• Flowers71

    Vart vända sig med onormalt stor mage

    Hej. Jag har två barn som bägge är flrlösta med kejsarsnitt, senaste snittet var 2016. Saken är den att min mage har aldrig gått tillbaka efter senaste graviditeten, många frågar rakt ut om jag är gravid vilket jag inte är. Min mage ser ut som jag är i 8: e månaden medan min kropp i övrigt är betydligt smalare. Jag har egentligen storlek medium i klädermen med min mage måste jag gå upp till extra large. Dett börjar ju ta på kradterna att ständigt gå runt med denna magen, det spänner tom i huden ibland av tyngden. Jag har svårt att börja mig ner och knyta skorna för magen tar emot. Det känns som att jag har varken magmuskler eller bukhinna eller annat sim ska stödja. Träna hjälper inte, har kört allt möjligt som roddmaskin utan resultat. Har inga gaser i magen heller. Nu är jag så evinnerligt trött på min sjukligt stora mage men behöver er hjälp om vart ska jag vända mig? Dietist har jag prövat utan resultat, vem ska jag söka mig till?

  • Svar på tråden Vart vända sig med onormalt stor mage
  • Flowers71

    Kan det verkligen bli så extremt av delade magmuskler? En läkare har känt på magmusklerna men ansåg inte att de va särskilt delade. Det enda han påpekade var att jag hade ett litet navelbråck. Jag har ju sett många med stora magar efter graviditeter men min tar verkligen priset..det känns som alla mina organ i magen har åkt ut genom musklerna och att det bara är yttre huden som håller dom inne..

  • Anonym (Ego)

    Kanske borde kolla upp det ordentligt först, men annars är det träning och kost som gäller. Core träning är bra - stärkta magnuskler får inte magfettet att minska, men det kan binda åt sig huden och födela fettet lite snyggare. Det tar ganska lång tid men kommer ge resultat.

  • Anonym (madde)
    Flowers71 skrev 2024-02-06 23:31:36 följande:

    Kan det verkligen bli så extremt av delade magmuskler? En läkare har känt på magmusklerna men ansåg inte att de va särskilt delade. Det enda han påpekade var att jag hade ett litet navelbråck. Jag har ju sett många med stora magar efter graviditeter men min tar verkligen priset..det känns som alla mina organ i magen har åkt ut genom musklerna och att det bara är yttre huden som håller dom inne..


    Om en läkare har kollat på dig och bedömt att allt är normalt, så är det med största sannolikhet bukfetma som du har. Tyvärr är det inte helt ovanligt under en graviditet att man släpper kontrollen över kaloriintaget med förklaringen att "man äter för två" och avslutar postpartum med övervikt som förutom det rent kosmetiska även innebär stora hälsorisker.

    Det enda som finns som lösning är det gamla beprövade receptet med restriktioner i kaloriintag. Fysisk aktivitet är viktig för att bibehålla ett friskt kärlsystem, men ger i sig självt ingen viktnedgång.

    Jag skulle rekommender att du kontaktar en annan dietist för att få tips och råd, och därefter påbörjar en permanent livsstilsförändring med exempelvis Viktväktarna. Ge det ett par månader, så kommer du garanterat att börja märka resultat.
  • Anonym (diast)

    Om du ligger ner på golvet på rygg och lyfter huvudet och spänner magen - putar mittdelen av magen upp då?

    Kan du sätta ner fingrar mellan magmusklerna mitt i?

  • Anonym (madde)
    Anonym (madde) skrev 2024-02-07 09:37:21 följande:
    Om en läkare har kollat på dig och bedömt att allt är normalt, så är det med största sannolikhet bukfetma som du har. Tyvärr är det inte helt ovanligt under en graviditet att man släpper kontrollen över kaloriintaget med förklaringen att "man äter för två" och avslutar postpartum med övervikt som förutom det rent kosmetiska även innebär stora hälsorisker.

    Det enda som finns som lösning är det gamla beprövade receptet med restriktioner i kaloriintag. Fysisk aktivitet är viktig för att bibehålla ett friskt kärlsystem, men ger i sig självt ingen viktnedgång.

    Jag skulle rekommender att du kontaktar en annan dietist för att få tips och råd, och därefter påbörjar en permanent livsstilsförändring med exempelvis Viktväktarna. Ge det ett par månader, så kommer du garanterat att börja märka resultat.
    Varför får jag tumme ner för det där? Får man inte säga här att folk har övervikt? Det här är mitt jobb, jag håller på med det, år ut och år in.
  • Anonym (diast)
    Anonym (madde) skrev 2024-02-07 11:01:19 följande:
    Varför får jag tumme ner för det där? Får man inte säga här att folk har övervikt? Det här är mitt jobb, jag håller på med det, år ut och år in.
    Folk sätter tummar ner för allt möjligt så ta det inte personligt. 

    Själv får jag tummar ner när jag skriver med mitt vanliga nick, men om jag är dubbelanonym får jag tummar upp! Trots att jag skriver likadant oavsett vad jag har för nick. 
  • Flowers71
    Anonym (diast) skrev 2024-02-07 10:29:08 följande:

    Om du ligger ner på golvet på rygg och lyfter huvudet och spänner magen - putar mittdelen av magen upp då?

    Kan du sätta ner fingrar mellan magmusklerna mitt i?


    Ja, det putar uppåt. Jag får ner fingrar emellan musklerna
  • Flowers71
    Anonym (madde) skrev 2024-02-07 09:37:21 följande:
    Om en läkare har kollat på dig och bedömt att allt är normalt, så är det med största sannolikhet bukfetma som du har. Tyvärr är det inte helt ovanligt under en graviditet att man släpper kontrollen över kaloriintaget med förklaringen att "man äter för två" och avslutar postpartum med övervikt som förutom det rent kosmetiska även innebär stora hälsorisker.

    Det enda som finns som lösning är det gamla beprövade receptet med restriktioner i kaloriintag. Fysisk aktivitet är viktig för att bibehålla ett friskt kärlsystem, men ger i sig självt ingen viktnedgång.

    Jag skulle rekommender att du kontaktar en annan dietist för att få tips och råd, och därefter påbörjar en permanent livsstilsförändring med exempelvis Viktväktarna. Ge det ett par månader, så kommer du garanterat att börja märka resultat.
    Visst kan det vara bukfetma, men jag har tränat mycket, mest core samt inte ätit något sött på 2 år, promenerar nästan dagligen, äter nyttig mat så det känns inte som det. Trots detta så är min mage som en 7-8 månaders gravid. Folk får nästan en chock när jag visar dom hur den ser ut. Ett tag trodde jag att det var vätska i buken men det stämmer inte helt heller så jag är förbryllad.
  • Flowers71
    Anonym (Ego) skrev 2024-02-07 07:44:03 följande:

    Kanske borde kolla upp det ordentligt först, men annars är det träning och kost som gäller. Core träning är bra - stärkta magnuskler får inte magfettet att minska, men det kan binda åt sig huden och födela fettet lite snyggare. Det tar ganska lång tid men kommer ge resultat.


    Majoriteten av min träning har varit just core, men utan resultat
  • Anonym (Ego)

    Om majoriteten varit core så är det kanske bättre med högintensiv träning då och då. Det är så svårt att säga utan att se dig, men det går ju att mäta bukfett. Går det att nypa en bit av maghullet så att det blir några cm mellan fingrarna så är det fett, annars är det bara lös hud så att säga. Är det fett så beror det på kaloriintaget, är det lös hud kan det vara ett anatomiskt problem som uppstått.

  • Flowers71
    Anonym (diast) skrev 2024-02-07 11:09:33 följande:
    Folk sätter tummar ner för allt möjligt så ta det inte personligt. 

    Själv får jag tummar ner när jag skriver med mitt vanliga nick, men om jag är dubbelanonym får jag tummar upp! Trots att jag skriver likadant oavsett vad jag har för nick. 
    Ju mer jag läser om diastas så känns det verkligen som det är detta jag har, alla symtom stämmer. Frågan är vart jag kan vända mig för inget landsting är väl intresserad av att erbjuda operation av detta?
Svar på tråden Vart vända sig med onormalt stor mage