• malinjonsson123

    Särskild begåvning

    Hej,


     


    År 2010 kom Roland S. Persson ut med en studie som visade att 92% av särskilt begåvade elever upplevde extrem vantrivsel i grundskolan. Samma år ändrades skollagen och det blev tydligare att elever ska få ledning och stimulans att nå längre än kunskapskraven.


     


    Har skollagens ändring påverkat särskilt begåvade elevers upplevelse av grundskolan. Har trivseln ökat? Känner eleverna effekterna av den ledning och stimulans som ges? Detta är frågor som jag hoppas besvara i min studie.


     


    Om du är särskilt begåvad och har varit elev i grundskolan någon gång efter år 2010, behöver jag din hjälp.


     


    Om du är vårdnadshavare till en särskilt begåvad elev som har gått i grundskolan efter år 2010, behöver jag din hjälp.


     


    Enkäten är anonym och tar ca 6 min att besvara och ni finner den här: https://sv.surveymonkey.com/r/WJWT6LP


     


    Er upplevelse av grundskolan är en viktig pusselbit för att förstå vilken inverkan ?ledning och stimulans? har för särskilt begåvade.


     


    Uppskattar ert medverkande!


     


    Malin Jönsson, student vid specialpedagogiskaprogrammet vid MAU.

  • Svar på tråden Särskild begåvning
  • Jemp

    Hur definierar du målgruppen särskilt begåvade? 


    Hur länge bör man gått i skolan, dvs minimiålder? 

  • Hjelm

    Du får nog lägga till hur man ska intyga att ens barn är särskilt begåvat... många föräldrar som tror det (och ofta tror det med rätta, också) men det är få som har det på papper, och utan ett korrekt vetenskapligt underlag tillför din undersökning inte mycket.

  • Fjäril kär

    Hur ska man kunna intyga att barnen är särskilt begåvat?  Du lär få ganska skeva och inte särskilt sanningsenliga svar i en anonym enkät 

Svar på tråden Särskild begåvning