• PrettyTiedUp

    Frusen innan bim

    Hej!
    Brukar alltid bli frusen innan bim och likaså denna månad.
    Är det någon som också är frusen innan mens och som också var det precis i början av graviditeten?

    Vi har försökt nu i två år och två månader med ett missfall på vägen, vissa månader hoppas man mer än andra och denna månad är en sådan månad. I april blir det IVF om det inte tagit sig innan dess. 

  • Svar på tråden Frusen innan bim
  • Cececilia

    Har upplevt samma innan bim ibland. Kanske kan bero på att kroppstemperaturen är lite högre än annars och omgivning känns kylgoare då? 


    Hur lång tid har det tagit för er för att komma fram till beslut om ivf? Jag och min sambo är i liknande sits som er och ska lämna in vårdbegäran nästa vecka när mensen förmodligen kommer igen. Men är så spänd att veta hur lång tid det kan ta för oss att komma vidare. 

  • PrettyTiedUp

    Cececilia, det har tagit tid innan vi har kommit till att läkaren ville skicka remiss till IVF.
    Först försökte vi i ett år, ingen graviditet, så vi hörde av oss till vårdcentralen dit vi hör. Då fick vi börja med att lämna blodprover och sedan fick min sambo lämna spermaprov. Sedan mitt uppe i det blev jag gravid men fick missfall i vecka 7. Så då fick vi försöka i ett halvår till. Efter att halvåret hade gått (oktober 2023) fick vi träffa läkaren som undersökte mina äggstockar och livmoder med ultraljud och allt såg bra ut, men vi ska givetvis få försöka ett halvår till :). Till april 2024. Never ending story känns det som. I april har vi försökt i två år och fyra månader och då när jag ringer till vårdcentralen ska dom skicka en remiss till IVF. Jag hoppas givetvis att jag ska bli gravid innan dess men har inte så stora förhoppningar. 


    Hur länge har ni försökt?

    Själva utredningen gick relativt snabbt, min sambo hade dock något lågt antal spermier första provet så han fick lämna ett nytt två månader senare, som då var normalt. 
    Ursäkta lite rörigt inlägg, jag gör femhundra saker samtidigt vilket inte går så bra :). 

  • Cececilia
    PrettyTiedUp skrev 2024-02-07 15:51:33 följande:

    Cececilia, det har tagit tid innan vi har kommit till att läkaren ville skicka remiss till IVF.
    Först försökte vi i ett år, ingen graviditet, så vi hörde av oss till vårdcentralen dit vi hör. Då fick vi börja med att lämna blodprover och sedan fick min sambo lämna spermaprov. Sedan mitt uppe i det blev jag gravid men fick missfall i vecka 7. Så då fick vi försöka i ett halvår till. Efter att halvåret hade gått (oktober 2023) fick vi träffa läkaren som undersökte mina äggstockar och livmoder med ultraljud och allt såg bra ut, men vi ska givetvis få försöka ett halvår till :). Till april 2024. Never ending story känns det som. I april har vi försökt i två år och fyra månader och då när jag ringer till vårdcentralen ska dom skicka en remiss till IVF. Jag hoppas givetvis att jag ska bli gravid innan dess men har inte så stora förhoppningar. 


    Hur länge har ni försökt?

    Själva utredningen gick relativt snabbt, min sambo hade dock något lågt antal spermier första provet så han fick lämna ett nytt två månader senare, som då var normalt. 
    Ursäkta lite rörigt inlägg, jag gör femhundra saker samtidigt vilket inte går så bra :). 


    beklagar missfallet. Det är en så dum regel att det måste ha gått ett år efter missfall innan man får hjälp. 


    skönt att ni ändå fått göra utredningen under väntan. Hoppas det går fort för er till ivf från remissen, men ännu hellre graviditet innan 🤞 
    Skönt att de inte hittat något som ska ställa till det för er. 

    Vi har försökt lite mer än två år, när det kanske varit dags att söka hjälp fick vi ett plus men det höll bara till v 12. Vi har precis passerat ett år sen missfallet och ska söka vidare hjälp nör min mens förmodligen kommer igen nästa vecka. Vi har försökt söka under detta året men blivit nekade, men gjort privat utredning för vårt eget lugns skull. Så hoppas inte de ska utsätta oss för en allt för långdragen utredning innan vi kan få ivf remiss. 


     

  • PrettyTiedUp

    Hoppas det går smidigt för er utan onödig väntan. Vad tråkigt med missfallet! Väldigt dum regel att man måste vänta. 

  • Cececilia
    PrettyTiedUp skrev 2024-02-08 06:20:10 följande:

    Hoppas det går smidigt för er utan onödig väntan. Vad tråkigt med missfallet! Väldigt dum regel att man måste vänta. 


    tack, ja vi hoppas åtminstone få reda på en tidsplan relativt fort så att man vet hur det ser ut framåt. Ja det är många dumma regler, samma att det är så knivskarp skillnad om man är över eller under 35. 
Svar på tråden Frusen innan bim