• Mellepelle123

    Rätt till semester?

    Började på ett nytt jobb i slutet av september och är så himlar förvirrad hur de blir med semester i sommar. Chefen har redan suttit deadline på när man ska ha bestämt sig hur man ska ha ledigt i sommar? Hur vet jag hur mycket jag har rätt till? och har försökt o räknat ut o så o tror jag har rätt till ungefär 17 dagar när sommaren kommer men jag fattar ingenting. Är deltid och har kontrakt på 25 dagar semester, men på min lönespec står de att jag har 5 dagar tjänsteledigt. desstuom drar dom 600kr varje månad för tjänstledigt som jag inte har tagit? 

  • Svar på tråden Rätt till semester?
  • Anonym (S)

    Om din arbetsplats inte har förhandlat fram annat så har du laglig rätt till minst 4 veckors sammanhängande semester på sommaren. Har du inte betalda dagar så det räcker kan inte ag neka dig ändå. Dock får du ju bara betalt för dom dagar du tjänat ihop och resten blir obetald. 

  • Anonym

    17 dagar låter ju inte alldeles orimligt om du börjat i september. Du kan säkert vara rätt på det, men du kanske får förklara hur du räknat.
    Att de dragit pengar för tjänstledighet som inte ägt rum låter som något helt annat och som du måste fråga om. Och när du gör det, så frågar du ju om semestern på samma gång.

  • Anonym (Göran)

    Skulle tro att du har ca 12 betalda semesterdagar. 


    mellan april till nästkommande mars arbetar du ihop ca 2 betalda daga?men du har rätt att ta ut alla obetalda semesterdagar. 


    finns även ett annat system. Du har 25 betalda semester dagar redan från början. Säger du upp dig inom 5 år drar arbetsgivarna av på din slutlön de dagar du fick betalt för som inte var intjänade på din slutlön 

  • Anonym (Ellen)

    Utöver det som "Göran" skriver så finns ytterligare varianter. Används bla inom kommun & region som har semesterår = kalenderår dvs från 1 januari. Och där alla dagar tillgängliggörs direkt. Men tar du ut 20 dagar i mars och sen slutar så hamnar du på skuld eftersom man räknar på hela året.
    Så du förstår att det finns många olika avtal och hantering av semester och du behöver fråga vad som gäller hos just er.
    Tjänstledigheten skulle jag absolut fråga om. Har man anställt dig på en viss% och sen inte har arbete så att man sänker din lön på det viset?
    Rätt ska vara rätt!

  • Anonym (Deltid?)

    Fråga HR /lönekontoret? Är dIn anställning heltid men du jobbar deltid? I så fall så är väl de 600 avdrag mellan heltid och hur många procent du jobbar?

    För semester brukar man räkna intjänad 2 dagar/arbetad månad för heltid. Heltid okt tom maj ca 16 dagar och så får du jämka det mot din deltid.

    Sen kan man ta förskottssemester som är betald men som ska betalas tillbaka om man slutar inom 5 år.

Svar på tråden Rätt till semester?