• tischan

    Sonen ville inte sluta med blöja och tutte, 4 år.

    Hej! Min son är 4  år och har både blöja och tutte kvar. Sätter han på pottan varje dag men det blir raseriutbrott. Vet inte hur jag ska få han att sluta med tutte och blöja. När han står och klämmer i blöjan blir han helt röd. När vi har gäster över kan han ställa sig mitt på golvet där vi sitter och börja klämma. Det är även svårt att byta blöjan då han helst inte vill det för han är rädd att han inte ska få en ny blöja. Jag säger att det inte mer finns blöjor i hans storlek men det funkar inte ? Han talar rätt otydligen för det mesta så ibland känns det som han är i samma nivå som en 1-2 åring. När jag ser att han börja klämma så bär jag honom till pottan man det går inte. Grejen är att pedagogerna byter sällan blöjan på min lille son. Så han brukar bli röd om rumpan. Nästan varje dag när jag är där för att hämta honom så är blöjan full med kiss eller bajs. När jag hämtat honom så har ibland förskolekompisarna sagt att det luktar bajs. Han säger aldrig till när blöjan är full heller. Så då får man hela tiden ta att kolla eller lyfta upp honom man kan kolla om den är full för annars springer han iväg. Han vill gärna ha tutte (napp) HELA dagarna. Raseriutbrott när jag tar bort tutten. När jag ta bort tutten säger han: mammas tutte. Då lillebror 3 månader ammas. Han kan ibland få utbrott när jag säger nej du är en stor pojke du ska inte ha mammas tutte. 


    ska jag låta honom ha blöja och tutte på heltid? Det blir ju lugnast så? det känns som han börjat gå bak i utvecklingen.. Han vill ju helst bara gå i blöja här hemma utan kläder och samtidigt suga på tutte och klämma i blöjan. Så säger han: skönt bajsa blöjan. Skönt suga tutte. Liten pojke. Skönt kiss i blöjan. Inte byta blöja. Blöja skönt. Suga tutte hela tiden. Inte sluta. 
    så säger han heeeeeeeeela tiden. 
    vad gör jag för fel när han börja klämma i blöjan? Ska jag inte ta honom till pottan? Varför vill han klämma i blöjan? 


    Tack i förhand, från en orolig mamma. 


     

  • Svar på tråden Sonen ville inte sluta med blöja och tutte, 4 år.
  • Anonym (......)

    Alltså du måste ju vara konsekvent. Du kan ju inte låta honom få som han vill för att det ska vara lugnt å skönt. Hur tror du han kommer kunna hantera (inte kunna  hantera) motgångar när han är vuxen om han inte lär sig det nu? Googla blöjfri på 3 dagar. 
    Ta en vecka ledigt, och låt honom gå helt naken hemma (tröja går bra). Jag lovar att han kommer lära sig fort för det är inte lika kul att göra på sig helt naken. På pojkar syns det ju dessutom rätt bra när de är kissnödiga så sätt honom på toa på en gång. 
    Tänk som med en hundvalp som ska rumsrenstränas. Vaknat = sätt på toa, innan maten, efter maten, efter lek osv. för att senare kunna dra ut på det lite och vänta på att han säger till själv, ha med en potta i det rum ni är i.


    Ta bort nappen och var bestämd. Men ta en sak i taget, förslagsvis blöjan först. När han fixar det, sluta med nappen. Å snälla, sluta kalla napp för tutte, det låter jättekonstigt.

  • Anonym (susanne)

    Det låter som att han har drabbats av regression, kanske i samband med att lillebror föddes.

    Har ni tänkt att ni kanske ska ägna honom odelad uppmärksamhet en period (någon av er) och ha honom mycket i knät och så, så att han känner sig helt trygg och omhändertagen? 

    Jag tycker också ni kan prata med BVC om detta för att få goda råd. Om 2 år ska han klara sig själv i skolan med toalettbesök osv. Då kan man inte heller gå runt med napp. Ni måste ta tag i det nu. 

    Hur gör du när han sitter på pottan? Jag brukade visa mitt barn en påse med chokladrussin. Han fick ett russin för kiss och två för bajs. Inte så jättebra för tänderna, men när han väl hade kommit igång efter några månader fasade jag ut chokladrussinen. Eftersom han är 4 år kanske han inte ens behöver potta, utan köp en sån där ring som du sätter på toasitsen och en liten plastpall som han kan kliva upp på. Gör det lockande att vara "stor". Många belöningar! 

  • Anonym (Syskon)

    Problemet du har just nu är att han blivit storebror nyligen. Det är en stor omställning i hans liv. Han vill också vara liten. Se till att han också får vara i mammas famn. Prova barnvagnen och lek rolllekar där han är bebis och bebis är storebror.

    Ett steg i taget. 

    Fokusera på det du vill göra först. Det enklaste är nog nappen skulle jag säga. Då får du dessutom ta blöjan mer framåt våren när det är varmare ute. 

    Sedan är han ändå rätt stor så förberedelse är A och O. Ta fram en kalender och säg att det är dags att ge napparna till något som passar just ert barn. Djurens bebisar i skogen, Lisebergskaniner, tomtenissar, dinosaurebebisar osv. De kan inte köpa egna nappar så de vill gärna ha hans. 

    Sedan visar du en kalender (månadskalender) och säger att han får välja ett datum. Låt det vara någon månad eller två fram i tiden. 

    Därefter så pratar du lite om det varje dag att den 13 april ska ju de små kattungarna få dina nappar - kommer du ihåg det? Ge inga valmöjligheter utan mer konstaterande. 

    Vi gjorde detta med våra vid 3,5 åring och det var noll problem att lämna napparna. De var välförberedda. 


    Blöjan är en annan historia. Nu var våra yngre men muta gjorde saken för oss. Våra fick sätta klistermärken på en lapp varje gång de gjorde något i pottan eller toaletten. Kompisen barn fick nån liten godis bit (tänk pimpim). Efter 10 klistermärken fick dem en liten present typ en pixibok. Efter 20 klistermärken var det något lite större och när det var klart så hade vi köpt en större present. 

  • Anonym (Molly)

    Ta kontakt med BVC skulle jag säga.
    Är han 4 år med allt detta du beskriver i tråden OCH att du känner att han går bakåt i utvecklingen och talar dåligt ska du inte vänta längre.
    Något har låst sig ordentligt och kanske är han också en mycket bestämd liten man.
    Jag vet ett barn som det låste sig för så starkt att hon bajsade i blöja upp till 13 års åldern,ja sant.
    Hon lyckades sluta n d det när hon träffade rätt läkare.

  • Maymom

    Jag tänker två saker. Antingen så är det pga att han fått ett syskon, han vill också vara liten igen, precis som fler svarat.
    Har du testat inkludera honom i att ta hand om bebisen? Att han får känna att han är stor som ni. Trodde du menade tutte först, napp är ju en annan sak, dåligt för tänderna att ha så länge så försök skänka bort dem. Kan ni ta med dem till Liseberg eller nåt liknande ställe? Eller posta dem nånstans? Så han känner att nu ger han dem till nån som behöver dem bättre.

    Min son i samma ålder går på toaletten hemma så länge han är naken om baken. Men när byxor är på så missar han att känna signalerna. Jag ser ibland att han håller i snoppen men inte alltid han gör det.
    Han klättrar upp på toasitsen, så kan gå själv.

    Den andra tanken slog mig egentligen först när jag läste i och med att du skrev att han pratar dåligt. Du kanske ska kontakta BVC och kolla upp det. Kanske är det svårt för honom, han kanske ligger lite efter i utvecklingen.

  • Scruffy

    Nu var det länge sedan men jag hade köpt ett klistermärke som man satte i botten på pottan. När pottan var torr var den svart. När det kom kiss eller bajs så kom det fram ett motiv. 

    Nedsn är ett exempel.


    https://knattis.com/products/pottraning-klistermarke-djurtema

    H
    a ett vitt papper, Varje gång han går på pottan så får han klistra ett märke på pappret. När han har samlat ihop x antal märken kan han byta dem mot olika belöningar. Välj själva. Första belöningen kan komma efter tre gånger, 
    var tydligen med att efter 3, 5, 10, 15 och 20 märken så får han en belöning och håll löftet också. Kan vara en glass, en leksak eller vad ni vill.  Ett besök på en djurpark, nöjespark, bio mm. 

  • Jemp

    Byt förskola! Och/eller kontakta rektorn. Givetvis ska pedagogerna byta blöjan.

    Har det här att han vill vara bebis kommit i samband med syskonet? I så fall kanske släppa det ett par veckor, ge massa uppmärksamhet och sen ta nya tag. I övrigt håller jag med resten. 

    Sitter han på potta/toalett alls? Är han hård i magen? 

  • Anonym (Våga vara mamma)

    Du måste våga vara förälder. Ta bort blöjan och ge honom ingen ny oavsett vad han gör eller säger samma med nappen. Jag utgår från att du har slutat amma honom för länge sen. Det kommer bli jättejobbigt i en månad med en massa skrik och bråk sen kommer han lugna ner sig och allt vara glömt. 

Svar på tråden Sonen ville inte sluta med blöja och tutte, 4 år.