• Anonym (Lillja)

    Hur ska jag göra?

    Efter det att jag och min bror skiftade arvet efter våra föräldrar ville min bror inte göra det på rätt sätt utan jag fick be tingsrätten om hjälp så dom skiftade arvet enligt svensk lag. Detta ledde till att min bror blev arg på mej och sa upp bekantskapen för några år sedan trots att jag alltså inte hade gjort något fel. Vi har efter det inte haft någon som helst kontakt.

    För några veckor sedan var jag hos en läkare och fick tyvärr en diagnos, ingen dödlig sjukdom som cancer men om den inte behandlas kan den leda till allvarliga skador. Nu kommer jag att få gå på kontroller 2 ggr/år och få mediciner så läkaren kommer att ha sjukdomen under kontroll förhoppningsvis.

    Nu till min fråga. Läkaren frågade mej om jag hade syskon. I sånna fall tyckte han att jag skulle be dom att kolla sej för den här sjukdomen eftersom den inte ger några symptom så man vet inte om att man har den. Men om man inte behandlar kan den som sagt leda till allvarliga skador. Så vad tycker ni, ska jag kontakta min bror och berätta så han också kan kolla sej med risk för utskällning i telefonen eller att han bara lägger på luren? Eller ska jag bara skita i den och tänka att det är hans problem inte mitt?

  • Svar på tråden Hur ska jag göra?
  • Leyse

    I det läget skulle jag skriva ett kortfattat brev till min bror. Du vill ju egentligen inte ha ytterligare kontakt så telefon känns onödigt. Gör en god gärning och berätta tycker jag. 

  • Anonym (Sara)

    Jag hade bara skickat ett sms. Kolla först att du har rätt nr. Han kanske har bytt nummer efter alla dessa år. 

Svar på tråden Hur ska jag göra?