• mildlyconfused

Panikångest, sertralin och viktuppgång

I snart tre år har jag haft problem med panikångest/ångest. I början var det fullkomligt kaos. Fruktansvärt. Det gjordes massa utredningar och jag gick i terapi men inget hjälpte. Då började jag ta sertralin, vilket gav positiv effekt, även om jag har långt kvar till hur jag var förut...

Jag tränar oftast ett par gånger i veckan på gym och försöker hålla mig borta från alltför mycket sötsaker, men trots detta har jag gått upp 16kg på nästan två år. Med tanke på hur min kropp förändrats är jag rätt övertygad om att samtliga 16kg består av fett. Väger nu 87kg på mina 177cm.

Jag kan inte sluta ta medicinen. Jag VÅGAR/ORKAR inte byta medicin. Har tagit upp detta med min psykiatriker och hon tycker inte jag ska oroa mig över vikten med tanke på hur mycket bättre jag mår.

Någon som är i samma situation? Tankar?

• Svar på tråden Panikångest, sertralin och viktuppgång
  • Anonym (Yes)

Ja, samma här. Men har valt att acceptera min vikt och inte jaga efter att följa något ideal. Just nu är mitt psykiska mående prioritet 1. 

jag tränar för det psykiska måendet och känslan det ger, inte för att bli smal. Känner ingen stress, såsmåning om börjar säkert vägen röra sig lite pt rätt håll, men till dess så är jag glad och lycklig över varje dag jag mår bra istället för att vara taskig och kroppshata mig själv.

• Anonym (Aurora)

Jobbigt! Jag skulle råda dig att fokusera mer på ditt välmående och mindre på vikten. Om du känner att vikten är ett enormt problem så är det bäst att sätta igång en ganska enkel process där du skapar ett kaloriunderskott på ca 300kcal om dagen och rör mycket på dig, alltså inte bara på gymmet. Satsa på mycket styrketräning och för endorfinerna är det bra med löpning och/eller dans. Jag tror att det kommer hjälpa dig mentalt väldigt mycket. Kram

Svar på tråden Panikångest, sertralin och viktuppgång