• Titti2224

    Sitt och liggvagn?

    Sitt och liggvagn

    Hej

    jag hjälper några vänner som ska ha barn med att välja barnvagn. För mig verkar det smidigast att köpa en sittvagn med mjuk ligginsats, det var även det jag själv använde till mina barn.

    Ser att det även finns vagnar där man byter ut hela liggdelen mot en sittdel när barnet blir tillräckligt stor. Dock ser jag inte nyttan med att ha en separat liggdel som sedan bara tar plats när den sedan inte används.

    Så ge mig gärna argument varför man det är bra med en vagn med separata ligg/sittdelar?

  • Svar på tråden Sitt och liggvagn?
  • Anotherone

    Vi valde den senare varianten för att vi tyckte att sittvagnen var så låg. Och vi ville inte att vårt barn skulle ligga så långt ner. Så vi köpte en Emmaljunga som var en sittvagn i grunden men där det gick att fästa en riktig liggdel på den så att den ju blev en "riktig liggvagn" i början. 
    Vi sålde den direkt när vi var klara med den. Vi planerade inte fler barn tätt och tänkte att om det blir fler senare så kan vi säkert komplettera med en begagnad. 

  • BuoBä

    Många moderna vagnar har en så kallad ergonomisk sittdel. Det är alltid stolformad, även när man fäller ner i ligg-/viloläge. I en sån sittdel kan du inte ha mjuklift. För att det ska fungera måste sittdelen gå att fälla helt platt. 

    Moderna sittdelar tenderar också att vara ganska spartanska och inte så ombonade. Det kan kännas lite för öppet och osäkert att ha en lift med mjuka sidor, särskilt när barnet blir mer rörligt men inte så stort än att det kan sitta upp. 

  • Frusan

    Köpte en Emmaljunga sento pro, så himla nöjd med vagnen. Har bara sittvagnen och valde alltså bort liggdelen, har en mjuklift i den istället. På den modellen går det att välja mellan ergo el flat på sittdelen, så med flat går det att ha mjuklift och den vagnen är hög. Tycker det är onödiga pengar att lägga på en ?riktig? liggdel och tycker det är väldigt praktiskt med en mjuklift som bara är att lyfta ur vagnen och bära med sig. Mjukliften går att använda som typ ett nest om man åker bort så bebis kan sova i den så slipper man kånka med sig resesäng.
    Enda nackdelen är väl att den är just mjuk i kanterna när bebis börjar bli mer rörlig så har man den inte stängd så får man ha koll på bebisen, men det är så kort period så det tycker jag inte är något problem ☺️

Svar på tråden Sitt och liggvagn?