• Anonym (bebis 2024)

    Ovitrelle

    Hej!

    Ni som använt ovitrelle, har ni tagit den samma dag som ni fått positivt ältest eller dagarna innan med blinkande smiley ? Enligt läkaren ska jag ta den vid positivt ältest men jag blir så stressad av att jag missar ägglossningen.....

  • Svar på tråden Ovitrelle
  • Citronsmör

    Du ska alltså ta Ovitrelle som del av ett återföringsprotokoll? Ovitrelle triggar ägglossning på samma sätt som den naturliga LH-ökning som du mäter med ägglossningstesten. När jag har blivit ombedd att ta Ovitrelle i återföringscykel har det varit för att minimera risken att LH-signalen inte är tillräckligt stark för att trigga ägglossning. Det verkar framför allt vara ett bekymmer för patienter med PCOS eller patienter som tidigare har fått LH-ökning utan att ägglossa. I de flesta fall är det bara en säkerhetsåtgärd. Om du skulle ta Ovitrelle innan kroppens naturliga LH-ökning, skulle det vara Ovitrellen som orsakar din ägglossning. Du kommer att få positiva ägglossningstest dagen efter att du har tagit Ovitrelle. Är du orolig för att ta Ovitrelle för sent efter LH-ökningen? Det kommer inte att göra någon skillnad om din kropp ändå ägglossar naturligt. Är du orolig för att du ska missa LH-ökningen och aldrig få positivt test? Testa i så fall flera gånger om dagen. 

Svar på tråden Ovitrelle