• Anonym (TS)

Han säger till folk att barnet har autism

Behöver lite råd.
    Min make har börjat säga till folk att vårat 4åriga barn har autism, detta för att han tycker sig se symprom och liknande då har själv jobbar med äldre barn som har autism. Förstå mig rätt, jag skulle inte älska mitt barn mindre eller bry mig om vad andra tyckte om det var så att hen hade autism, men vårt barn har inte en diagnos. Det är alltså en helt fiktiv gissning från hans sida, han är inte läkare, men säger att han ar en "magkänsla". Även om han skulle ha rätt i det så tycker jag inte om att han har börjat prata om vårt barn på det sättet. Jag är orolig för hur det kan påverka andra människors agerande och inställning.
    Jag har bett honom sluta, men skadan är liksom gjord.

Vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. För och nackdelar? Vad gör jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-02-09 22:42
    Kan tillägga att jag är helt för en utredning men 1) eftersom barnet bara är 4 har vi fått rådet att avvakta och 2) jag ser inget behov av det då hen klarar sig utmärkt och jag ser inte vad det skulle behövas för

• Svar på tråden Han säger till folk att barnet har autism
  • Anonym (Y)

Ok, på vilket sätt tror du det kan påverka egentligen, tror du att de kommer se ned på ert barn eller snacka skit? För isf så bör inte ert barn umgås med dem ändå.
    Sedan att han tror sig vara någon doktor sm kan ställa diagnos ska han ju sluta med. Det gynnar ingen.

• Anonym (S)
    Anonym (Y) skrev 2024-02-09 22:58:50 följande:

Ok, på vilket sätt tror du det kan påverka egentligen, tror du att de kommer se ned på ert barn eller snacka skit? För isf så bör inte ert barn umgås med dem ändå.
    Sedan att han tror sig vara någon doktor sm kan ställa diagnos ska han ju sluta med. Det gynnar ingen.

Det spelar väl ingen roll om någon pratar skit eller inte.  Det är inte ok att göra så mot barnet. Det verkar som det finns föräldrar som lever lite genom sina barns diagnoser. Stor varning på det.
  • Anonym (Aurora)

Är han inte riktigt klok, eller?

• Spucks

I vilket sammanhang säger han det? Jag tycker om det är en snabb förklaring till folk som tycker att ert barn beter sig konstig är det okej, då är ju meningen att få de hålla käften och tänker efter innan de dömer någon.
    Säger han det utan n
    ågon anledning är det däremot sjukt och konstigt, tycker jag.

• Anonym (I)

Fast nja.. 
    Han har erfarenhet och ser symptom. 
    Du ser absolut inget?
    Hur går det ihop? Låter snarare som du förnekar. 

• Anonym (r)

En 4åring som klarar sig bra, nej det är ok att ventilera misstankar med någon nära men att stämpla barnet med en diagnos denne inte har, nej. En 4åring har mycket utveckling kvar. Det är inte schysst mot barnet och folk kan komma ihåg sånt flera år senare.

• Anonym (Anna)

Du är alltså med på att en utredning ska göras? Av vem har ni fått det förslaget?

• Anonym (TS)
    Spucks skrev 2024-02-10 07:46:36 följande:

I vilket sammanhang säger han det? Jag tycker om det är en snabb förklaring till folk som tycker att ert barn beter sig konstig är det okej, då är ju meningen att få de hålla käften och tänker efter innan de dömer någon.
    Säger han det utan någon anledning är det däremot sjukt och konstigt, tycker jag.

Nu senaste hos hans kusin för att barnet inte ville äta maten som bjöds. Åt lite plock men ingen måltid, ville sedan gå från bordet och leka och blev arg när hn inte fick gå.  Då blev det direkt snack om autism fast jag tycker det är inte relevant och även om det vore autism så har de inte med det att göra. Man får vara trött och grinig sm barn.
  • Anonym (TS)
    Anonym (I) skrev 2024-02-10 08:04:50 följande:

Fast nja.. 
    Han har erfarenhet och ser symptom. 
    Du ser absolut inget?
    Hur går det ihop? Låter snarare som du förnekar. 

Förnekar vad? det finns inget att förnneka. skulle en läkare säga att barnet behöver utredas är jag helt för det, men jag tror att han läserin för mycket bara för att han jobar med vuxna barn som beter sig som 4åringar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2024-02-10 12:12:22 följande:

Du är alltså med på att en utredning ska göras? Av vem har ni fått det förslaget?

Ingen än så länge. Han vill utreda, jag går med på det om vi måste, men BVC säger att vi ska vänta och se.
  • Anonym (Y)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-13 22:07:49 följande:
    Nu senaste hos hans kusin för att barnet inte ville äta maten som bjöds. Åt lite plock men ingen måltid, ville sedan gå från bordet och leka och blev arg när hn inte fick gå.  Då blev det direkt snack om autism fast jag tycker det är inte relevant och även om det vore autism så har de inte med det att göra. Man får vara trött och grinig sm barn.
    Fast ett barn som inte vill äta middag har väl inget med autsim att göra
    Använder han det som ursäkt för att slippa vara förälder eller vad?
  • Anonym (Svar på tal)

Om du är med när han säger det så motsäg honom direkt. Nej men älskling, så där kan du ju inte säga, du vet ju att xxx inte ens är aktuell för utredning i nuläget. Säg det så att de andra närvarande hör ordentligt. Sätter han igång att argumentera kring barnets beteende så avbryt honom och säg att sånt där får ni diskutera privat, att ni ska respektera barnet osv. Hoppas han skäms rejält då. Om bekanta säger att pappan sagt att barnet har diagnos så rätta dem direkt på ungefär samma sätt, att nej, barnet har inte alls någon diagnos och att det inte är aktuellt med en utredning heller.

Svar på tråden Han säger till folk att barnet har autism