• Cececilia

    Varmrökt lax

    Vi var bortbjudna på mat idag, och hade förhört oss om maten innan. Hade då fått informationen att det var lax i ugn. Problemet är att det var varmrökt lax som värmdes  ugnen, men den var ju inte ryckande het. Jag blev väldigt ställd och åt ändå lite, men har sån ångest! Jag borde ha låtit bli helt, har ingen aning om hur länge den vart förpackad men förmodligen inhandlad de senaste dagarna. Vi är bara i v 4+4 och vill inte berätta än.    


    Har försökt kräkas upp allt men vet samtidigt att det är lönlöst. 

    Vet inte vad jag vill med tråden, förstår ju själv att det är risk för Listeria. Inte att det garanterat är Listeria i laxen. 


    Nu har vi beslutat att vi inte åker iväg och äter hos någon om vi inte känner att vi kan berätta varför jag inte kan äta vissa saker. 


    Om någon ätit det innan och fått ett friskt barn får ni gärna skriva det, lugnar kanske lite. 

  • Svar på tråden Varmrökt lax
  • Anonym (A)

    Tycker inte att du behöver oroa dig av precis alla skäl som skrivits ovan.


    Jag visste inte att jag var gravid när jag var i v 4-5, och misstänkte det inte heller, så har både ätit sushi och druckit en öl. 😣 Men det är utom min kontroll nu - bara vänta och se. 😊

  • Anonym
    Anonym (B) skrev 2024-02-18 21:20:35 följande:

    Men vilken planet bor du på? Jag skulle bli vansinnig på en sådan hysterika som inte fattar vad som är farligt och vad man inte behöver haka upp sig på.


    Du har precis fått reda på att någon VÄRMER REDAN VAMRÖKT LAX I UGN(!!!) men det är hysterin du skulle bli vansinnig av?

    Vem i helvete köper lax som redan är rökt och värmer den?!

  • Anonym (Gullan)

    Men det är ju kallrökt och gravad lax man skapar undvika som gravid? Varmrökt är ingen fara, den har varit uppvärmd till mer än 70 grader och då dör listeria. 

  • Anonym (Hallå)

    Förstår inte varför vissa här har gett så spydiga, rakt ut sagt elaka svar! Det är väl inte konstigt om man blir orolig! Även om ni tycker det är löjligt att ts blivit orolig över en enligt er "liten sak" kan ni ge snällare kommentarer. 
    Det är många som har mycket oro under sin graviditet. Man är rädd för att göra fel.
    Jag tror inte heller att det är någon fara för fostret. Hoppas allt går bra och att du får en fin graviditet!
    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

  • Cececilia
    Anonym (Hallå) skrev 2024-02-19 16:43:05 följande:

    Förstår inte varför vissa här har gett så spydiga, rakt ut sagt elaka svar! Det är väl inte konstigt om man blir orolig! Även om ni tycker det är löjligt att ts blivit orolig över en enligt er "liten sak" kan ni ge snällare kommentarer. 
    Det är många som har mycket oro under sin graviditet. Man är rädd för att göra fel.
    Jag tror inte heller att det är någon fara för fostret. Hoppas allt går bra och att du får en fin graviditet!
    Lycka till!  // {#emotions_dlg.flower}


    Tack, det är verkligen lätt att få panik över alla orosmoment. Börjar gå in för mig att det förmodligen är en mycket liten risk. Tack för ett fint inlägg 😊
  • Cececilia
    EnKatta skrev 2024-02-19 09:27:23 följande:

    Du har så gott som noll anledning att oroa dig, naturligtvis finns rekommendationerna av en anledning men det är Ytterst ovanligt med listeria överhuvudtaget. Att du skulle fått det av att vid ett enstaka tillfälle ha ätit varmrökt lax är så osannolikt att du helt kan bortse från det. 

    Så tidigt i grav är det dessutom ingenting som påverkar embryot alls, eftersom det är ?självförsörjande? några veckor till.


    Tack för svar 🙏 
  • Cececilia

    Tack allesammans för att ni svarade. Börjar lugna ner mig, förstår att visa tycker jag är tokig som får panik över det hela. Men det är verkligen svårt att slå oron ifrån sig, det har hjälpt att skriva här och det är ju bland annat det forum är till för 😊

  • Anonym (O)
    Anonym (A) skrev 2024-02-19 16:27:49 följande:

    Tycker inte att du behöver oroa dig av precis alla skäl som skrivits ovan.


    Jag visste inte att jag var gravid när jag var i v 4-5, och misstänkte det inte heller, så har både ätit sushi och druckit en öl. 😣 Men det är utom min kontroll nu - bara vänta och se. 😊


    Du får det att låta som om sushi är dumt att äta som gravid. Är ju enbart vissa fisksorter som ska undvikas. Sushi med tex lax går bra så länge det är en bra restaurang.
  • Alessia
    Anonym skrev 2024-02-19 16:35:01 följande:
    Du har precis fått reda på att någon VÄRMER REDAN VAMRÖKT LAX I UGN(!!!) men det är hysterin du skulle bli vansinnig av?

    Vem i helvete köper lax som redan är rökt och värmer den?!
    Det står så i en del recept med hel  varmrökt lax att den ska värmas i ca 10 min i 225 grader och sedan serveras ljummen. Detta för att smaken på laxköttet förhöjs och att det är betydligt lättare att ta för sig bitar av den hela laxen på serveringsfatet.
  • Anonym
    Alessia skrev 2024-02-19 19:35:43 följande:
    Det står så i en del recept med hel  varmrökt lax att den ska värmas i ca 10 min i 225 grader och sedan serveras ljummen. Detta för att smaken på laxköttet förhöjs och att det är betydligt lättare att ta för sig bitar av den hela laxen på serveringsfatet.
    Herrejesus, jag trodde fan att anfallet på Ukraina skulle vara den sista världspolitiska skandalen jag hann läsa ...
    Aldrig hört talas om detta tidigare. Jag tror dig naturligtvis, dock.
    Fast att använda färdiga recept med fisk som redan är färdigrökt känns som något man gör med köpefisk och det kommer naturligtvis aldrig innanför tomtgränsen.
    Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2024-02-19 21:19:58 följande:
    Herrejesus, jag trodde fan att anfallet på Ukraina skulle vara den sista världspolitiska skandalen jag hann läsa ...
    Aldrig hört talas om detta tidigare. Jag tror dig naturligtvis, dock.
    Fast att använda färdiga recept med fisk som redan är färdigrökt känns som något man gör med köpefisk och det kommer naturligtvis aldrig innanför tomtgränsen.
    Mycket ska man höra innan öronen trillar av.
    Alla röker inte fisk själva. Att äta varm rökt fisk direkt från rökeriet blev ju förbjudet p g a livsmedelsverkets regler. Nu måste den alltid kylas ner direkt tyvärr.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-02-20 01:48:48 följande:
    Alla röker inte fisk själva. Att äta varm rökt fisk direkt från rökeriet blev ju förbjudet p g a livsmedelsverkets regler. Nu måste den alltid kylas ner direkt tyvärr.
    Förmodligen skulle svaret vara "precis", om någon förstod vad du skrev.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2024-02-20 02:31:01 följande:
    Förmodligen skulle svaret vara "precis", om någon förstod vad du skrev.
    Förstod du inte behöver du ju inte kommentera. Eller så kan du be om förtydligande.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2024-02-20 03:08:00 följande:
    Förstod du inte behöver du ju inte kommentera. Eller så kan du be om förtydligande.
    Eller skriva att svaret skulle bli "precis" om det var begripligt.
Svar på tråden Varmrökt lax