• Frallan

    Utbredda cellförändringar cin3

    Hej,

    Jag har (som många andra) fått cellförändringar på livmoderhalsen och vill gärna höra om någon haft liknande upplevelser. Blir jätteglad om ni vill dela med er av era tankar och upplevelse.

    Bakgrund:
    Jag är 41 år. Båda mina föräldrar har gått bort i cancer och min mamma dog i äggstockscancer när jag var i 20 års åldern. På grund av det blev jag rädd för hela grejen med gynekologi och cellprovtagning och har alltid känt mig övertygad om att jag förr eller senare kommer få cancer. Hur som helst hade jag aldrig tagit något cellprov (ja jättedumt är bara förnamnet). Men i september förra året så bestämde jag mig för att äntligen göra ett.

    Provsvar: Höggradiga cellförändringar. Blev kallad på kolposkopi på Kungälvs sjukhus.

    1 december: kolposkopi som visuellt bekräftade HSIL och biopsier som skickades på analys. Läkaren sa även att hon skulle skicka remiss till Sahlgrenska sjukhusets gynekologi mottagning då de har bättre utrustning där då mina cellförändringar satt lite dumt till. 


    12 december: provsvar som bekräftade HSIL cin3.

    13 december: kallelse till konisering på Kungälvs sjukhus den 29 december. Blev förvånad att jag ändå skulle göra det i Kungälv trots att läkaren nämnde remiss till GBG.

    29 december: åker till Kungälvs sjukhus för att genomföra konisering under lokalbedövning. Men väl på plats, efter att återigen tittat (samma läkare) så vill hon inte genomföra ingreppet på det sjukhuset utan meddelar att hon skall skicka remiss till Sahlgrenska. Jag var nervös inför ingreppet (som inte blev av) så tänkte inte på att ställa några frågor. Åkte hem helt tom.

    ca 10 januar: kontaktar gyn på Sahlgrenska för att kolla att de fått min remiss eftersom jag börjar bli lite less på detta. Men den hade inte kommit fram så jag kontaktade Kungälvs sjukhus som då kunde konstatera att de missat att skicka den. Men de skickar den efter vårt samtal.

    Så nu står jag (äntligen) i kö till operation för att ta bort mina cellförändringar. Tyvärr är det ?ovanligt långa köer? för tillfället så har ingen aning om när det blir min tur.

    Mina cellförändringar är HSIL, CIN3, 10/10 på swedscore skalan och utbredda över stora delar av livmoderhalsen Så att de sitter lite dumt till. Kontaktade Sahlgrenska för att kolla om det ska ske under lokalbedövning eller sövning och det blir sövning. 


    Hela den här historien har tagit så lång tid och det är så slitigt att gå med detta malandes i bakhuvudet hela tiden. Jag har försökt att hålla huvudet högt och tänka att det ordnar sig, men oroar mig för vad de ska hitta på koniseringen. Man ska inte måla fan på väggen, men min dumhet att inte göra cellprov tidigare, HSIL, utbredda cellförändringar och hela soppan med remisser och den utdragna tiden känns som receptet på ett dåligt besked.

  • Svar på tråden Utbredda cellförändringar cin3
  • Frallan

    Inga svar i tråden men tänkte att jag skriver en uppdatering om det är någon där ute som är i liknande sits som mig och undrar hur det går Glad

    Igår 1/3 gjorde jag en konisering på Sahlgrenska kvinnoklinik. Ingreppet gjordes under anestesi/sövning. kom dit 8:30 och fick lämna vid ca 15:00.
    själva operationen tog ca 1,5 timme, vilket är lite längre än vanligt på grund av att mina cellförändringar är utbredda över ett stort område och de hade lite problem att stoppa blödningar under op. 


    Läkaren gjorde även en PIN (tror typ en palpation och kände över området efter kännbara tumörer) men kunde inte känna något i alla fall, så har jag cancer är det i så fall troligtvis inte någon större tumör. 

    Hon var inte säker men lite orolig för att cellförändringarna skulle kunna blivit något mer (cancer), så den vävnad som skars bort skickas på snabbsvar. Så det är ju positivt att jag slipper vänta de 8 standardveckorna på svar, nu ska det komma inom 1-2 veckor. 


    Känner mig rörd över det fina bemötandet på operationsavdelningen. Varenda en av dem fick mig att känna mig välkommmen, omhändertagen och trygg.

    Är hemma med familjen nu. Känner mig lite trött, men har inte jätteont. Blöder dock rejält idag så får väl hålla ett öga på att det inte blir på tok för mycket.


    ?så nu blir det återigen att vänta. så får vi se vart vägen svänger sen.

  • Frallan

    Här kommer en uppdatering.

    Fick idag beskedet att jag har livmoderhalscancer och att de inte fick bort allt i operationen/koniseringen så det kommer att krävas ytterligare operation av något slag. Vet inte så mycket mer än att jag kommer att flyttas över till ett nytt team med tumörkirurger så får vi ta det där ifrån. 


    Någon där ute som vill dela med sig av sina upplevelser i en liknande situation? 

  • Anonym (Hej)

    Hej!
    Jag har ingen erfarenhet av detta men vill bara skicka en cyberkram till dig och hoppas att allt går bra för digHjärta Förstår att det måste kännas tufft för dig. Massa kramar 

  • Frallan
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-12 21:36:29 följande:

    Hej!
    Jag har ingen erfarenhet av detta men vill bara skicka en cyberkram till dig och hoppas att allt går bra för digHjärta Förstår att det måste kännas tufft för dig. Massa kramar 


    Tusen tack för omtanken! Vad snällt av dig❤️ Det värmer verkligen! Önskar dig en fin vecka!
  • Anonym (Hej)
    Frallan skrev 2024-03-12 21:52:16 följande:
    Tusen tack för omtanken! Vad snällt av dig❤️ Det värmer verkligen! Önskar dig en fin vecka!
    Detsamma till dig Hjärta
Svar på tråden Utbredda cellförändringar cin3