• Anonym (E)

Ska börja med escitalopram. Någon som äter den?

Ska börja med escitalopram pga ångest och depression. 

Har ätit den tidigare och vet att man mår sämre i början. Så är lite rädd.
    Någon som också börjat med den nyligen och vill dela lite erfarenheter? 

• Svar på tråden Ska börja med escitalopram. Någon som äter den?
  • D0ris1

Jag började med cipralex (escitalopram) i april efter att jag hamna i en förlossningsdepression, som hunnit pågå i 10 månader. Jag mådde fruktansvärt dåligt innan jag fick medicinen. Det var så pass illa att jag inte orkade ta hand om mitt barn, tack o lov så har vi ett starkt nätvärk med familj som hjälpte till i princip varje dag. Efter att jag fick medicinen har jag mer eller mindre återfått livet. Idag orkar jag ta hand om mitt barn, jag kan glädjas åt framsteg i barnets liv, jag vågar lämna mitt hem, jag vill leva igen. 

Min personliga upplevelse av medicinen är att det hjälper. om jag inte hade åkt in till akutpsyk och fått medicinen så hade jag nog varken haft kvar mitt barn eller levt idag. 

jag mådde inte särskilt sämre under det första veckorna (tror inte det kunde bli så mycket värre än det redan var)? Jag tycker du ska ge medicinen ett försök och märker du att den inte funkar/ mår för dåligt så är det bara och försöka prata med läkaren och komma överens om hur ni ska gör. men försök och tänka att innan solsken kommer regn. 

Lycka till <3

• Deep Thoughts

Hej! Äter escitalopram dagligen, 15mg. Upplevde lite att det svajade till en början men nu skulle jag inte klara mig utan.

Är du orolig, försök stanna hemma ifrån jobbet någon vecka tills det känns bra. Läkare och chefer brukar och bör ju ha stor respekt för insättning av medicin.

Se till att ta den varje dag och tro på den. Slarva inte! 

Lycka till! :)

• Anonym (Lina)

Effekten på ångesten var rätt bra men jag var dålig i magen konstant så slutade. Insättningen var inte särskilt jobbig alls. 

• Anonym (Knapris)

Åt dem under ett par år, vet inte om de gjorde så mycket för ångesten men de gjorde något i mig som gav mig bättre självförtroende. Började helt plötsligt avancera på jobbet.

I efterhand tror jag att jag behövde dem, men jag gick upp mycket i vikt och det tog två år efter jag slutade innan det kändes som effekten de gav var helt ur.

Idag är jag upp och ner men har bestämt mig de bra dagarna överväger de dåliga och lever bättre med det istället för att alla dagar är lagom.

• Anonym (I)

-Huvudvärk
    -Trött
    -Ingen sexlust
    -Likgiltig

+ Livet blev ändå 100 gånger bättre

• Pixxel

Jag har tagit den och jag mådde bättre, inga insättningssymptom alls. Däremot lite jobbigt att sluta.

Tänk på att du kommer att känna dig kemiskt kastrerad. Ingen sexlust eller erektion alltså.

Svar på tråden Ska börja med escitalopram. Någon som äter den?