• Hjelm

    Sminkfläckar på balklänning

    Hej!

    En kompis dotter tar studenten i år. Familjen har ganska svår ekonomi för tillfället. Dottern har alltid tyckt att min studentbalklänning var så fin och jag tänkte att hon skulle få den.

    Den har dock haft sminkfläckar (foundation och kajal) i många år. Någon som har något dunderknep på att få bort dem?

    Jag har givetvis pratat med kemtvätten, men de säger att de inte kan garantera att de försvinner.

    Klänningen är i siden och färgen är himmelsblå. 

    Ett sista alternativ vore väl att färga om hela klänningen i en färg som döljer fläckarna, men då blir det ju en helt annan klänning. 

    Alla tips är jätteuppskattade!

  • Svar på tråden Sminkfläckar på balklänning
  • enmamma

    Siden är svårt , skulle det gå att sy på spets, blommor eller annat pynt. Gör en större urringning.

  • Hjelm
    enmamma skrev 2024-02-21 12:09:18 följande:

    Siden är svårt , skulle det gå att sy på spets, blommor eller annat pynt. Gör en större urringning.


    Tack för svar!

    Hmm, sy på dekorationer tror jag inte skulle bli så lyckat tyvärr. Däremot sy om överdelen. Den har ingen urringning alls, mer som en tubtopp, så det kanske skulle gå att klippa bort det nedsmutsade partiet och göra en urringning. De blir förstås en helt annan klänningsmodell då och kanske inte säkert att den längre passar henne varken i snitt eller smak. Men hellre det än att den inte är brukbar för någon.
  • Fjäril kär

    Visa klänningen för henne och låt henne vara med i processen. Visa fläckarna och förklara att det förmodligen inte går bort. Hon kanske själv har idéer? 

    Kemtvätt är ändå något jag skulle testa I första hand innan du eventuellt sätter sax i den. Då får du faktiskt veta om/när/var/hur/vad som försvinner. Kanske det bleks och kan döljas med sjal/scarf , en kofta, en brosch eller annat kul. 

Svar på tråden Sminkfläckar på balklänning