• Elineleonora

    Behöver råd, om någon varit med om liknande!

    Hej! 
    Det är så att jag äter inget preventivmedel, den 16onde december 2023 hade jag samlag, tog dagen efter piller den 18onde dec. Min menscykel är vanligtvis 29 dagar, jag började blöda smått vid förväntad mens 28 dec, men blödde inte alls lika mycket som jag brukar, det var mer ljusrosa. Den 25 jan skulle jag ha fått min mens men det var försenad med 14 dagar, den 6 feb hade jag också samlag, dagen efter börja jag blöda, denna gång blöder jag mer som vanligt dock. Tog graviditetstest den 8onde (fråga mig inte varför men fick bara en känsla o tog det), tog med clearblue vanliga (två stycken) båda visade positivt(?) Ett test ska väl inte visa positivt redan tre dagar efter samlag? Och hade jag blivit gravid den 16onde hade det väl visat ett klart plus för längesen? Tagit test tidigare under januari också, på ett test (clearblue) blev det också sånt där streck, resten va negativa. Är det någon som varit med om liknande eller så? Tänkt att jag ska ringa gyn, på måndag men frågar här ifall nån varit med om samma! 


  • Svar på tråden Behöver råd, om någon varit med om liknande!
  • joffan

    Det där testet skulle jag inte lita på kan vara ett spöksteck. Inget av mina positiva svaga test har sett ut sådär. Har alltid vart ett helt streck fast vissa har vart svagare andra starkare. Testa med digitalt eller ett test som har röda streck istället (hört att de ska var mer pålitliga) 

  • GuldKvinnan

    Det där testet ser inte helt bra ut (?), köp ett digitalt test så vet du svart på vitt om du är gravid eller inte är mitt bästa tips! 

  • Maymom

    Det är något fel på det där testet så går inte att utläsa ett resultat.
    För att svara på dina andra frågor, nej du kan inte få positivt test tre dagar efter ÄL, ja du borde ha fått ett streck tidigare om du blev gravid runt den 16:e Dec.
    Har du bild på de som var positiva den 8:e?
    Clear blue ger tyvärr ofta spökstreck.

    Är det enda gångerna du haft samlag? Jag tänker om ÄL varit vid annan tidpunkt än vanligt. Det skulle även kunna vara så att du var med om tidigt missfall och hcg utvecklats långsamt så du inte fått utslag förrän nu i samband med blödningen. Ta ett nytt imorgon så ser du om de ökar eller minskar.

    Ring BM i första hand, (om du inte hade nån annan anledning att ringa gyn).

  • Elineleonora

    Ja de jag tänkte på, att de kunde vara spökstreck, reagera bara att de blev på två stycken test, bilden jag la upp här i tråden är på gravtestet från den 8onde februari. Dessa gånger är enda gångerna jag haft samlag i december och februari. Har ingen fast relation så de blir ju inte ofta på de sättet. Jag har iaf tagit nytt test idag, de va helt blankt alltså negativt så kanske kan varit ett tidigt missfall. Dock har jag alltid haft otroligt lätt att bli gravid tidigare, så för mig är missfall något nytt om de nu skulle vara så. 

  • Maymom
    Elineleonora skrev 2024-02-10 16:36:46 följande:

    (Värt att nämna också, att jag började med minipiller den 2/1 och åt typ en vecka framåt men sedan avbröt) 


    Då är det ju säkert därför mensen varit annorlunda.

    Vad skönt att du fick tydligt svar på testet idag då. 👌🏻😊
  • Elineleonora

    En liten uppdatering bara, jag har fått läckande bröst nu så detta är för mig väldigt konstigt då testerna varit negativa? Jag ringde aldrig gyn där på måndagen för tolka då testet som negativt ändå, men nu lär jag ta kontakt med iaf vårdcentralen imorgon😅

  • Maymom
    Elineleonora skrev 2024-02-22 20:33:59 följande:

    En liten uppdatering bara, jag har fått läckande bröst nu så detta är för mig väldigt konstigt då testerna varit negativa? Jag ringde aldrig gyn där på måndagen för tolka då testet som negativt ändå, men nu lär jag ta kontakt med iaf vårdcentralen imorgon😅


    Ja det låter som att det kan vara bra att kolla upp på vårdcentralen.
  • Elineleonora

    Ringde barnmorska på vårdcentralen idag, hon sa att jag skulle kontakta läkare istället på samma vårdcentral. Vidare ringde jag till gyn på akademiska, de sa att jag skulle ta ett nytt test imorgon trots att de jag tog igår va negativt, sa även att jag skulle kontakta läkare på min vårdcentral. Sedan kontakta jag en privat gynmottagning som jag hört ska vara bra, de sa att det är absolut konstigt att brösten läcker, tyckte jag skulle avvakta en vecka och ta nytt test. Jag känner ju mest att jag vill göra ett vaginalt ultraljud så man får svart på vitt hur de ligger till, föreslog det för gyn på ackis men de vart nej. Men ja får nog ta kontakt med läkare istället, om dom kan ta blodprover för att se då, har hört att man kan ta hcg via blodprov också? Senaste gången jag fick såhär med brösten va i samband med att jag va gravid för några år sen, dom börja läcka, vätskan ser likadan ut nu som då. 

  • Maymom

    Jaha jag trodde du var orolig att det var nåt fel. Tror du fortfarande att du är gravid så ta ett clearblue digital så bör du ju få svart på vitt hur det ligger till.

  • Elineleonora

    Jo jag är självklart orolig om de kan va något annat också, men ska ringa vårdcentralen imorgon och boka en tid för o kolla upp vad det är som ligger bakom😊

Svar på tråden Behöver råd, om någon varit med om liknande!