• beme

    Ni som tagit akut p-pillret Frivelle

    Kvällen den 29 januari (måndag) tog jag Frivelle akut p-piller då vi varit oskyddade både 28:e och 29:e och ägglossningen var närmare än vad jag först trodde. Den var kring 30-31 januari.


    Jag fick väldigt många biverkningar/symtom av Frivelle och vill dela med mig och samtidigt också höra hur ni andra har haft det efter att ha tagit det här dagen efter pillret. Vanligtvis brukar jag inte ha några symtom alls inför mens, på sin höjd mensvärk dagen innan, men det händer bara någon enstaka gång ibland.


    Mängden och de symtom jag fick gjorde att jag trodde jag blivit gravid, för de liknande symtomen jag hade vid min första graviditet.


    På onsdagen (31 jan) blev jag illamående när jag åt någonting, det här kom och gick under en veckas tid.


    Torsdag och fredag (1-2 feb) hade jag ilande molvärk vilket också kom och gick under flera dagar, med en peak 8-10 feb och jag känner fortfarande av molandet emellanåt, men inte lika intensivt.

    Mina bröstvårtor började ömma något kopiöst fredagen den 9 feb och gör fortfarande lika ont nu. Har aldrig haft ont i de inför mens tidigare, har nog egentligen endast haft ont i dem en enda gång tidigare och det var när jag var gravid.

    Mensen skulle ha startat nu den 15 februari, men den började den 11:e. Det stod i bipacksedeln att den skulle kunna komma tidigare eller senare, så fine, men det är så otroligt lite mens i jämförelse till vad jag brukar ha. Nu skulle jag kunna haft en mini-tampong i hela dagen från start och i vanliga fall är det flera super som går åt den första dagen. Dvs stor skillnad i mängd.


    Jag undrar varför jag fick så mycket symtom som höll/håller i sig så länge när biverkningar sägs (enligt bipacksedeln) ska gå över inom någon dag efter att man tagit pillret?!


    Nu är jag väldigt intresserad av att höra hur er mens var efter att ni tog Frivelle och vilka symtom ni hade innan förväntad mens? Känner ni igen er i det jag berättat eller var det ingen större skillnad?


    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Svar på tråden Ni som tagit akut p-pillret Frivelle
  • beme
    Anonym (S) skrev 2024-02-14 02:52:52 följande:

    Har du tagit ett graviditetstest än? 


    Ja det har jag gjort, men de visar negativt.
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Anonym (S)

    tog du testet efter beräknad mens? Kag har tagit akut p-piller en gång men blev gravid ändå. 


    beme skrev 2024-02-14 18:45:26 följande:
    Ja det har jag gjort, men de visar negativt.
  • beme
    Anonym (S) skrev 2024-02-14 20:14:49 följande:

    tog du testet efter beräknad mens? Kag har tagit akut p-piller en gång men blev gravid ändå. 


    Min mens var beräknad idag, tog senaste graviditetstestet i tisdags, den 13/2.


    Alla test jag tagit (vilket är några fler än jag vill erkänna, haha), har varit negativa så jag tror verkligen inte att jag är gravid. Även om jag trott att jag varit det flera gånger den här cykeln med de symtom jag har haft.

    Molvärken märks av allt mer sällan nu, men bröstvårtorna ömmar fortfarande och jag känner mig lätt illamående emellanåt. Mensen/blödningen har snart slutat, typ imorgon, så den var nästintill normallång, men extremt lite.


    En sak är då säker i alla fall, det blir inte Frivelle om jag skulle behöva ta akut p-piller igen någon gång. Den gjorde sitt jobb uppenbarligen, men symtomen varade inte bara i någon dag i anslutning till att jag tog tabletten.


    Vad hade du tagit för akut p-piller? Minns du vilken tid i cykeln och hur nära inpå sex som du tog tabletten? Fick du också mycket biverkningar? 


    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Anonym (S)
    beme skrev 2024-02-15 23:42:25 följande:

    Min mens var beräknad idag, tog senaste graviditetstestet i tisdags, den 13/2.


    Alla test jag tagit (vilket är några fler än jag vill erkänna, haha), har varit negativa så jag tror verkligen inte att jag är gravid. Även om jag trott att jag varit det flera gånger den här cykeln med de symtom jag har haft.

    Molvärken märks av allt mer sällan nu, men bröstvårtorna ömmar fortfarande och jag känner mig lätt illamående emellanåt. Mensen/blödningen har snart slutat, typ imorgon, så den var nästintill normallång, men extremt lite.


    En sak är då säker i alla fall, det blir inte Frivelle om jag skulle behöva ta akut p-piller igen någon gång. Den gjorde sitt jobb uppenbarligen, men symtomen varade inte bara i någon dag i anslutning till att jag tog tabletten.


    Vad hade du tagit för akut p-piller? Minns du vilken tid i cykeln och hur nära inpå sex som du tog tabletten? Fick du också mycket biverkningar? 


    Om man testar innan beräknad mens kan testen visa negativt fast man är gravid pga fortfarande låga hcg nivåer. Så ta ett till test om några dagar för att helt utesluta att du inte är gravid. 

    Minns inte vilket akutpiller jag tog, svårt att veta biverkningarna eftersom jag faktiskt hann bli gravid. Minns att jag mådde väldigt illa och blev väldigt trött men det är ju helt vanliga gravid symtom. Fick även en kraftigare blödning en dag men det var nog runt vecka 12. Tog pillret kanske ett halvt dygn efter samlaget. Skulle tas inom 2 dygn om jag minns rätt. 

    Jag hade oregelbunden menscykel så viste inte när jag hade ägglossning. Hade ett endaste oskyddad samlag och då blev min dotter till. 
  • beme
    Anonym (S) skrev 2024-02-15 23:57:10 följande:
    Om man testar innan beräknad mens kan testen visa negativt fast man är gravid pga fortfarande låga hcg nivåer. Så ta ett till test om några dagar för att helt utesluta att du inte är gravid. 

    Minns inte vilket akutpiller jag tog, svårt att veta biverkningarna eftersom jag faktiskt hann bli gravid. Minns att jag mådde väldigt illa och blev väldigt trött men det är ju helt vanliga gravid symtom. Fick även en kraftigare blödning en dag men det var nog runt vecka 12. Tog pillret kanske ett halvt dygn efter samlaget. Skulle tas inom 2 dygn om jag minns rätt. 

    Jag hade oregelbunden menscykel så viste inte när jag hade ägglossning. Hade ett endaste oskyddad samlag och då blev min dotter till. 
    Jo så kan det absolut vara, men har mina tidigare graviditeter plussat väldigt tidigt (9 dagar och 5 dagar innan BIM) så det känns orimligt att jag skulle plussa sent nu, även om det såklart kan vara möjligt. Men jag känner mig inte alls gravid nu när symtomen minskat ner, tänker främst på den här ilande molvärken som är borta nu.

    Känns som att det här pillret gav mig väldigt mycket biverkningar som liknade graviditetssymtom, men att det gjorde sitt jobb.
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
Svar på tråden Ni som tagit akut p-pillret Frivelle