke är att han kanske bara vill dela den här upplevelsen med dig och inte med sin svärmor men jag har ju ingen aning. Har de en bra relation? 

    I det stora hela så tycker jag att du bestämmer, det är du som ska föda och vet vilket stöd du behöver. Känns lite egoistiskt att han vill ta bort den tryggheten från dig när det är du som ska göra jobbet så att säga.

  • Zaro

    Min sambo vill inte heller att vi delar det med någon annan (i mitt fall föreslog jag min syster) och det respekterar jag. Visst, du ska föda, men det är även hans barn som ska födas och det är ett perfekt tillfälle att låta honom ta hand om dig och bebisen direkt. Kan förstå att man tycker det är privat. Framförallt tycker jag man ska prata om sådant här ihop, det gjorde jag först.

  • Nässelfjärilen

    Jag tycker självklart du har rätt att bestämma vilka du vill ha på din förlossning av ert barn men samtidigt så verkar det mestadels som att han blev illa berörd över att du bestämde detta utan att diskutera med honom först eller ens fråga om han, som ändå är fadern till barnet, är bekväm med detta? 

    Jag säger som sagt inte att du inte har lite veto-rätt att göra det som gör dig bekväm när det kommer till er förlossning men samtidigt tycker jag att du kunde ha berättat detta för din man INNAN du bestämde att det nu skulle vara såhär. 

    Kommunikation.

  • Tow2Mater

    Håller med din man, du skuffar ju undan honom. Han borde vara den som ger dig stöd när ert barn kommer. Vem mer vill du ha där? Pizzabudet ifall du blir sugen på pizza?

  • Aliona

    Ja, jag tyckte att du körde över honom. Ganska ordentligt faktiskt. Det är du som föder, men det är ert barn som föds, och han är väl en jämlik förälder med dig? Du skulle tagit upp den här frågan med honom och pratat er fram till ett gemensamt beslut. Istället kommer du hem och berättar att du bestämt att din mamma/hans svärmor ska vara med. Hur kan hans reaktion vara oväntad för dig? 


    Ta ett steg tillbaka. Be om ursäkt att du förilade dig. Sätt dig och prata förbehållningslöst med honom. Förlossningen måste vara trygg för dig som föderska så ditt ord väger tungt, men det är också ett av era mest intima och speciella ögonblick i ert liv, så du får också tänka på att det ska kännas bra för båda.

Svar på tråden Vem får vara med på förlossningen?