• Sylv

    Grannar problem och hur många gånger kan lägenhet hyras ut vidare egentligen?

    Jag bor i en hyresrätt och sedan cirka ett år sedan har någon ny flyttat in övan mig. Det är en relativt lugn område men grannar   övan låter mycket när de är hemma. Jag har ofta öronproppar (och kan höra de ändå), men jag blev van med det . Det låter som barn bor där. 
     Cc en vecka sedan de gick på semester (jag faktiskt tänkte de flyttade) och då fattade jag hur mycket var jag egentligen störd av de sedan mycket stress jag kände (visste inte stressen kom från grannar) plötsligt försvann när de var borta. Nu kom de tillbaka och så kom min stress. 


    Men, min fråga är; när jag kollade på nätet vem är som bor där, det står bara två personer- nämligen, en man i 50s ålder som är inte där, och en kvinna i 70s ålder som verkar hyra lägenheten från mannen. Det finns inga människor i ålder där de skulle ha små barn, så kvinnan måste ha hyrat ut lägenheten vidare till en familj. Är det även tillåtet?

  • Svar på tråden Grannar problem och hur många gånger kan lägenhet hyras ut vidare egentligen?
  • Anonym (Donna)

    Har de tillstånd från värden så ja, annars nej.
    Du kan väl kontakta hyresvärden och fråga?

    Oavsett så får de inte störa.

  • Sylv
    Anonym (Donna) skrev 2024-02-14 15:40:00 följande:

    Har de tillstånd från värden så ja, annars nej.
    Du kan väl kontakta hyresvärden och fråga?

    Oavsett så får de inte störa.


    Så man kan hyra ut vidare med tillstånd även då de själv hyrar ut från någon som har hyresrätt?
    I alla fall är bara två personer som inte bor där folkbokförda och ingen annan.
  • Jemp

    En 50-årig man kan ju mycket väl ha småbarn? Är det Eniro/dyl du kollat syns så syns inte barn. 

  • Sylv
    Jemp skrev 2024-02-14 16:07:40 följande:

    En 50-årig man kan ju mycket väl ha småbarn? Är det Eniro/dyl du kollat syns så syns inte barn. 


    Det är vad jag tänkte men det står en väska med hans namn - så jag antar det betyder han är inte där. Och det är han som flyttade dit först i typ 90talet så det måste vara han som hyrar ut till den äldre kvinnan som är också inte där. En tid var det också unga människor där, typ studenter så hela grejen är lite oklart.
  • Anonym (S)

    Man kan få hyra ut i andra hand om hyresvärden har tillåtelse. Men oavsett så låter det där som folkbokföringsbrott. Man får inte skriva sig på fel adress. Kan vara så att någon hyr ut i andra hand utan värdens vetskap så kanske din hyresvärd borde få reda på detta och du borde också kunna ringa skatteverket och säga att dom som står skriven på adressen bor inte där eller tipsa försäkringskassan om det. Risken finns att de som står på kontraktet bor på en billigare adress, står skriven i dina grannars lägenhet (olagligt) och har ansökt om bostadsbidrag. Så gör folk fick jag höra från brottsofferjouren. Då kan personer lura systemet och få bostadsbidrag fast dom egentligen inte har rätt till det

  • Sylv
    Anonym (S) skrev 2024-02-14 16:25:02 följande:

    Man kan få hyra ut i andra hand om hyresvärden har tillåtelse. Men oavsett så låter det där som folkbokföringsbrott. Man får inte skriva sig på fel adress. Kan vara så att någon hyr ut i andra hand utan värdens vetskap så kanske din hyresvärd borde få reda på detta och du borde också kunna ringa skatteverket och säga att dom som står skriven på adressen bor inte där eller tipsa försäkringskassan om det. Risken finns att de som står på kontraktet bor på en billigare adress, står skriven i dina grannars lägenhet (olagligt) och har ansökt om bostadsbidrag. Så gör folk fick jag höra från brottsofferjouren. Då kan personer lura systemet och få bostadsbidrag fast dom egentligen inte har rätt till det


    Ja, det verkar vara något konstigt i alla fall. Jag tänkte om man ska göra något olagligt skulle man åtminstone inte hyra ut till någon som ska vara högt och störa grannar, eller hur? 


     


    Jag är dock lite oklart på hur det fungerar med att hyra ut i andra hand. Jag tänkte den som har hyresrätt hyrar ut i andra hand med tillstånd, och efter det är det inte väl tredje hand om andra hand hyresgäst hyrar ut vidare? Eller heter detta också andra hand?

  • Anonym (M)
    Sylv skrev 2024-02-14 16:56:41 följande:

    Ja, det verkar vara något konstigt i alla fall. Jag tänkte om man ska göra något olagligt skulle man åtminstone inte hyra ut till någon som ska vara högt och störa grannar, eller hur? 


     


    Jag är dock lite oklart på hur det fungerar med att hyra ut i andra hand. Jag tänkte den som har hyresrätt hyrar ut i andra hand med tillstånd, och efter det är det inte väl tredje hand om andra hand hyresgäst hyrar ut vidare? Eller heter detta också andra hand?


    Ja, det heter tredjehandsuthyrning. Jag håller med de andra om att du bör kontakta hyresvärden och berätta om störningarna och den misstänkta uthyrningen.
Svar på tråden Grannar problem och hur många gånger kan lägenhet hyras ut vidare egentligen?